Pienoismallit.net

Minkä paketin sinä hankkisit pikkutarkalle aloittelijalle?

Heis!

Minulla on pienimuotoinen lahjaongelma ja toivon kovin hartaasti, että voisin lainata sen ratkaisuun parviälyä ja kaikkea kokemustanne, joka teillä on pienoismalleista, eritoten lentokoneista.

Minulla on siis 70-luvulla syntynyt puolisko, joka pitkällä automatkalla tarinoi tuossa jokunen aika sitten takapenkin metrisille siitä, miten oli joskus lapsuudessaan omistanut pienoismallilentokoneita. Hän oli itse koonnut ja maalannut ne ja mokomat olivat olleet hänelle kovin rakkaita. Puoliskon perhe oli ollut muuttamassa ja muuttotohinoissa olivat koneet joutuneet erään leikkisession päätteeksi pahvilootaan, joka oli epähuomiossa viety pois. Ilmeisimmin tappio oli ollut kovin kirvelevä ja harmistuttanut pitkään.

Samassa sanailussa puolisko totesi lapsille, että hän on pohtinut monta kertaa, että ostaisi itselleen uudestaan pienoismallikoneen ja rakentaisi sen, mutta "jotenkin se vain aina on jäänyt".

Minä tietenkin tahtoisin toteuttaa tämän haaveen ja ostaa syksyllä syntymäpäivälahjaksi sopivan paketin. Mitä te suosittelisitte?

Miehessä on kohtuullisen paljon insinööriluonnetta ja hän rakastaa kaiken pikkutarkkaa ja huolellista näpräämistä. Rakentelun kohteena ovat olleet monimutkaiset Technic legot ja tuhansien palojen palapelit. Kärsivällisyyttä, pikkutarkkuutta ja pedanttiutta siis riittää. Tahtoisinkin, että projekti olisi kyllin haastava ollakseen mielenkiintoinen, muttei toivoton. Puolisko nauttii myös hyvistä ohjeista eli bonusta on se, jos mahdollisesti mukana seuraavat manuaalit ovat selkeitä ja loogisia.

Minulla ei ole tietoa hänen preferensseistään esimerkiksi aikakausien suhteen, mutta noin yleisesti puolisko on kiinnostunut historiasta hyvin laajasti.

Samalla jos mieleen tulee työvälineitä tai muuta kamaa, joka olisi hyvä ostaa paketin kylkeen, saa vinkata. Olisi mukava antaa paketti niin, että sen kimppuun pääsisi heti ja siitä löytyisivät tärkeimmät tykötarpeet, ettei tarvitse odotella kauppakäyntejä tai tilauksia ennen itse hommiin pääsemistä.

Suurkiitokset kaikille!
Jos yhtään tietäisin missäpäin Suomea asustelet tai pystyt liikkumaan voisin suositella käyntiä jossakin lähellä olevassa alan pienessä erikoisliikkeessä. Saisit parhaan tiedon heti, valokoiman, tarvikkeet ja välineet samoin tein asiantuntevilta henkilöiltä. esim Kuivalainen, tietonikkari, combatmodels, pienoismallimarket, jne. mainitut on helsingin / pääkaupunkiseudun alueella ja ainahan noille voi soittaa tai laittaa myös viestiäkin. Mutta käynti pienoismallialan erikoisliikeessä on aina avartava kokemus :-) www.pienoismallit.net/kaupat/
Kiitos! Tampereella, joten olettaisin, että täältäkin jotakin voisi löytyä. Minäpäs tsekkaan antamasi listan, suurkiitokset! Kyllähän se toki heti helpottaa, kun voi kysyä joltakin sellaiselta, joka asiasta oikeasti tietää. Minusta olisi tosi kurjaa hankkia etenkin lahjaksi jotakin sellaista, mikä ei ole vastaanottajalleen iloa tuottavaa ja hyödyllistä.
Tampereella ei ikävä kyllä enää ole kivijalkaliikkeitä, jotka pääpainotteisesti myyvät pienoismalleja :( (Tai ainakaan itsellä ei ole tiedossa enää yhtäkään)

Mutta! Tästä ei lannistuta, koska nettikaupat toimivat paremmin kuin hyvin. Varmasti onnistuu sama homma soittelemalla johonkin edellä listatuista kaupoista ja selittämällä tilanteen. Itse pienoismallin lisäksi tärkeimpiä työkaluja omasta mielestä on:
- Hyvä ja terävä askarteluveitsi
- Kapeat sivuleikkurit (osat saa tarkasti irti valurangoista)
- Liimaa (oma mieltymys tamiyan liimoihin)
- Muutamaa eri karkeusasteella olevaa hiomapaperia / hiomatyynyjä (löytyy esim. motonetista) kynsiviilat ym ovat myös omiaan tuohon
- Maalit, riippuen ehkä vähän työskentelytilasta. Emalimaaleilla luultavasti ennen maalaillut, mutta vaativat tinneriä / muita ohenteita. Akryylimaalit nykyään hyvin toimivia ja voi ohennella vain vedellä

Itsellä samanlaisia mielenkiinnon kohteita, joten veikkaan kyllä lahjan olevan hyvin onnistunut vaikkei olisi aivan juuri se #1 lentokone heti ensimmäisellä kerralla :)
Mika, kiitos avusta!

