Pienoismallit.net

Leko-mallien mittakaavan vaikeus

Ainahan näihin malleihin jää virheitä ja "virheitä". Koneiden muodoista ja luukkujen sijainnista ja ties mistä voi vääntää käpälää tuomiopäivään saakka. Suureen mittakaavaan saa enemmän yksityiskohtia ja sen takia pidän niistä enemmän. Itse teen pelkästään 1:32 malleja. Mutta vieväthän ne hemmetisti tilaa hyllyssä, siitä ei pääse mihinkään. Voi toki olla, että pienen mittakaavan mallissa pienikin virhe merkitsee mittakaavasta johtuen suurta poikkeamaa todellisuudesta.

Mikä oli alkuperäinen kysymys?! :)
Ei voi yleistää laadun osalta, vaan lukea arvosteluja, joissa malli on rakennettu tai ainakin koottu. Noin yleensä uudemmissa malleissa osien sopivuus on parempi, koska tietokoneella mallinnetun pienoismallin osien sopivuutta voi testata koneella ja 3D-tulosteina ennen muottien tekoa.

Tietysti löytyy uusien mallien tekijöitä, joille tämäkään ei onnistu. Esimerkiksi itse en osta Kitty Hawkin, Hobby Bossin, Kineticin, Italerin, Pandan, Special Hobbyn, MPM:n tai Revellin malleja kuin poikkeustapauksissa ja jos löydän arvostelun, joiden perusteella malli näyttäisi olevan kutakuinkin OK.
Pasi Ahopelto kirjoitti:
Esimerkiksi itse en osta Kitty Hawkin, Hobby Bossin, Kineticin, Italerin, Pandan, Special Hobbyn, MPM:n tai Revellin malleja kuin poikkeustapauksissa ja jos löydän arvostelun, joiden perusteella malli näyttäisi olevan kutakuinkin OK.
Mitä jää jäljelle? Wanhat Airfixit ja Machboxit?

Noi isompiskaalaiset tuppaa olemaan vaan ylöspäin skaalattuja pikkumalleja, ja huutavat lisädetaljoinnin perään paljon enemmän kuin pienemmät. Ovat enempi suunnattu ei niin köyhille sukulaisille joululahjaostoksille! Taikka sitten tosi näpertelijöille.
Airfix on julkaissut kolme uutta 1:24-mittakaavan mallia (Hellcat, Mosquito ja Typhoon), ja nämä taitavat olla aika laadukkaita. Yritin rakentaa Typhoonin joki aika sitten, mutta tuo epäonnistui yllättävän hankalan moottoripellityksen takia. Syy ehkä enemmän rakentajassa kuin mallissa.

Unohdin tosiaan saatavuuden, koska suosin mittakaavoja 1:48 ja 1:32, joissa on varaa nirsoilla.
Viimeksi muokattu 16.11.2019 14:13
Onhan suuremmissa mittakaavoissa se etu, että niihin on ylipäätään mahdollista sijoittaa sellaisia yksityiskohtia, joita pienessä mittakaavassa ei voi näyttää. Johan pelkän paneelirajan esittäminen 1:72-mittakaavassa on vähän niin ja näin. Se on eri asia mitkä valmistajat yksityiskohtia tekevät ja mitkä ei.

Ja tämä nyt ei tarkoita sitä, että olisi joku "oikea" mittakaava. Jokaiselle omansa.

(En tiedä onko suuremman mittakaavan mallin hinta kynnyskysymys jos on yhtään varoja käytössä, ei tarvitse olla rikas. :) )
Pasi Ahopelto kirjoitti:
Airfix on julkaissut kolme uutta 1:24-mittakaavan mallia (Hellcat, Mosquito ja Typhoon), ja nämä taitavat olla aika laadukkaita.
Hyvä jos näin. Mulla noista isoista lekomalleista kokemusta vain jostain vanhasta Matchboxin Spitistä ja Airfixin (?) Stukasta, jotka molemmat aika karseita, ja todella syvällä tuolla mallistokaapin syövereissä! Samoin autopuolella joku isoskaalainen Chevy, ID-sitikka ja Karman Ghia odottaa kokoojaansa. Pyöräpuolella taas Italeri/Escin sivuvaunu-Bemari, Airfixin Trumppa (vai Nortoniko toi oli?) ja joku muukin pitkällä jonon hännillä. Ainoot siedettävät lienee noi Tamiyan Tuutti ja 1300 Kawa, mutta jotta noistakaan saisi siedettäviä saa vuoden rakentaa lisädetaljointia. Ja pinnapyörät uusiksi.
Viimeksi muokattu 16.11.2019 14:32
Olli J. kirjoitti:
Olen itse mieltynyt lekomalleissa viime aikoina 1/72 skaalaan lähinnä koska projektit ovat (usein) nopeampia ja koska kamppailen jatkuvasti myös työtilaongelmien kanssa. Nytkin olen helisemässä jo 1/72 Lancasterin kanssa. Sitä en allekirjoita, että se olisi jotenkin helpompi skaala, varsinkaan maalauksen ja viimeistelyn osalta! Pidän esimerkiksi 1/48 malleja paljon helpompina maalata (ruiskulla). Lekomalleissa en enää koske 1/48 skaalaa isompaan, koska malleja ei saa mihinkään näytille tai säilytykseen ja koen itse 1/32 ja 1/24 skaalat lähinnä kalliin maalin haaskauksena.:D Vakavissaan, kyllähän niistä saa parhaimmillaan todella näyttäviä malleja aikaiseksi.
Olen varsin pitkälle samaa mieltä Ollin kanssa. Kaikki tietänevät, että rakentelen vain 1/72 lekomalleja.
En siksi, että jotenkin vihaisin suurempia skaaloja tai aiheita, vaan se on tietoinen valinta.
Voisi joskus olla rentouttavaa tehdä joku 1/48 tai 1/32 leko tai muu, mutta se veisi mallailuaikaa pois 1/72 lekoilta, joita jäisi siinä ajassa ehkä ainakin kaksi valmistumatta.

