Pienoismallit.net

Revell-neulaliiman tukkeutuminen

Tämä keskustelu on lukittu.

Itse olen niin onnettomuusaltis ihminen, että olen kyllä ihan kiltisti irrottanut sen neulan aina ennenkuin sitä stendarin liekkiin rupean työntämään - ihan vaan varmuuden vuoksi. Nääs kun ihonsiirrot palovammatapauksissa tekee kipeetä, ja minulla on matala kipukynnys.
Kun ottaa ja kuorii semmoisen pussinsulkijan niin siitä saa tarpeeksi ohkaisen rautalangan. Sillä minä olen tukkeutuneen liimapurkin neulan auki saanut eikä tarvitse pelätä räjähtämistä.
Ittellä meni hermot samaisen tätterön kans. Uus varmaan pitää ostaa ku pääsi kaatumaan puhdistaessa. Siis suomennettuna otin korkin irti ja YRITIN putsata mutta yritykses jäi.
Meikä käyttää samoja pussinsulkijoita kuin Jouko. Lisäksi olen yhdestä pussinsulkijasta saadusta rautalanganpätkästä taittanut toisen pään mytylle ja käytän tätä langanpätkää korkkina liimapurkin neulassa. Ei ole tullut tukoksia.
Itse olen käyttänyt hyönteisneuloja. Sellaisen voi näppärästi vaikka jättää aina liimaan paikoilleen, koska nupin ansiosta se ei valahda läpi, mutta itse neula on riittävän ohut.
Miikka Rantanen kirjoitti:
Itse olen käyttänyt hyönteisneuloja. Sellaisen voi näppärästi vaikka jättää aina liimaan paikoilleen, koska nupin ansiosta se ei valahda läpi, mutta itse neula on riittävän ohut.
No just. Olen harrastanut perhosten keräilyä n. 45 vuotta, enkä ole tuota tajunnut. Todella näppärä niksi - eipä tarvitse tulen kanssa leikkiä. Tosin kovin "näppärää" ei ole noiden hyönteisneulojen hankkiminen "tavalliselle tallaajalle", kun ensin pitäisi tietää, että mistä niitä saa. Omat neulani olen hankkinut suoraan Helsingin yliopiston luonnontieteellisen museon kautta, enkä edes tiedä onko niitä myynnissä jossakin muualla???
Olen käyttänyt siimaohjattavan lennokin ohjausvaijerista leikattua pätkää, jonka toisessa päässä on kirkkaanvärinen teipinpala. Se teippi on siksi, että rassi löytyy kaapista.

Okei, okei, eihän kaikilla ole tuota ohjausvaijeria. Kitaran kielet toimivat tässä hyvin. Niissähän on toisessa päässä valmiiksi mötikkä. Muutenkin suosittelen, että pienoismallinrakentaja käy ostamassa valikoiman kitarankieliä. Niitä on vaikka minkä paksuisia. Niistä saa tehtyä antenneja, vipuja, johtoja jne. Jokaiseen kohteeseen löytyy oikea halkaisija. Eivätkä maksa paljon. Ostaessa ei tarvitse tietää kitaroista mitään, sillä paketin päällä on mainittu langan halkaisija (ainakin tuuman desimaaleina, joskus myös millimetrien desimaaleina).
Raimo Leino kirjoitti:
Miikka Rantanen kirjoitti:
Omat neulani olen hankkinut suoraan Helsingin yliopiston luonnontieteellisen museon kautta, enkä edes tiedä onko niitä myynnissä jossakin muualla???
Me ollaan tilattu perhosneuloja Suomen Perhostutkijain Seurasta. Se oli joskus 90-luvulla. Sittemmin on myös tehty tilauksia mutta mitään tavaroita ei ole enää tullut. Taitaa jäädä liimapullot tukkoon jos heidän varassaan on.
Ilkka Klemetti kirjoitti:
Kitaran kielet toimivat tässä hyvin. Niissähän on toisessa päässä valmiiksi mötikkä.
toki kannattaa kuoria kierteet pois ensin :)
Muutenkin suosittelen, että pienoismallinrakentaja käy ostamassa valikoiman kitarankieliä.
Ehkei kuitenkaan kannata. Aika tyyristä ostaa 10€ maksava kielisetti tai muutaman Euron kappalehintaan kieliä. Parempi vaihtoehto voisi olla, että kaikki palstan kitaristit lahjoittaisivat kieliä niitä tarvitseville, ainakin itseltäni joutaa hyvin aina silloin tällöin, kun kielet vaihtaa.
Niitä on vaikka minkä paksuisia. Niistä saa tehtyä antenneja, vipuja, johtoja jne. Jokaiseen kohteeseen löytyy oikea halkaisija. Eivätkä maksa paljon. Ostaessa ei tarvitse tietää kitaroista mitään, sillä paketin päällä on mainittu langan halkaisija (ainakin tuuman desimaaleina, joskus myös millimetrien desimaaleina).
Kieliseteissä lukevat paksuudet joka kielelle erikseen. Irtokieliä on osattava kysyä, eikä niitä joka putiikista niitä löydykkään. Ja kielet kannattaa nimenomaan olla sähkökitaraan tai teräskieliseen akustiseen, eli ns. westerniin, klassisen kitaran nylon kielet eivät luonnollisesti käy.
Hinta on hiukkasen kaksipiippuinen juttu. Halvemmalla selviää suurimpaan osaan tarkoituksista kun ostaa askarteluun tai vaikka perhonsidontaan käytettäviä metallilankoja, myös näitä saa jos minkä paksuisina, informaatio pakkauksissa on vain huonompaa.

Kuitenkin esim. tankkien antenneihin skeban kielet ovat lyömättömiä, kun purkaa kierteet sopivan paksuisesta kierretystä kielestä, ja jättää alas ihan lyhyen pätkän kierrettä.
Ittekkin olen yrittänyt saada noita hyttysneuloja tilattua samalla lopputuloksella kuin Rane.
Jos joku tietää, mistä löytää, osoite olis kiva saada. Tai vastaavasti pienen vaivanpalkan voisi niiden välittämisestä maksaa.