Pienoismallit.net

Tinnerin ohentaminen

Jollain varmasti kokemusta tinnerin ohentamisesta Tamiyan maaleille? Millä suhteella kannattaisi alkaa sekoitella? Tänks!
Pasi Hotti kirjoitti:
Jollain varmasti kokemusta tinnerin ohentamisesta Tamiyan maaleille? Millä suhteella kannattaisi alkaa sekoitella? Tänks!
Terve! Itse ohennan Tamiyan maalit valmistajan keltakorkkisella ohenteella suhteella 50/50 ja lisään vielä muutaman tipan Gunzen mr. retarderia. Tietenkin ohennussuhteeseen vaikuttaa myös maaliruiskun suutinkoko ja käytetty paine ym.

-JT
Juuso Tattari kirjoitti:
Pasi Hotti kirjoitti:
Terve! Itse ohennan Tamiyan maalit valmistajan keltakorkkisella ohenteella suhteella 50/50 ja lisään vielä muutaman tipan Gunzen mr. retarderia. Tietenkin ohennussuhteeseen vaikuttaa myös maaliruiskun suutinkoko ja käytetty paine ym.

-JT
Minäkin oon käyttänyt parit pullot x-20 ja laquer thinneriä, mutta en halua ostaa niitä hintansa vuoksi. Asun täällä Suomen periferiassa, joten joudun kaikki muutenkin tilaamaan niin tulee ihan liian kalliiksi. Ostin s-raudasta Dicco tinneriä ja se tuntuu nopealla testauksella toimivan ihan ookoosti. Ehkä jos retarderia vielä laittaisi muutaman tipan niin ei kuivuisi ihan salamana.
Dicco-tinneri ei kyllä käsittääkseni sovi Tamiyan aktyyleille! Jos ei muuta ohenninta keksi tai halua hankkia, niin vesijohto vettäkin (on halpaa🤪) voi käyttää!!
Itse käytän polttoaineen jäänestoa Tamiyan omien ohentimien sijasta, paikallisesta Puuilosta saa litran pullon 4 euron hintaan, toimii ihan samalla lailla kuin keltakorkkinen, jotkut Mr Hobbyn akryylit jää puolikiiltäviksi mutta mattalakkaus peittää sen.
Kannattaa tarkistaa että tuo jäänesto on 99% isopropanolia (ipa), olen ostanut Polaric Go-merkkistä, mutta muutkin merkit varmastikin käy. Ohennus vaihtelee, perus 50/50, yleensä enemmän, olisko 60/40, silmämääräisesti ohennan, nyrkkisääntö taitaa olla että kun maali on maitomaista niin sopiva suhde, pinnan efekteihin vieläkin ohuempaa.
Petri Jaakkonen kirjoitti:
Dicco-tinneri ei kyllä käsittääkseni sovi Tamiyan aktyyleille!
Täältä ei saa IPA tms. Vettä vois tietty kokeilla myös. Kuinka niin Dicco tinneri ei käy? Tekeekö se muoville jotain vai maali ei sekoitu vai mikä? Kiitos, kun kerroit, ennen ku lähdin uudelle mallille suihkimaan.
Matti M kirjoitti:
Itse käytän polttoaineen jäänestoa Tamiyan omien ohentimien sijasta, paikallisesta Puuilosta saa litran pullon 4 euron hintaan, toimii ihan samalla lailla kuin keltakorkkinen, jotkut Mr Hobbyn akryylit jää puolikiiltäviksi mutta mattalakkaus peittää sen.
Kannattaa tarkistaa että tuo jäänesto on 99% isopropanolia (ipa), olen ostanut Polaric Go-merkkistä, mutta muutkin merkit varmastikin käy. Ohennus vaihtelee, perus 50/50, yleensä enemmän, olisko 60/40, silmämääräisesti ohennan, nyrkkisääntö taitaa olla että kun maali on maitomaista niin sopiva suhde, pinnan efekteihin vieläkin ohuempaa.
Niin asun Hangossa, josta ei tietenkään saa edes jäänestoa. Etsitty on. Jos tilaamaan sitäkin joudun niin se on sama kuin ostaisin valmistajan omaa. :/
Matti M kirjoitti:
Muut merkit on vähissä, Nesteen jäänesto oli aikoinaan IPAa, mutta ei enää. Itse olen aina täydentänyt varastoa, kun käyn tuttavilla Lappeenrannassa, jossa Puuilo.
Pasi Hotti kirjoitti:
Petri Jaakkonen kirjoitti:
Dicco-tinneri ei kyllä käsittääkseni sovi Tamiyan aktyyleille!
Täältä ei saa IPA tms. Vettä vois tietty kokeilla myös. Kuinka niin Dicco tinneri ei käy? Tekeekö se muoville jotain vai maali ei sekoitu vai mikä? Kiitos, kun kerroit, ennen ku lähdin uudelle mallille suihkimaan.
IPA eli isopropanooli alkoholia saa 250ml pulloissa aika monesta apteekeista. ne kysyy ostettaessa mihin käytetään, olen kertonut että maalin ohentamiseen sekä vinyyli levyjen puhdistamiseen. Oletko kysynyt paikallisesta apteekista saisiko sieltä ?
P.Lankinen kirjoitti:
IPA eli isopropanooli alkoholia saa 250ml pulloissa aika monesta apteekeista.
Mihin hintaan?