Pienoismallit.net

Fokker F.VII FE-2:n sukset

SA-arkistossa on kuvia Fokker F.VII (tunnus FE-2) sairaankuljetuskoneesta talvella -42. Tietääkö kukaan, minkä kokoiset nuo sukset olivat?
Suomen Ilmailuhistoriallinen lehti nro 4/2001 sisältää artikkelin Valtion lentokonetehtaan suksista. Siinä voisi olla standardisuksien mitat.
Kiitos! Tilaanpa heti tuon numeron.
Voin myös ensiviikolla vilkaista kys. artikkelia.
Hei! Luin artikkelin ja valitettavasti siitä ei ole apua asiaan. Paras referenssi tällä hetkellä valokuvat.
SA-kuva.fi -palvelussa kuvissa nro:t 78777-78780 on FE-2 suksilla.
Antti Lappalainen kirjoitti:
SA-kuva.fi -palvelussa kuvissa nro:t 78777-78780 on FE-2 suksilla.
Kiitos Antti taas vaivannäöstäsi. Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti ei olekaan vastannut minulle mitään…

Täytyy edetä silmämääräisesti projisoimalla, ja pituuden pystynkin arvioimaan suht' helposti. Noita kuvia tutkailtuani olen ajatellut tehdä 19 mm pitkät ja 2-2.3 mm leveät sukset (vastaten 270 x 29-33 cm).
Viimeksi muokattu 26.11.2019 14:54 +
SIHL-lehdessä nro 4/2007 oli artikkeli juuri tästä koneesta. Siinä mainitaan mm. 2VL asensi 4kpl sairaspaareja. Kone määrättiin asennettavaksi suksilaskutelineelle, joten sille valittiin sopivat lamellisukset varikolta ja valmistettiin oma kannussuksi.
Eli Fokkerille ei ole tehty omia suksia vaan käytetty sopivankokoisia VL:n standardisuksia. Malli on juuri sama kuin esim. Martinsyde Buzzardissa.
Martinsyden sukset me sitten on! Kiitos
Aihe on varsin kiinnostava.
Valitettavasti on ole voinut antaa infoa tuohon suksiasiaan, mutta kysymyksiä olisi:

Mistä olet aikonut tehdä mallin yksimoottoriseen Suomi-Fokker F.VII FE-2:n?

Itseänikin tuo aihe on jo pitkään piinannut, mutten ole löytänyt 1/72 skaalassa mallisarjoja kuin kolmimoottorisille versioille.

Nyt vähän selasin scalemates-sivustoa, niin sieltä selvisi seuraavaa:

-AZ modelsilta löytyy 1/144 skaalaan, ei ole minun skaala.
-X Resiniltä 1/48, ei sekään minun skaala
-AB modelilta 1/72 skaalaan. Se on se, jonka haluaisin.

Löysitkö kenties sen, vaiko teetkö mallin 1/144 tai 1/48 skaalaan?

Jos löysit AB modelsin mallin ja teet sen siitä, voisitko antaa vihjeen, että mistä sen voisi löytää.

yt.
MK