Pienoismallit.net

Rakentamattomat pienoismallit

Hei kaikki kolleegat!

Minulle kävi niin, etten enää muistanut mitä kaikkia rakentamattomia 1/72 lekomalleja minulla on eri jemmapaikoissa.
Ryhdyin siis tekemään inventaariota ja syötin tiedot exceliin. Sain sen nyt valmiiksi.

Kauhukseni luku on 265kpl, joista 7 kpl on aloitettuja eri vaiheissa olevia (en ottanut erästä valmistumisvaiheessa olevaa mukaan).

Nyt jos ajatellaan, että tässä olisi vielä noin 20 vuotta aikaa, että malleja pystyisi väsäämään, niin se meinaisi keskimäärin 13,25 mallia per vuosi.

Jos tässä ryhtyisi täyspäiväiseksi mallariksi, niin teoriassahan tuo olisi mahdollista, mutta…

Olisi kiva kuulla onko muillakin vastaavankaltaisia tilanteita tai ihan vaan ajatuksia aiheesta.
Eihän niitä ole tarkoituskaan kaikkia rakentaa, vaan idea on siinä että voi valita sen mallin mikä sillä hetkellä kiinnostaa. On ukavampi valita 265 mallista kuin kymmenestä mallista. Itselläni on vähän samanlainen tilanne. Ja sitten kun näkö vanhempana vähän heikkenee niin siirtyy vaan isompaan mittakaavaan ja jatkaa mallaamista.
Minulle luku on jo päälle 300 ja näin alle nelikymppisenäkin on ihan selvää, että nykyvauhdilla ei ole toivoakaan rakentaa kaikkia. Voi olla, että osa menee jossain kohtaa myyntiin, mutta toisaalta en näe syytä olla ostamatta malleja jos syy on hyvä, eli yleensä hyvä alennus tai sitten malli, jonka saatavuuden haluaa varmistaa. Tällä hetkellä säilytystila on tosin kortilla ja siihen nähden malleja on liikaa.
Aika sama tilanne taitaa olla…
Samassa veneessä - 1/72:sta olen käytännössä luopunut. Mulle iski jossain vaiheessa epävarmuus että löytäessäni jonkin unelmamallin, ostin sen toivomineni lisäosineen, mutta en uskaltanut aloittaa. Piti tehdä joku harjoittelumalli ensin välipalaksi. Keskeneräisiä alkoi olemaan pöytä täynnä ja niitä unelmia laatikoissaan komerot turvoksissa. Parin viime vuoden aikana olen aloittanut rakentamaan ainoastaan niitä, mitä oikeasti tekee mieli. Uusia tulee ostettua, mutta vanhojakin on tullut otettua kaapista rakennettavaksi. Pikkuhiljaa löytynyt se alkuperäinen rakentamisen ilo takaisin. Akryylimaalit pelottavat yhä, kun revellin ja humbrolin emalien laatu on huonontunut alkuperäisestä. Eivät enää kestä siveltimellä ylimaalausta eivätkä tasoitu kuten ennen.
Joskus laskeskelin että 4 mallia/vuosi niin 15 vuodessa kasa on tyhjä. Sittemmin malleja on kertynyt varastoon lisää…
Noita tuntuu edelleen kertyvän enemmän, mitä valmistuu. Näin eläkeläisenä voi vaan todeta, että perikunta kyllä hassaa kaiken, myös tuon mallikokoelman :)
Olen myöhäinen (uudelleen)aloittaja joten en ole vielä ehtinyt kerätä kovin isoa rakentamattomien varastoa, tällä hetkellä hyllyillä taitaa olla noin 25 kappaletta avaamattomia paketteja. Kun vuositahti liikkuu siellä 4-6 valmistuvan mallin paikkeilla niin tuo tosiaan riittää vuosiksi eteenpäin vaikka nk. "ongelma" ei minulla olekaan samaa luokkaa kuin teillä.

Alkuun oli kiva hamstrata malleja eri perustein mutta aika pian havahduin tähän asiaan ja nykyään harkitsen todella tarkkaan mitä ostan. Osin siksi että haluaisin pitää rakentamattomien varaston jotenkin kurissa mutta myös siksi että haluan mieluummin rakentaa paremman kuin huonomman sarjan. Jos siis ostan varastoon jotain, jonka rakennan (ehkä) vuosien päästä, huomaan sinä aikana aiheesta tulleen ulos uudemman ja paremman sarjan.

Toisaalta, perikunnan kannalta ne rakentamattomat ovat helpompi eteenpäin myytävä osa jäämistöä kuin nuo valmiiksi ehtineet.
Terve,
kyllä tuntuu tutulta, kaikki edellä kerrottu sopii omiinkin kokemuksiin aika hyvin. Tilanne itselläni on se, että en missään tapauksessa saa kaikkia omistamiani rakennussarjoja valmiiksi vaikka jäisin pois töistä ja vain rakentelisin malleja kotona lopun ikääni. Toisaalta minulla on joitakin vanhoja sarjoja joita en edes aloittaisi, esim joitakin JoHanin automalleja, jotka eivät enää palaa tuotantoon.(Ja juu ei, en myy niitä ainakaan vielä! :))

Oikeastaan vähän kadehdin mallareita jotka pysyvät yhdessä aihepiirissä, itse kun rakennan pääasiassa 1/25 autoja, mutta olen lipsunut pahasti sotilaskalustopuolellekin, kaikki alkoi Sd Kfz 7 puolitelavaunusta, ja nyt hyllyssä on jo toistakymmentä tankkia ja muuta armeijakalustoa..Puhumattakaan 1/72 lentokoneista joita niitäkin on ilmestynyt kaappiin kuin itsestään.
Kesäaikana en juurikaan saa mitään tehtyä mallien suhteen. Hyvänä vuonna valmistuu 2-3 autoa ja toinen mokoma tankkeja, ei joka vuosi niin että kyllä tässä varastoa täytyy myydä pois ennen pitkää. Tänä vuonna muutaman automallin myinkin.
Rakennellaan! T:
Juha Koskinen
Tervo Salminen kirjoitti:
Näin eläkeläisenä voi vaan todeta, että perikunta kyllä hassaa kaiken, myös tuon mallikokoelman :)
Niin siinä varmaan käy. Ja niinkuin Juha totesi, niin minäkään en ole (ainakaan vielä) valmis myymään mitään. Nimittäin jos myy, niin voi ruveta harmittamaan myöhemmin, että sen mallin olisisinkin juuri nyt halunnut aloittaa.
Itse olen harkinnut tuon 1/72 lekomallailun lisäksi, että jonkun 1/35 tankkimallinkin voisi joskus tehdä. Se on vielä kaukainen unelma.