Pienoismallit.net

Suomi Fiiattien maalauskaavio talvisodan aikana

Göran Bruun kirjoitti:
Liityn tähän keskusteluun sillä olen ollut paljon yhteydessä Roberton isään koskien suomalaisia Fiat hävittäjiä.
Hallinportin museossa on isäni Calle Bruunin FA-1:n peräsinkangas jossa Puhakan Ollin ja Callen ilmavoitot. Siinä on alkuperäiset italialaiset värit. Monen vuosikymmenen jälkeen ja risiiniöljyn tahraamina värit eivät enää ole niin selviä mutta siitä saa osviittaa minkälainen väritys oli. Täytyy käydä vertaamassa väritystä värikarttoihin. Ohjaamon väritys oli vaalean harmaa vaikka italialaiset lähteet sanovat että se oli vihreä. Minulla on FA-1:n kk:n varmistin jossa on vaalean harmaata. Belgradissa oleva ainoa jäljellä oleva Fiat G50bis kone on ohjaamoltaan myös vaalean harmaa.
Palataan aiheeseen.
Terveisin
Göran Bruun/Turku
Aika isoja johtopäätelmiä todellä vähistä todisteista

/marko
Italialaisilla oli kuten monella muullakin maalla useita tehdas ja aikakausi kohtaisia ohjaamo- ja sisävärejä. Verde anticorrosione yksi niista samon tuo grigio chiaro. Fiat tehtaan kirjanpidosta selviää koska väri vaihtui harmaasta vihreään. Suomalais Fiattien sisäväriksi Valmetin lentokonetehtaan vastaanotto tarkastuspöytäkirjoissa on kirjattu vaaleanharmaa. Peräsimen tutkinta näin monta vuotta sodan jälkeen ei anna muuta tulosta kuin sen mitä väri on tänä päivänä. Ja se miten moottorin riisiini pohjaista öljyä roiskuu merkittävästi peräsimeen on minulle mysteeri? Ja eiköhän sen kk-osan paikka olisi museossa eikä pöytälaatikossa ? Kumma kun kukaan ei ole vielä puuttunut siihen että yläpinnan ruskeaa oli kahta tummuus astetta. Joista toinen oli melkein brittien Dark Earth. Aiheesta kannattaa lukea lisää Suomen Ilmailuhistoriallisesta lehdestä.
Jari B. Miettinen kirjoitti:
Italialaisilla oli kuten monella muullakin maalla useita tehdas ja aikakausi kohtaisia ohjaamo- ja sisävärejä. Verde anticorrosione yksi niista samon tuo grigio chiaro. Fiat tehtaan kirjanpidosta selviää koska väri vaihtui harmaasta vihreään. Suomalais Fiattien sisäväriksi Valmetin lentokonetehtaan vastaanotto tarkastuspöytäkirjoissa on kirjattu vaaleanharmaa.
Oman Fiiatin ohjaamo tuli jo vaaleanvihreäksi, eikä sitä pysty enää muuttamaan. Tää on tätä…
Jari B. Miettinen kirjoitti:
Italialaisilla oli kuten monella muullakin maalla useita tehdas ja aikakausi kohtaisia ohjaamo- ja sisävärejä. Verde anticorrosione yksi niista samon tuo grigio chiaro. Fiat tehtaan kirjanpidosta selviää koska väri vaihtui harmaasta vihreään. Suomalais Fiattien sisäväriksi Valmetin lentokonetehtaan vastaanotto tarkastuspöytäkirjoissa on kirjattu vaaleanharmaa. Peräsimen tutkinta näin monta vuotta sodan jälkeen ei anna muuta tulosta kuin sen mitä väri on tänä päivänä. Ja se miten moottorin riisiini pohjaista öljyä roiskuu merkittävästi peräsimeen on minulle mysteeri? Ja eiköhän sen kk-osan paikka olisi museossa eikä pöytälaatikossa ? Kumma kun kukaan ei ole vielä puuttunut siihen että yläpinnan ruskeaa oli kahta tummuus astetta. Joista toinen oli melkein brittien Dark Earth. Aiheesta kannattaa lukea lisää Suomen Ilmailuhistoriallisesta lehdestä.
Kiitos Jari, tämä oli mielenkiintoista informaatiota.

/marko
Göran Bruun kirjoitti:
Liityn tähän keskusteluun sillä olen ollut paljon yhteydessä Roberton isään koskien suomalaisia Fiat hävittäjiä.
Hallinportin museossa on isäni Calle Bruunin FA-1:n peräsinkangas jossa Puhakan Ollin ja Callen ilmavoitot. Siinä on alkuperäiset italialaiset värit.
No oliko siinä ruskeita täpliä vihreiden lisäksi? Kuva olisi kiva.