Pienoismallit.net

Trumpeter 1:200 Titanic

Täytyy näköjään ostaa minipora koska muuten menee ikä ja terveys jos meinaa käsiporalla porailla kaikki ikkunat auki ledejä varten. Onko alle 50€ porasuosituksia ?

LED:t näköjään vaatii myös juottamista… tästäkin olisi ollut kiva mainita jossain. Pitää ostaa juottamisvehkeet myös…

Painaa ihan pikkasen tuo runko :D

Jani Salo kirjoitti:
Täytyy näköjään ostaa minipora koska muuten menee ikä ja terveys jos meinaa käsiporalla porailla kaikki ikkunat auki ledejä varten. Onko alle 50€ porasuosituksia ?
Mulla Kärkkäiseltä hankittu Ferm. On mulla joku akku-Parkside ja myös verkkokäyttöinen. Akkukone ilman johtoja näppärämpi, toi Ferm riittävän pieni, ja kierrokset saa pudotettua riittävän alas myös kiillotuslaikoille.
Tietusti, jos laadukasta hakee, niin toi Deremelin Lite kahdeksaankymppiin, senkin minimikierrokset vaan turhan kovat.
Tämä pora menee yli budjetin, tiedän, mutta tekeminen on nopeaa ja siistiä - eikä rasita käsiä.
Hmm, täytyy todeta, ettei tuollainen pieni penkkikone kyllä ole mitenkään optimaalinen tähän erityistapaukseen, muuten todennäköisesti kohtalaisen käyttökelpoinen. Tuota runkoa ei saa helposti veivattua poran kiinteässä penkissä.
Näissä kädessä pidettävissä nk. pienoisporissa on säännönmukaisesti liikaa kierroksia (esim. tuo Ferm), muovi sulaa erityisesti pienillä terillä eikä hallinta ole helppoa. Tavallinen akkupora, jossa tyypillisesti 300 -2000 kierrosta sopisi muuten, mutta tahtovat olla liian isoja. Itse kyllä tekisin tuollaisen savotan kaikesta huolimatta käsi (sormi)poralla, hallittavuuden ja työn jäljen vuoksi.

Voi kun olisi olemassa tuollainen pikkupora vaihdelaatikolla, ja kierrokset siellä 500 tietämillä. Itse asiassa Proxxonilla on/oli sellainen, mutta sekin on hieman suurenpuoleinen, melkein pienen akkukoneen kokoluokkaa, ja hintakin karkaa jo suureksi: www.profimix.fi/product_details.php?p=5

Mitä tulee tuohon rakennussarjan "varustelutasoon", ledejä lukuunottamatta tuo on tyypillistä Trumppaa, ei muissakaan 1:200 malleissa tule mukana puukantta, lisäksi oma mielipiteeni on, ettei se välttämättä ole esikuvanmukaisuuden puolesta välttämättä optimaalinen. Myös minua kovasti arveluttaa noiden liimojen kesto ajan saatossa, kupruileva kansi on kauhukuva, sitä ei mallista kyllä enää pysty korjaamaan.

T:Ville H
Tuohon omaan minicraftin porakoneeseen olen rakentanut jostain vanhan konsolipelin polkimista säädön jolla saa kierrokset lähtemään nollasta ylöspäin.