Pienoismallit.net

Leko-mallien mittakaavan vaikeus

Tervehdys kaikki kollegat!

Paljon olen ihmetellyt lekomallien pienen skaalan suosiota. Itse olen viehtynyt 1:32 -skaalaan, siinä kun saa aika hyvin yksityiskohtia hiottua. En millään muotoa tahdo parjata pikkuskaalan lekomallareita. Päinvastoin, teillä on osaaminen ja lahja, jota minä en nakkisormineni hallitse.

Paljon myös kiinnostaisi tuo vielä isompi, eli 1:24 lekoskaala, mutta niistä olen arvioissa kuullut vain huonoa palautetta. Onko teillä arviota hyvästä 1:24 WW2-lekomallista?

Itse olen nyt ollut poissa rakentelumarkkinoilta jo 8 kk johtuen vaikeasta asuntotilanteesta. Joudun pomppimaan tilapäismajasta toiseen, kun ei vakinaista asuntoa löydy. No, mutta kun saan asuntoasian kuntoon, niin taas palataan mallailun pariin.

YT
Kalle
Toivottavasti asuntoasiasi järjestyy pian!

Mitenkähän määritellään hyvä (leko)malli? Ikäänkuin Lego-sarja, jossa osat naksahtavat paikoilleen ja sitten maali pintaan?

Tämän lyhyen harrastuskauteni aikana tuo mittakaava ei ollut minulle lainkaan tärkeä, vaan sen sijaan itse malli, minkä olen siten rakentanut siinä mittakaavassa, kun sattuu olemaan saatavilla. 1:24-mittakaavassa tein tuon MT-452:n (Trumpeter), ja kyllähän siihen mahtuu yksityiskohtia metritavarasta rakentamaan (tai mallia parantamaan/korjaamaan). Mutta eipä CA:n DN-55:n mittakaava estänyt koko ohjaamotilan rakentamista uusiksi ja mahduttamaan paljon yksityiskohtia. Nyt työn alla ensimmäinen 1:144 mittakaavan kone, ja yllätyksekseni jopa siihen voin metritavarasta tehdä yhtä sun toista.
Hei Kalle ja muutkin. Kyllä jos mallailua katsellaan nykymuodossa, niin ns. vaatimustaso isommissa mittakaavoissa on aika korkealla. Eri valmistajat tuottavat lisäosia sarjoihin jatkuvalla syötöllä. Mikä ei sinällään ole ollenkaan ikävää. Itselläni on 1/24 Airfixin Typhoon, joka on mielestäni jo suoraan laatikosta niin yksityiskohtainen, ettei muuta. Tosin ainahan kaikkea voi tuohon isoon skaalaan lisätä. Letkuja, putkia mitä lie. Ehkä juuri tuosta syystä en ole ko. konetta vielä rakentanut. 1/72 ja 1/48 ovat vain helpompia. Mallailu on rauhoittumista ja historian tutkimista minulle…
Kun itse tein paluun harrastuksen pariin, käytin hyvän tovin mittakaavan valintaan. Olen siinä mielessä outo lintu että päätin heti, että keskityn yhteen (tai no kahteen koska maakalusto) mittakaavaan enkä söhi sinne tänne.

Pienemmän mittakaavan etu on se, että valmiiden mallien varastointi vie vähemmän tilaa ja kun kakarana tein lähes yksinomaan 1/72-mittakaavan lekoja, aluksi ajattelin jatkaa samalla linjalla. Mutta sitten tajusin tuon samaisen, iän myötä pahentuneen nakkisormisuuden ja valitsin lekoissa mittakaavaksi 1/48.

Yksityiskohtien ja tekemisen rikkaus tottakai kasvaa kun kohdekin kasvaa mutta vastaavasti valinnanvaraa on isommissa skaaloissa vähemmän. Se oli toinen syy miksi tuohon "keskiluokkaan" päädyin.

En siis osaa antaa Kallelle vinkkiä hyvästä sarjasta, mutta ehkä hyväksi todetut valmistajat tekevät hyvää jälkeä mittakaavasta riippumatta?
Olen itse mieltynyt lekomalleissa viime aikoina 1/72 skaalaan lähinnä koska projektit ovat (usein) nopeampia ja koska kamppailen jatkuvasti myös työtilaongelmien kanssa. Nytkin olen helisemässä jo 1/72 Lancasterin kanssa. Sitä en allekirjoita, että se olisi jotenkin helpompi skaala, varsinkaan maalauksen ja viimeistelyn osalta! Pidän esimerkiksi 1/48 malleja paljon helpompina maalata (ruiskulla). Lekomalleissa en enää koske 1/48 skaalaa isompaan, koska malleja ei saa mihinkään näytille tai säilytykseen ja koen itse 1/32 ja 1/24 skaalat lähinnä kalliin maalin haaskauksena.:D Vakavissaan, kyllähän niistä saa parhaimmillaan todella näyttäviä malleja aikaiseksi.

