Pienoismallit.net

Kokemuksia maalauskaapista?

Millaisia kokemuksia arvon kollegoilla on maalauskaapista? Mistä olette hankkineet? Motonet myy jotain mallia, onko kokemuksia? Ennenkaikkea: ehkäiseekö sen käyttö oikeasti ruiskumaalauksessa syntyvän maalinpölyn leviämisen työtilaan?
Kyselee Mauri Mikkelistä
Mulla Wiltecin kaappi, tuli ostettua vuosia sitten jostain päin Eurooppaa, kun ei täällä vielä ollut myynnissä. Päätellen siitä, miten suodattimeen kertyy maalipölyä, kyllä se aika paljon tuota pölyn leviämistä ehkäisee. Imua saisi 2K-lakkojen kanssa olla enempi, ne jää pölyämään häiritsevästi, kaikkimuu maalipöly on kyllä imeytynyt tuonne suodattimien suuntaan. Tosin voisi olla aika taas vaihtaa suodattimiakin, käyttänyt ihan liesituulettimiin myytävää mattoa).
Ehdottomasti tärkeä, ja toteat sen konkreettisesti itsekin muutaman viikon käytön jälkeen nähdessäsi, miten paksusti maalipölyä on filtterin pintaan kertynyt. Se kaikki on pois hengitysteistä. Eihän se hajuongelmaa poista, ja lakkojen yms tuoksut leviävät huoneeseen. Poistoputki ulos huoneesta (minä laitan sen raollaan olevan ikkunaan) on erittäin hyvä ratkaisu.
Laitteet ovat niin yksinkertaisia, että sama mistä ostat. Minä ottaisin selville, mistä uusia filttereitä saisi, mutta nekin ovat niin samankaltaisia, että tuskin ongelma. LVI-liikkeistä saat metritavarana molempia filttereitä, mitä nuo laitteet käyttävät.
Ainut tuunaus, minkä tein, oli ostaa Ikeasta parikymmensenttinen led-valoparru ja teipata se maalausalueen päälle kaapin sisäpinnalle. Valoa ei ole koskaan liikaa näissä mallinrakennushommissa.
Minulla käytössä Panzagin maalauskaappi. On ulkoisesti hyvin samanoloinen, kuin Motonetin kaappi. Vain valo puuttuu. Biltemasta hain parin euron "putkilon", jolla johdan käryt tuuletusikkunan kautta parvekkeelle. Hajuja tämä ei tosiaan täysin poista. Filttereitä olen vaihtanut n. kolmen-neljän kuukauden välein. Ne haen Motonetistä, hinta 6,99 ekee.
Ainakin pienessä kerrostalo asunnossa maalauskaappi on ehdoton, parvekkeella on talvisin vähän kylmä maalata.
Maalauskaapin olen viritellyt vanhoista liesituulettimista. Takaseinäksi liesituuletin pystyyn ja pohjaksi tukevampi vanerilevy, sivuseinät ja katon ohuemmasta vanerista tai kovalevystä. Alumiinisellä iv putkella autotallin poistoventtiiliin jossa on viellä toinen imuri (IBM pankkiautomaatista) eikä pahemmin hajujakaan jää. Liesituulettimissa on valokin valmiina ja yleensä kolme eri tehoa. Suodattimia en ole käyttänyt vaan parin vuoden välein vaihtanut liesituulettimen kun uudempi jäänyt remonteista ylimääräiseksi.
Minulla on samanlainen kuin Wiltecin maalauskaappi on ja kyllä se jotain imee. Jos vaikkapa spray purkilla enemmän sohii, niin ei se kaikkea maalipölyä ehdi imemään. Kevyeen kynäruiskutteluun aivan sopiva laite.
Ostin oman maalauskaappini muistaakseni saksalaisesta nettikaupasta, koska halvemmalla sain. Suodattimia olen ostanut suomalaisista ja ulkomaisista kaupoista.
Jos kaapista saa ilmanpoistoletkun vedettyä ulos, niin saa mahdolliset liuotinhuurutkin johdettua pois. Hengityssuojaimen käyttö on silti tietysti ehdoton välttämättömyys aina kun ruiskumaalataan, oli se kuinka pientä tahansa.

Täytyy varmaan seuraavalla kerralla käydä LVI-liikkeestä kysymässä tuota suodatinmateriaalia, kiitokset vastaajille vinkistä.
Esko Rusi kirjoitti:
Maalauskaapin olen viritellyt vanhoista liesituulettimista. Takaseinäksi liesituuletin pystyyn ja pohjaksi tukevampi vanerilevy, sivuseinät ja katon ohuemmasta vanerista tai kovalevystä. Alumiinisellä iv putkella autotallin poistoventtiiliin jossa on viellä toinen imuri (IBM pankkiautomaatista) eikä pahemmin hajujakaan jää. Liesituulettimissa on valokin valmiina ja yleensä kolme eri tehoa. Suodattimia en ole käyttänyt vaan parin vuoden välein vaihtanut liesituulettimen kun uudempi jäänyt remonteista ylimääräiseksi.
Sulla on ihan itseskrätsätty systeemi, kun noita tarvikkeitakin näyttää omasta takaa löytyvän. Eipä silti, ihan innovatiivinen ratkaisu ja varmaan toimiva.
Tämä on sitä kierrätystä kun kaatopaikalle menevät tarvikkeet käytetään viellä kertaalleen.
Esko Rusi kirjoitti:
Tämä on sitä kierrätystä kun kaatopaikalle menevät tarvikkeet käytetään viellä kertaalleen.
;) ja ;)
Minulla on tuo IKH:n malli ja on toiminut loistavasti, hintavahan tuo on mutta terveys ennen kaikkea on tärkeämpää. kuten jo yllä mainittu niin se on loistava kynäruiskuhommiin mutta spraymaaleihin hieman tehoton mutta auttaa siinäkin hieman.
Valo on hieman liian tehokas ja sinertävä mutta niitä ei ole pakko asentaa paikoilleen jos ei halua.

Linkkiä alla jos kiinnostaa mikä malli siis minulla kyseessä.

www.ikh.fi/fi/maalauskaappi-imuri-48x42x36cm-valo-poistoputki-xt0906