Pienoismallit.net

Sparmax AC-100

Terve, omistan pienois kompuran sparmax ac-100, mistä johtuu kun paine putoaa heti kun pitäisi ruiskuttaa maalia, kone ollut käyttämättä noin vuoden, aikaisemmin toimi hyvin ? saako näihin varaosia ? onko joku tiiviste mennyt kun paine putoaa heti ?
En tiedä onko tuossa sen suurempaa vikaa kuin se ettei siinä ole paisunta säiliötä. Säiliötön kombressori kun tuppaa käyttäytymään tuolla tavoin. Jos kompura sammuu itsekseen ja lähtee päälle kytkin toimii. Jos mistään ei kuulu ylimäärästä suhinaa se on tiivis. Ky kompura on "huolto" vapaa joten aika vähän siinä on osia vaihdettavissa. varaosia saa muun muassa, www.pk-pro.de/Compressor-Spare-Parts tuolla on luettelossa myös erillisiä irto tankkejakin, tosin en lähtis itse virittelee jos ei tiedä, hieman rahaa lisää niin saa valmiin paketinkin. www.wiltec.de kompurat ei ole järin arvokkaita ja noita saa suomestakin.
Mitä tarkoitat sillä, että putoaa heti? Häviää kokonaan, eli maalauksesta ei tule mitään? Kerääkö kuitenkin letkuun painetta, jos ei ruiskuta? Jonkinlainen venttiilisysteemihän tuolla sisuksissa on, kaksi venttiiliä, joista toinen aukeaa imulla ja toinen samaan aikaan sulkeutuu. Ja puristuksella taas toisinpäin. Noita ei taida saada mistään, lienevät jotain simppeleitä kumiläpysköjä. Saattaneet kovettua niin etteivät pidä (esim. saaneet maalaussessiossa maalia sisäänsä).
Mulla taitaa olla sama laite. Kiristä liitokset, mullakin oli päässyt löystymään niin vaikutti juuri noin että paine putosi olemattomaksi kun yritti maalata.
M. Pajulahti kirjoitti:
Mulla taitaa olla sama laite. Kiristä liitokset, mullakin oli päässyt löystymään niin vaikutti juuri noin että paine putosi olemattomaksi kun yritti maalata.
Joo, tämä se todennäköisempi syy, pitäis kyllä kuulua suhinasta, kun paine karkaa ;-)
Mullakin tuollainen oli käytössä aikoinaan monta vuotta, ilman ongelmia, nyt vävypojalla.
Eihän tässä mitään ollutkaan, piti vaan purkaa ruisku ja putsata kunnolla. Hyvin pelittää, en vaan uskaltanut purkaa kun ajattelin että saanko enää kasaan laitetta jos puran, Netistä löytyi hyvä demo laitteesta.
Eli paine ei karannut mihinkään, mutta puhdistamaton ruisku ei sitä laskenut läpi ;-)
T.Uotila kirjoitti:
piti vaan purkaa ruisku ja putsata kunnolla
Hyvä, että hoksasit vaivan. Vaikka moni väittää selviävänsä ruiskun putsauksessa backwashilla ja useilla ohenninpesuilla, olen kyllä oppinut, että joka kerta välittömästi käytön jälkeen ruisku pitää purkaa osiinsa ja "pestä kunnolla" (=maalista riippuen eri pesuaineilla, koska yhdenlainen ei todellakaan poista kaikenlaisia maaleja).
Joskus selviää huuhtomalla ja joskus taas ei selviä ja jos on vaan huuhtonut ruiskun niin kyllähän se sapettaa seuraavalla käyttökerralla kun maalia ei kunnolla tulekkaan, tai neula takertelee tai ruisku on mitä on =D Alan itsekkin kallistumaan sen suuntaan että vaikka olis miten vesiohenteista tms niin aina ruisku osiin ja osina kuivumaan…
Kun ruisku on puhdistettu maalauksen jälkeen, niin itselläni on ollut tapana ruiskuttaa pieni määrä ase tai muuta ohutta öljyä ruiskusta läpi. Tämä estää mahdollisesti ruiskuun jäänneen maalin kuivumisen.