Mutta jos ajatellaan noita 1/24 hirviöitä, niin Airfixin uudempi tuotanto on varmaan kokeilemisen arvoinen. Eikös niiltä tullut hiljattain se 1/24 F6F-5 Hellcat?
Mukava kysymys. Kuten Olli mainitsikin, Airfix valmistajana varmaankin on yksi varteenotettavimmista ison skaalan valmistajista, miksei myös Trumpeter. Itsellä ei kokemusta tuosta skaalasta ole mutta ehkä jonain päivänä sellaisenkin voisi tehdä, ainoa haittapuoli on tuon skaalan pieni tarjonta ja järkyttävät hinnat. Sekin vielä että teen pääasiassa vain WW2 ja uudempaa Suomikalustoa, tai ainakin Suomen ilmatilassa pörränneitä koneita.

Mitenkäs Kalle tuommoinen: www.britmodeller.com…forums/index.php?/topic/54254-airfix-124-scale-ju-87b-2-stuka-cutaway/

Näissä isoissa saattaa tulla myös referenssitietojen onkimisen vaikeus. Kaikista koneista kun ei ole esim. väritietoja vaikkapa siiven sisällä olevista komponenteista ja mallin ohjeet ovat välillä mitä ovat.

Itse en mikään skaalauskollinen ole, teen malleja lähinnä sen mukaan mistä skaalasta sattuu mieleinen malli löytymään, skaalat 1/32, 1/48, 1/72 ja jopa 1/144 on tullut kokeiltua. Mikä skaala on sitten mieluisin? Kaikilla on puolensa, 1/72 puoltaa paikkaansa isojen koneiden kohdalla, koska jo pykälää isompi skaala ( puhumattakaan 1/32 skaalasta ) saattaisi tehdä käsittelystä hieman hankalaa. Tuossa 1/72 skaalassa tosin sisätilat ja osin myös ulkoiset yksityiskohdat jäävät usein hieman kökköisiksi, niin siksi itselle kaiketi tuo 1/48 tuntuisi sopivammalta ja niitä eniten olen tehnytkin.

Isot skaalat, esim. 1/32 ovat mieluisia juuri niiden yksityiskohtien runsauden takia, toki niihin "joutuu" monesti rakentamaan jotain lisähärpäkkeitäkin ja tuo lisärakentelu ei niin hirveästi kiinnosta, niitä tehdään jos on "aivan pakko".

Kaikille skaaloille on kuitenkin tekijänsä ja hyvä niin, yksikään skaala ei mallia paranna vaan ainoastaan sen mallin tekijä määrittää lopputuloksen.

Toivottavasti saat Kalle asuntoasiasi kuntoon ja päästään taas näkemään rakentamiasi Wulffeja, Mersuja ym.
Juha Savola kirjoitti:
Mitenkähän määritellään hyvä (leko)malli? Ikäänkuin Lego-sarja, jossa osat naksahtavat paikoilleen ja sitten maali pintaan?
No tämä ei ole lekomalli, mutta huomasin ICM:lla tällaisen "snap fit" Lego-sarjan. Ei ole laajemmin kaiketi yleistymässä tällainen ilman liimaa tapahtuva kasaaminen?

www.icm.com.ua/news/432-g4-1935-production-wwii-german-staff-car-snap.html
Juha Jokinen kirjoitti:
Mallailu on rauhoittumista ja historian tutkimista minulle…
Hyvin sanottu…niin minullekin. Vaikka historia on kiinnostanut lähes koko iän, niin mallailun kautta se kiinnostus on saanut ikään kuin lisää ulottuvuuksia ja on tullut tutkittua asioita jotka muuten olisivat jääneet hämärän peittoon. Aika yllättäviäkin juttuja on matkan varrella tullut vastaan ja se on tehnyt tästä koko touhusta entistä kiinnostavampaa.
Niin. Pienoispoikana tuli vain rakennettua mallit kasaan. Myöhemmin sitten perehdyttyä jopa historiaan…
Jospa tämän kiertelyn ja kaartelun jälkeen Kallen kysymykseen voisi yrittää paremmin vastata esittämällä asiantuntijoille uuden kysymyksen. Näissä paremmin tuntemissani pienemmissä mittakaavoissa mallit sisältävät suoranaisia virheitä (historiallisessa mielessä ei esitä alkuperäistä mallia, esim. MPM 1:78 Tupolev SB 2M-103 muotovirheet tai Blenheimien bollingbrook-virheet) tai vaikeasti korjattavia "suunnittelukukkasia" (esim. MPM Blenheimin mutta monien muidenkin sarjojen ongelma ohjaamolasiosien istutus runkoon). Voiko olettaa, että nämä kalliit ja näyttävät 1:24 WWII lekomallit olisivat tältä osin kaikki "hyviä" ja perustuvat tavallista perusteellisempaan taustatyöhön?