Valintaan on vaikuttanut ehkä se, että skidinä "kasasin" pääasiassa noita pikkuskaalan lekoja. Jotenkin ehkä fiksoiduin niihin? Toinen syy vaakakupissa oli se, että haluan ja yritän tehdä mahdollisimman laajan kokoelman lekoja SAMASSA mittakaavassa, jotta ne rinta rinnan laitettuna olisivat vertailukelpoisia keskenään. Totta on, että paneeliurat tms. ovat ongelma pikkuskaalassa. Samoin yksityskohdat. Niiden kanssa täytyy tehdä kompromisseja. Hieman on haastavaa laittaa paikoilleen fotoetsiosa, joka on kooltaan 1mm x 1mm, tai jopa pienempi. Takiloiduissa lekoissa pitäisi olla takilan päissä yleensä vanttiruuvit, mutta tässä menee minulla detaljoinnin raja. En ole vielä koskaan yrittänytkään laittaa niitä fotoetseinä noihin 1/72 lekoihin. Joskus olen simuloinut niitä paksulla teräsvärimaalilla;)

Mutta summa summarum: 1/72 skaala vastaa minun mallailutarpeitani parhaiten.
Viimeksi muokattu 16.11.2019 21:10
Pitkälti eri mittakaavojen suosio perustuu perinteisiin. 1/72 on aikanaan ollut tuotantokustannuksiltaan, myyntihinnaltaan ja fyysiseltä kooltaan järkevä. Pienoismallailu on kuitenkin ollut menneinä vuosikymmeninä pitkälti lasten ja nuorten harrastus. Harrastajien keski-iän noustua alkaa löytyä myös rahaa ostaa suurempia ja kalliimpia malleja.

Mitä taas eri mittakaavojen tarkkuuteen ja virheisiin yms. tulee, kaikissa mittakaavoissa on hyviä ja huonoja malleja. Niin kuin takavuosien malliguru alan lehdessä totesi "pieni malli, pienet työt". 1/72 muotovirheiden korjaaminen on paljon helpompaa kuin 1/24 mittakaavassa. 1/24 mittakaavassa pystyy toteuttamaan yksityiskohtia mitä pikkumallissa ei pysty, mutta samalla suuressa mittakaavassa vaatimukset ovat myös kovemmat yksityiskohtien ja työn laadun suhteen.

Mutta kaikki mittakaavat ovat hyviä, jokainen valitsee mittakaavansa ja mallinsa. Jos joku kokee, että joku mittakaava on "väärä" tai "huonompi" kuin oma suosikkimittakaava, on peiliin katsomisen paikka.
Historialliset syyt ovat johtaneet siihen, että olen kasaillut lähinnä 1/72 lekoja. Kun aikoinaan aloitin mallien rakentelun uudelleen, niin silloin tuli osteltua 1/72 skaalan malleja. Nyt niitä on kertynyt varastoon riittävä määrä että tekemisen puutetta en voi valittaa. Muutamia 1/48 mallejakin on tullut tehtyä ja viime aikoina muutama uusikin on päätynyt varastoon. Mutta pääskaala on yhä 1/72, myös tilan tarpeen vuoksi. Sitä kun ei ole yhtään liikaa.

E-P
Itselläni pienempiin mittakaavoihin siirtymiseen on vaikuttanut kiinnostus suurikokoisiin lentolaitteisiin ja säilytystilan rajallisuus. Kaapissa on muutama 1/72 -pommikonesarja joita en aloita koska niille ei ole paikkaa. Toisaalta niistä ei ole kunnollista 1/144 -sarjaakaan ja isosta pommikoneesta menee mielestäni osittain "hohto" jos se typistetään taskukokoon.;) Onneksi on hyviä pienen mittakaavan sarjoja, 1/144:n saa vielä skrätsättyäkin vaikka mitä.