Onpas harmi, olisi ollut kiva päästä kurkkaamaan itsekin (utelias kun olen) paikan päällä malleja. Mutta eihän siinä mitä, täytyy kaivella sopivia verkkokauppoja ja soitella hieman.

Kiitos tarvikelistauksesta! Valtaosa taitaa kamoista löytyä jo nykyisellään omasta tai puoliskon työkalulootasta. Sivuleikkureista löytyy itseltäni pieniä malleja useampia, koska olen itse työstänyt eri metallilankoja. Liimapuolta täytyy hieman tutkiskella (kirjoitin ensin ajatuksissani "haistella", mutta aloin pohtia että tämä sanavalinta ei ehkä ole edukseen juuri tässä yhteydessä…)

Varmaan maaleja myyvät paikat myyvät niille hyvin sopivia siveltimiä myös ja osaavat sanoa mikä materiaalia sopii yhteen kummankin maalin kanssa? Muutama eri koko lienee paikallaan, että saa eri tarkkuutta tehtyä? Taloyhtiöllä on erikseen pieni verstas, jossa etenkin maalataan paljon, joten tuuletuksen puolesta ei liene ongelmaa käyttää kumpia tahansa.

Kiitos paljon, toivottavasti osuu kohdalleen täällä :)
Niin ja hei, onko noissa malleissa:
a) mukana maalit vai ostetaanko ne erikseen
b) jos jälkimmäistä, onko jossakin tieto valmistajan ajatuksesta/suosituksesta sävyiksi?

Pahoittelen mahdollisesti tyhmiä kysymyksiäni, tämä ei valitettavasti osu omalle osaamisalueelleni kovin reippaasti :')
ns. Starterpackeissa on jotain sävyjä ja liimaakin mukana, mutta rakentelukokemuksena ne eivät ole kummoisia.(eivätkä ne maalitkaan) Mallisarjojen ohjeissa on sopivat sävyt kerrottu, mutta nehän selviää vasta kun saa ohjeet käteen. Kauppiaat osannevat auttaa tässäkin kohtaa että mitä sävyjä mihinkin malliin tarvitaan.
Samu, tämä auttaa taas eteenpäin, kiitos sinulle! Ahdistelen siis jotakin myyjäpoloista täydellä kysymyspatteristollani.
Joitain pienoismalleja ja maaleja löytyy ihan supermarketeista jos haluaa vähän käpistellä ja pyöritellä laatikoita :) Monissa Prismoissa ja Citymarketeissa on Revellin valikoimaa satunnaisia malleja.

Siveltimiä varmasti löytyy useista eri askartelukaupoista ja niissä yleensä ovat hyvin osanneet neuvoa mitkä sopivat millekin maalityypille. Ja tosiaan muutamaa eri kokoa ja muotoa kannattaa ottaa siveltimiä niin saa aina tilanteeseen sopivalla sutia.
Itsekin olen pedantti insinööriluonne ja sen sekä harrastukseen perehtyneisyyden perusteella tiedän, että työvälineiden, maalien ja muun oheissälän valinnassa on melko suuri vaara mennä metsään. Tottakai lahjan vastaanottaja arvostaa ajatusta, mutta ainakin itse toivoisin tällaisessa tilanteessa mieluummin kombinaatiota pienoismalli plus lahjakortti niiden lopputilpehöörien hankkimiseen kuin kasaa oheissälää joka osoittautuu jollain tapaa epäkurantiksi.

Perustelen tätä vähän kylmähköltä tuntuvaa lähestymistapaa hiukan. Ensinnäkin on melko vaikeaa hankkia kaikkea sitä työkalu- ja maalivalikoimaa joka mallin rakentamiseen valmiiksi asti tarvitaan jos ei täsmälleen tiedä mitä hankkii. Erityisesti maalien kanssa se on vaikeaa eri maalityyppien ja -sävyjen vuoksi. Ja jos sitä riittävän kattavaa pakettia ei saa hankittua, ei lahjan saaja muutenkaan pääse aloittamaan lahjaansa heti. Tai no, ehkä aloittamaan mutta uusi ostosreissu on edessä ennen valmiiksi saamista. Kolmanneksi, koska hänellä on jo aiempaa kokemusta niin voi olla että hänellä on tiettyjä mieltymyksiä lisäsälän tai työtapojen suhteen - ja ne pitäisi tietää ettei osta vasenkätiselle oikeakätisten saksia, noin anekdoottina.

Siksi sinuna panostaisin energiat siihen että saat valittua puoliskoasi kiinnostavan aiheen ja sen piiristä sitten hyvän mallin joka toivottavasti koukuttaa takaisin harrastuksen piiriin. Ja lopuksi kehut, on nimittäin tosi hienoa että suunnittelet tällaista lahjaa, toivotaan että siitä tulee menestys kaikin puolin.