Pienoismallit.net

Revell-neulaliiman tukkeutuminen

Tämä keskustelu on lukittu.

Pidin rakentelussa muutaman kuukauden kesäloman, nyt huomasin liima pötikän jymähtäneen.
Onko muille käynyt vastaavaa ja onko niksiä saada liima käyttöön?
Liima on muovipötikässä jossa on 50mm pitkä teräspuikko,halkaisialtaan 1mm. Nuppineula ei mahdu putken sisään,eikä sen pituuskaan riittäs rassaukseen.
Tukos on putkessa koska heilutellessa lotisee. 25g purkista on käytetty n.5g.
Revell Contacta Professional.
Viimeksi muokattu 10.2.2014 14:26 +
  • Keskustelu on lukittu, koska kaikki oleellinen aiheesta on sanottu jo lukemattoman monta kertaa. Tomi Filppu
Stendarilla tms. poltat tuon tukoksen metalliputkesta. Pientä käryä voi nousta…
Itse olen irrottanut neulan, ja pinsettien avulla sitten liikuttanut neulaa kynttilän liekissä. Liima palaa puis. Varoituksen sana, neula saattaa rykästä kuumaa liimaa jommasta kummasta päästä.

Edit: kah, KL ehti ensin. Silti tähdentäisin että irrota neula purkista ennenkuin alat leikkiä tulella.
fcma.fi/FCMABBS/viewtopic.php?t=785&postdays=0&postorder=asc&start=25 Selaileppas tolta tonne lähes puoleenväliin…

EDIT: hidas olin mäkin
Kiitos vinkistä. Sytkärikikka toimi,eikä vahinkoja tapahtunut. Eiku liimaamaan!
kupari- tms metallilangalla saa myös työnnettyä putken auki.
KL kirjoitti:
Stendarilla tms. poltat tuon tukoksen metalliputkesta. Pientä käryä voi nousta…
Muistaakseni Pienoismalli-lehden niksinurkassa oli vuosia sitten sama kikka. Joku viisas sitten totesi että liima saattaa höyrystyessään räjäyttää varsinaisen säiliön. Mikä lienee sitten totuus…
Tero Ekholm kirjoitti:
Muistaakseni Pienoismalli-lehden niksinurkassa oli vuosia sitten sama kikka. Joku viisas sitten totesi että liima saattaa höyrystyessään räjäyttää varsinaisen säiliön. Mikä lienee sitten totuus…
Itse luin tämän neuvon aikanaan muistaakseni näiltä sivuilta. Ja todellakin neula kannattaa irroittaa ensin. Itse vaan olen liian laiska. "Eihän minulle mitään satu". Joten, etenkin nuoremmille mallaajille: älkää tehkö miten minä teen, vaan niinkuin neuvon.
Sama ongelma on täällä. Kätevänä korjauksena ostin uuden liiman, otin siitä piikin ja laitoin vanhaan :). ei aivan mutta jumissa on ja uusi ostettu. Pitänee käräyttää auki.

Se on jännä miten tuo tuli ei kouluta kemiaa yleensä kuin kerran. Suomessakin tulee useita palovammoja kesässä kun nikkarit lisäävät grilliin nestettä kun se palaa. Shillälaillapoijjaath…
Ei ole Revellin liima mennyt niin tukkoon neulasta etteikö olisi auttanut jos purnukan saa jotenkin aivan pystysuoraan.

Joskus ei liimaa tule neulasta vaikka kuinka sitä säiliötä puristelisi mutta edellä mainittu konsti on auttanut ainakin mulla,joskaan ei ole noin pitkää taukoa ollut sen jälkeen kun harrastuksen aloitin uudestaan.