Pienoismallit.net

Ongelmia spraymaalin kanssa

Hei,

Tuossa nyt pari mallia Bilteman spraymaaleilla maalanneena, on tullut ongelmaksi sprayn erittäin helppo lohkeaminen. Eli kun jotain osaa, esim. auton koria täytyy hieman levittää, että alustan saa istumaan paikalleen, lohkeaa spraylla maalatusta korista paloja maalista. Näiden korjaaminen siististi on erittäin vaikeaa, jos sprayta yrittää levittää siveltimellä näihin kohtiin, ei jälki ole hyvää. Olisiko kellään ideoita, millä tuota lohkeamisalttiutta saisi vähennettyä? Onko spraymaaleissa eroa eri valmistajilla? Auttaako pohjamaalin käyttö? Kevyt hionta ennen maalausta?
Kyllä ne pohjamaalin tarvii ja hiontaakin ne kaipaa ennen pohjamaalia,jo senkin takia että auton koreissa yleensä paljon virheitä,mitkä näkyy pintavärissä!
Niin vähän ajattelin, mikä olisi hyvä pohjamaali?
Esa.M kirjoitti:
Kyllä ne pohjamaalin tarvii ja hiontaakin ne kaipaa ennen pohjamaalia,jo senkin takia että auton koreissa yleensä paljon virheitä,mitkä näkyy pintavärissä!
Ja ennen hiontaa pesu, että saa muottirasvat/silikonit pois osista. Pelkällä hionnalla ne tuppaavat vain painumaan syvemmälle muoviin.
Unohtui pesu mainita,itse pesen astianpesuaineella ja pohjamaalina yleensä Mastonin harmaata ja mattamustaakin jos ei ole harmaata ollut varastossa.
Ilmeisesti hionta kannattaa tehdä hienolla vesihiomapaperilla?
Mä olen tehnyt korien pohjatyöt yleensä niin, että hionta vähän tapauksesta riippuen 400 tai 600 paperilla, viimeistely ennen pohjamaalia 1000 karkeudella. Kuivana tai veden kanssa, molemmat toimii.
Aloituskarkeus riippuu hionnan määrästä, jos korissa ei ole muuta kuin valusaumoja/valujätettä joka pitää hioa pois, 600 riittää varsin hyvin. Jos koriin on tarvinnut tehdä joitakin muutoksia tai kittailla valukuoppia tai muuta vastaavia piiloon, niin sitten olen aloittanut yleensä 400 paperilla.

Sitten pesu ja pohjamaalia pintaan, itsekin olen todennut Mastonin harmaan toimivaksi. Pintamaaleina olen käyttänyt pääosin Mastonin spraymaaleja tai Tamiyan TS-sarjan spraymaaleja ja päälle saman valmistajan lakka.

Koskaan en ole saanut maalia lohkeamaan koria venyttäessä alustalle, jollei itse ole sählännyt mitään.
Okei, ilmeisesti siis tuo lohkeaminen minulla johtui hionnan ja pohjamaalin käytön puutteesta, jolloin maali ei tartu kunnolla.
Joo, se kyllä vaikuttaa asiaan, joitain pikkuosia olen joskus suihkinut spraylla ilman pohjamaalia, mutta ne ei paljoa käsittelyä kestä vaan helposti lohkeaa maali jostain kulmasta. Sen takia nykyään kaikki mitä spraylla maalaan, niin tulee suihkittua pohjamaalillakin.