Pienoismallit.net

Teipit siivissä

Piakkoin on viimeinkin aika saatella Spitfire hyllyyn, mutta sitä ennen siipiaseiden läpiviennit pitää teipata. Oliko briteillä sentään sen verran standardiselkärankaa, että käyttivät jotain tiettyä teippikokoa vai menikö lähinnä tuurilla?
Jostain muistelen lukeneeni, että suojanauhat olisi 2x4 tuumaa
Kyseessä ei ollut varsinaisesti teippi, vaan kangas joka liimattiin punaisella kiristyslakalla.
Aina oppii uutta, kiitos! Olen yrittänyt luntata siirtokuvista oikeaa kokoa, mutta heittoa on vähintäänkin runsaasti. Toisaalta vanhoja teippejä/kangastilkkuja tuskin poistettiin ainakaan joka kerta, joten siipiin kertyi epämääräinen punainen vyöhyke.

Ajattelin käyttää punaiseksi värjättyä sätkäpaperia. On helppo käsitellä, paksuus ei haittaa ja liimakin löytyy omasta takaa.
Minä käytin kameran linssien puhdistamiseen tarkoitettua paperipyyhettä, joka vastaa suunnilleen sätkäpaperia. Olen tyytyväinen lopputulokseen. Tein siveltimellä maalauksen sopivan töhryiseksi. Liimana käytin ohennettua pva-liimaa.
www.pienoismallit.net/galleria/malli_15021/kuva_142965/#kuva

Työvaihekuvat:
www.pienoismallit.net/galleria/malli_15021/keskenerainen/
Viimeksi muokattu 5.7.2019 13:03
Suomalaiset käyttivät sekä yhtenäistä isompaa kangasta, että jokaisen kk-piipun eteen liimattua pienempää kangaspalaa. Ilmavoimamuseon Hurricaneen laitoimme pienemmät kangastilkut:
www.airport-data.com/images/aircraft/large/001/086/001086060.jpg
Konekiväärien piippujen suuaukon kohdalla on irrotettava levy (lieskaputket ovat kiinni tässä levyssä). Kangassuoja on tämän levyn kokoinen, tai hieman sitä isompi.
www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/helsinginpuolustus2004/hc-452-10.jpg
Antti, kiitos noista kuvista!
Missä täällä on ”tykkää”- kuvake😊.