Pienoismallit.net

Mikä liima puulaivaan?

Minut toi tänne kysymys näistä liimoista. Aloittelen Billing Boatsin Mary Annin rakennusta. Ainakin silmämääräisesti setti näyttää toimivalta, kaaret kunnossa jne. Tämä malli viehätti eniten siksi, että se on BB:n ensimmäinen kaupallinen malli, vuodelta 1958. Olen aikaisemmin väsännyt Lilla Dania mutta se jäi aikoinaan kesken, ruuhkavuodet ja pieniä lapsia.
Aloitin kölin kokoamisen P U Maxilla mutta eihän se käy jatkossa kun vaatii 4 h kuivumisen ja puristuksen. Sillä tahdilla menee vuosia rakentamiseen. UHU Hartia kokeilen seuraavaksi. Sehän kai kestää vettä, tavoittelen kevyttä uittamista valmiille, ei mitään kauko-ohjausta.
Ja miten pahana pidetään, jos poikkeaa maalausohjeesta? Lähinnä ajattelin petsata rungon vesilinjan yläpuolisen osan enkä maalata.
Ja mistä lyijyhauleja joilla saisi painotettua, jotta syväyksen saa kohdalleen.
Olen pahoillani, että tää eka juttuni ei keskity vain liimaan.
Hauskaa että puulaivojen tekijöitä alkaa näkyä yhä enemmän tälläkin sivustolla. Hieno harrastus, joka vie helposti mukanaan taitojen kehittyessä.
Mutta sitten kysymyksiisi: Minusta voit aivan hyvin poiketa sarjan ohjeista ja pintakäsitellä osan projektistasi petsaamalla. Itse olen näissä muutamissa tekeleissäni käyttänyt pelkästään erivärisiä petsejä. Esim. tammea saa vaaleana, keskiruskeana ja tummana, joilla saa jo mukavasti kontrastia eri osien välille, puhumattakaan tummemmista laaduista kuten mahonki ym. Itse olen käyttänyt spriiliukoisia petsejä, mutta veteen sekoitettavat jauheet toimivat loistavasti myös. Näiden etuna on myös että voit sekoittaa enemmän tai vähemmän pigmenttejä sisältävää petsiä, jolloin samasta sävystä saa myös erilaisia tummuusasteita.

Lyijyhauleja saa asetarvikkeita myyvistä liikkeistä, esim. täällä Lahdessa Kärkkäiseltä. Mutta painotukseen ei välttämättä tarvitse käyttää hauleja, romiksista saa esim. kirjasinmetallia pilkkahintaan, tai sitten voisit hyvin käyttää vaikka pieniä muttereita tai jopa hiekkaa, jonka voi sitoa epoksilla kiinteäksi ettei leviä ympäri mallia.

