Pienoismallit.net

"Eka Malli": D9R Bulldozer USMC

Aloitan tässä keskustelun otsikon mukaisesta mallistani, vaikka en kyllä ihan tiedä, että postaavatko ihmiset yleensä tänne keskusteluihin kuvia tai linkkejä tekemistään malleista. Minusta kun tuo gallerian kuvien lisääminen on jotenkin tavattoman kankeaa, ja se valittaa milloin liian isoista kuvista tai milloin kuvien pikselikoosta jne. Pistin kuvan siis coolminiornot-sivustolle.

"Eka malli" on siksi lainausmerkeissä, koska olen toki penskana tehnyt muutamia malleja ja vähän vanhempanakin, mutta ne jäivät aika torsoiksi viritelmiksi ja maalaukseltaan aika kauheiksi. Päätin pitää reilun vuosikymmenen kattavan tauon ja vasta ehkä about 4-5 vuotta sitten innostuin kunnolla pienoismalleista, vaikka olenkin aina ihaillut muiden malleja. Figumaalarina minulla toki on "uraa" jo noin 25 vuoden ajalta. Tämä D9 on kuitenkin eka ihan tosissaan tehty malli, jossa maalaukseen on panostettu ja kokeiltu paljon minulle ennestään vieraita tekniikoita.

Mielestäni tuosta tuli ihan hieno ja olen moniin kohtiin aika tyytyväinen. Väri on ehkä vähän tylsä, mutta halusin mieluummin USMC version tuosta, kuin IDF-version. Mallini tuo ei kyllä ollut helpoimmasta päästä ja välillä tuntui, että tuli heittäneeksi itsensä painot jalassa syvään päähän. Tein myös itselleni suuren karhunpalveluksen, kun en kiinnittänyt repijää ennen teloja ja telakoneistoa. Se on Iso Virhe. Välillä meinasi mennä hermot, mutta päätin vain tehdä mallin loppuun, kun kerran aloitinkin. Seuraavaksi jotain pienenmpää.

Oikein hyvältähän tuo näyttää. Olisin mielelläni katsellut useammankin kuvan.
Todella onnistunut malli ja erittäin paljon mielummin itse ainakin katson kuvat näin!
Tää on kyllä pahuksen hieno. Ja tällä tarkoitan nimenomaan tätä ns. säistämistä jonka veroista harvoin näkee. Se tehty niin aidon tyyppisesti kuin tuossa koneessa voi sen vain kuvitella olevan. Rohkeasti mutta ei ole mennyt överiksi missään kohtaan. Tekijä on tyytyväinen tähän malliinsa ja täydellä syyllä. Jos tässä pystyisi niin antaisin täydet pojot. Ehdoton viikon malli ehdokas!
Kiitos kommenteista. Mukavaa, että mallariväki pitää työstä. Tuossa oli tosiaan aika paljon opettelemista erilaisten tekniikoiden kanssa, vaikka osa onkin tavallaan samanlaisia kuin figupuolella. Figuureja (ja erityisesti pieniä) maalatessa kun kaikkea pitää ns. liioitella maalauksen suhteen. Eli figun detaileja ym. tuodaan maalaamalla esiin voimakkaiden kontrastien avulla. Tässä ei välttämättä edes pyritä tietynlaiseen realismiin, mutta näyttävyyteen ja figun esillepanoon. Muutoin joku 28-30mm. tai vähän isompikin figu jää aika valjuksi, tuli se sitten se koristeeksi tai pelipöydälle. Tietysti myös itse kohde on aika erilainen, kuin esim. iso ajoneuvo, vaikka osa figuvalmistajista tekeekin erilaisia scifi/fantasia ajoneuvoja jne. Mutta esim. warhammer 40k puolella aika harva maalari käyttää varsinaisesti mallailutekniikoita, joskin tämäkin on muuttunut viime vuosien aikana.
Lekomallarina en oikein osaa kommentoida näitä maakalustomalleja.
Nyt kuitenkin en voi olla sanomatta, että ainakin kasaamisprojekti on onnistunut täydellisesti, mitä minun silmät antaa ymmärtää.
Maalaus/säistys-projekteista en osaa sanoa mitään, koska en ole itse tehnyt maakalustoihin liittyen mitään sillä sektorilla.
Maallikkona sanoen näyttää kyllä ihan hyvältä, joten tästä lienee hyvä jatkaa.