Pienoismallit.net

Minkä paketin sinä hankkisit pikkutarkalle aloittelijalle?

En itse lähtisi ainakaan työkaluista tuossa kohtaa isommin stressaamaan, monilla on kuitenkin jo ihan kattava valikoima täysin soveltuvia työkaluja jo valmiiksi ja niitä on helppo tarvittaessa hakea tarpeen ja maun mukaan lisää.
Sen sijaan liiman ja (perus)maalien hankkiminen voi olla perusteltua kun pienoismallitarvikkeita ei ole paikallisista liikkeistä hyvin saatavilla. Muuten voi olla riskinä, että kiinnostuksesta huolimatta tarvikkeita ei tule koskaan hankittua ja malli jää kaappiin odottamaan. Itse hankkisin ehkä Revellin neulaliiman ja pääsävyt vaikkapa Humbrolin maaleina. Jos hän sattuu innostumaan ja haluaa jotain muuta, niin haitta jää muutamaan turhaan maalipurkkiin ja muutamaan euroon.

Mitä itse malliin tulee, niin näpertelystä tykkäävälle sopiva mittakaava voisi olla 1/48, jossa osiakin on jo vähän enemmän. Hyviä mallejahan markkinoilla riittää, mutta itse suosittelisin Airfixin uudempaa tuotantoa. Niitä on hyvin saatavilla, hinnat eivät ole kohtuuttomia, niissä on riittävästi yksityiskohtia useimmille ja ne menevät pääsääntöisesti mukavasti kasaan. Tuossa mittakaavassa esimerkiksi Bristol Blenheim ja BAC Lightning ovat käsittääkseni hyvinä pidettyjä malleja. 1/72 mittakaavassa Fairey Swordfish tarjoaa mielestäni myös ihan mukavasti näprättävää. Tai jos haluaa vielä enemmän kokoa ja osia, niin valikoimaa löytyy kyllä 1/24 mittakaavaan saakka. Tähän vaikuttavat myös työ- ja säilytystilat, eli hyvä valita sen kokoinen malli, että se myös mahtuu jonnekin.

Ei ole haitaksi kysäistä harkitsemistaan mallivaihtoehdoista täällä, koska joitain sudenkuoppiakin nykytarjontaan mahtuu. Esimerkiksi Airfix myy myös vanhaa tuotantoaan, joka on laadultaan kovin erilaista.
Mika, kiitos. Täytyykin suunnata sopivalle osastolle. Itse asiassa nyt kun asiasta sanoit, olen varmaan käynyt joskus ostamassa jostakin marketista pienoismallimaalihyllyltä jotakin maalia omiin projekteihini eli varmastikin olen näihin törmännytkin. Käpistely on oleellista, joten voisi olla hyvä käydä paikan päällä.

Jonkka, juuri tämän takia ajattelinkin, että on hyvä kysyä niiltä, jotka hommaa itse tekevät. Kukapa paremmin osaisi antaa suuntaviivoja siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon ja mikä siinä on oleellista itselle. Toki näkemyksiäkin on monia, mutta aina ne nyt seulottuina ovat relevantimpia kuin oma puhdas mutu.

Ymmärrän esimerkkisi erinomaisesti! Itse harrastan intohimoisesti esimerkiksi neulomista ja vaikka on tosi huomaavaista saada lahjaksi tutuilta esimerkiksi lankaa, ongelmana on usein se, että lanka on aivan eri materiaaleja ja laatua kuin mitä itse omiin projekteihini ostaisin. Koska vaikkapa neuletakki voi viedä kymmeniä, jollei satoja työtunteja, sen tahtoo tehdä materiaaleista, jotka ovat hyviä ja jotka kestävät aikaa. Lopputuloksena on, että usein lahjana saatu materiaali jää pyörimään korin pohjalle, kunnes lopulta annan sen eteenpäin jollekin toiselle.

Täytyykin kysellä siis mahdollisuuksia ostaa tällainen yhdistelmä jostakin liikkeestä. Kiitos siis isosti näkemyksistä! Kuten sanottua, tahtoisin tosi mielelläni saada tästä lahjasta rakennettua sellaisen, että toinen saa oikeasti itselleen mieluisan jutun ja kokisi tulleensa samalla kuulluksi/kuunnelluksi tässä arjen pyörityksessä :)
Kalle, kiitos kommenteista ja etenkin mallivinkeistä. Täytyy tutustua. Minulla ei ole tähän aihepiiriin yhtään mitään annettavaa itselläni, joten esimerkiksi juurikin mittakaavaan liittyvät pointit ja vinkit juurikin hyvistä valmistajista tai muista ovat mainioita. Kiitos!