Noista liimoista vielä, UHU hart on varmasti erittäin käyttökelpoinen liima puurakenteisiin, mutta sellainen on myös Eri Keeper Plus, joka kuivuttuaan kestää kosteutta ja kovettuu yllättävän nopeasti. Lisäksi sitä voi lantrata vedellä ohuemmaksi, jolloin se soveItuu hyvin myös takilointiköysien solmujen varmistamiseen. Itse olen alkanut käyttää pelkästään sitä jopa uiviin malleihin. Ja vesiliukoisena sillä on helppo liimata kylkirimat paikalleen vaikka olisivat vielä taivuttamisen jälkeen kosteita, tällöin liima pureutuu erittäin hyvin rimaan ja saa aikaan varsin pitävän liitoksen.
Noista käyttämistäni liimoista mainitsin jo aikaisemmin tässä keskustelussa. Maalauksesta sen verran lisäisin: Olen käyttänyt petsiä, akryyliä (Tamiya) sekä terva-vernissa-havupuusekoitetta ja sitten ruiskuttanut päälle fiksatiivilakkaa (esim. Hanart Fixsativ Blanc). Fiksatiivilakka on selluloosanitraattilakkaa (Samaa, mitä käytetään pastellivärien, hiilipiirrosten, akvarellien sekä valokuvien kiinnitykseen.) , joka ei muuta värien sävyjä, mutta saa ne säilymään ja suojaa ne. Sitä löytyy kaikista taidetavaroita myyvistä kaupoista.
Muuten erikoismies uivien mallien teossa on jo mainitsemani Marko Torvinen ( instagram: markotorvinen4 ). Kannattaa ehkä käydä katselemassa mallia painotuksista ja maalauksista.
Tässä ollaan ihan aloittelija näiden puisten laivamallien kanssa ja tuli eteen kankaisen purjeen maalaus.
Kyseessä on viikinkilaivan purje jossa pellava/punainen pystyraidoitus. Eilen maalasin muovimallarin kokemuksella Humbrol maaleilla ja eihän siintä mitään tullut. Maalit imeytyvät usean millin teippauksen alle kankaassa. Tänään uusi versio ja emännän akryyli värituubeilla melko hyvä suoritus. Minkälaisia maaleja ja tekniikoita kokeneimmat harrastajat käyttävät?
Eri Keeper plussaa sit ostin. Tarkoitus tehdä tää valmiiksi talven aikana, keskiviikkoisin pari-kolme tuntia kerralla.
Onko kukaan käyttänyt deluxe materialin emulsio puuliimoja. deluxematerials.co.uk/collections/emulsion-adhesives Jokaisen tuooteen kohdalla on viedeo klippi. Product kohdassa löytyy pikaliimoja eri materiaaleille ja epoxeja. Puu vs puu liimaaminen puhtalla pikaliimalla on aina hankalaa pitää käyttää geelimäisiä pikaliimoja. Niin sitten on vielä ZAP pikaliimat joita yhdessä vaiheessa oli vaikea saada. www.hobbycenter.fi/liimatepoksit-ja-teipit ja pikaliimalle kiihdytintä niin nappaa heti kiinni.
Esko Rusi kirjoitti:
Tässä ollaan ihan aloittelija näiden puisten laivamallien kanssa ja tuli eteen kankaisen purjeen maalaus.
Kyseessä on viikinkilaivan purje jossa pellava/punainen pystyraidoitus. Eilen maalasin muovimallarin kokemuksella Humbrol maaleilla ja eihän siintä mitään tullut. Maalit imeytyvät usean millin teippauksen alle kankaassa. Tänään uusi versio ja emännän akryyli värituubeilla melko hyvä suoritus. Minkälaisia maaleja ja tekniikoita kokeneimmat harrastajat käyttävät?
Mites olisi ohut pva-liima - pohjustus ennen maalausta taidemaalauskankaiden pohjustuksen tapaan? Tekisi vähän yhtenäistä kalvoa kankaaseen, estäen maalin tunkeutumisen kuituihin.
Nyt olen vähän päässyt alkuun ja todennut, että Erikeeper on hyvä liima mutta parempaa pitoa vaativiin kohtiin olen käyttänyt tätä Pumaxia.
Pitkästä aikaa tehdessä on joutunut vähän hakemaan kun vanerikaaret eivät olleet mitenkään merkittyjä, pari jouduin jopa vaihtamaan. Myös oikean asennon löytäminen on tämmöiselle aloittelijalle tiukkaa, moneen suuntaan pitää osata katsoa suorakulmaa. Olis varmasti auttanut jos olisi ostanut sen Billingin oman työkalun.
www.billingboats.com/4/14/tools/building-tools/P-tool-bb397.html
Pitääpäs kokeilla tuota Pu Max:ia, vaikuttaa lupaavalta. Näyttäisi löytyvän myös paikallisesta Puuilosta.

Toinen juttu mitä pitää kokeilla, minkä juuri löysin jostain netin syövereistä, on kylkilaudoituksen liimaaminen silitysraudan avulla. Siinä kaveri levittää liiman, aivan tavallisen PVA liiman kuten esim. Eri Keeperin runkokaariin ja painaa silitysraudan kärjellä riman kiinni kaariin. Kertoo että tällöin liima kovettuu lämmön vaikutuksesta välittömästi ja rima pysyy heti kiinni, ilman mitään nauloja tai puristimia. Koskaan en ole nähnyt muiden käyttävän tuota kikkaa, joten kokeilunarvoinen juttu.
Erkki K Kangas kirjoitti:
Nyt olen vähän päässyt alkuun ja todennut, että Erikeeper on hyvä liima mutta parempaa pitoa vaativiin kohtiin olen käyttänyt tätä Pumaxia.
Pitkästä aikaa tehdessä on joutunut vähän hakemaan kun vanerikaaret eivät olleet mitenkään merkittyjä, pari jouduin jopa vaihtamaan. Myös oikean asennon löytäminen on tämmöiselle aloittelijalle tiukkaa, moneen suuntaan pitää osata katsoa suorakulmaa. Olis varmasti auttanut jos olisi ostanut sen Billingin oman työkalun.
www.billingboats.com/4/14/tools/building-tools/P-tool-bb397.html
Onko tuo Pumax liima ruskeaa polyuretaani liimaa, jos näin on niin onkohan se silloin samaa liimaa kuin Gorillan ruskea liima ? Gorillan ruskeassa polyuretaani liiman ohjeissa lukee että pintaa pitää hieman kostuttaa silloin saa vielä pitävämmän liitoksen onko sama ohje tuossa PuMaxissa ? Löysin jonku opaste videon mutta siinä ei ollut mitään selostusta, kuvasta sai kylläkin käsityksen että liitosta kostutettiin kostealla pyyhkeellä.