Pienoismallit.net

Mikä liima puulaivaan?

Hankin elämäni ensimmäisen puulaivan rakennussarjan, koska aihe ja mittakaava (1:87) osuivat oikeaan.
www.modelerscentral.com/ship-model-kits/turk-model/panderma-ferry/

Ilmeisesti Turk Modelsin rakennussarja on tarkoitettu vähän kokeneemmille laivamallareille, koska ohjeet ovat aika suurpiirteiset. Ohjeita selatessani heräsi heti pari kysymystä. Laivan runko kootaan laserleikatuista vaneriosista. Puisiin kaariin taas kiinnitetään puiset kylkirimat — ilmeisesti maan tapa laivamallareiden keskuudessa.

1. Mikä olisi paras liima laivamallin puuosien kiinnnittämiseen?
2. Ohjeisssa todetaan, että kylkilaudoituksen rakentaminnen on helpompaa, kun kylkirimat kastellaan. Kauanko rimoja on tarkoitus liottaa? Kiinnitetäänkö rimat kosteina/märkinä runkokaariin vai muotoillaanko rimat märkinä ja kiinnitetään vasta kuivumisen jälkeen? Riittääkö kylkilaudoituksen kiinnittämisessä pelkkä liima vai onko tapana käyttää myös nauloja — voisi kuvitella, että kylkirimoihin syntyy monenlaista vääntövoimaa.

Kysymyksiä syntyy todennäköisesti vielä lisää, kun rakentelu etenee, mutta aloitetaan näillä kysymyksillä.
Hei Petri, hieno valinta, tuo näyttää mukavalta projektilta.

Periaatteessa mikä vaan puuliima käy, olennaista on millaisen kuivumisajan haluat ja sen, onko liima kuivumisen jälkeen läpinäkyvää vai jonkin muun väristä.

Puu taipuu märkänä, kuivana se katkeaa. Tämän vuoksi niitä liotetaan, aika riippuu vähän millaista puu on, mutta n. 20 minuuttia lienee yleisesti käytetty aika. Sen kauemmin tietenkin miten elastiseksi haluat ne, eli kuinka paljon pitää taivuttaa. Jotkut käyttää hiustenkuivaajan puhaltamaa kuumaa ilmaa siihen nopeasti kuivattamiseen, jolloin rimat saavuttaa halutun muotonsa muutamissa sekunneissa, mutta itsellänikään ei koskaan mikään niin kiire ole, niin yhtä hyvin ne kuivuu itsestäänkin melko nopeasti. Nuo muut kysymykset ovat sitten niitä, miten kukakin itse haluaa työtapansa tehdä. Kuitenkin, siinä kastelemisen aikaansaamassa taivutusmahdollisuudessa on juuri se idea, että valmiiseen malliin ei jäisi niitä vääntövoima-jännityksiä, vaan rimat taivutetaan ensin veden avulla valmiiseen muotoonsa, jonka jälkeen ne on helppo vain liimata paikalleen, ja tällöin pelkkä liima riittää.

Itse aikoinaan luin tämän kirjan, josta sai paljon hyödyllisiä vinkkejä miten homma toimii: www.amazon.com/Ship-Modeling-Simplified-Techniques-Construction/dp/0071558675
Viimeksi muokattu 13.2.2019 11:34
Kiitokset vinkeistä! Kirja meni heti tilaukseen. Muutaman youtube-videon ehdinkin jo katsella. Yhdellä videolla rakentaja käytti pihtejä, joilla sivulankut voitiin muotoilla käyriksi tai kaareviksi. Mitä mieltä olet tällaisten pihtien käyttökelpoisuudesta? Niillä ilmeisesti tehdään sama asia kuin kastelemalla rima.
Ne "pihdit" on ilmeisesti ns plank benderit. Itsekin joskus hankin sellaiset, mutta koin niin turhiksi, etten ainakaan itse koskaan ole käyttänyt niitä. Itse käytän tämmöisiä neuloja siinä rimojen taivuttelussa: www.ffscale.co.uk/f84/jet9.jpg Nää on tosi monikäyttöisiä ja käteviä. Näitä löytyy monista askartelukaupoista.
Tervehdys

Noista liimoista. Itse olen käyttänyt seuraavia: Uhu Hart on hyvä runkolautojen liimaukseen (yksi komponenttinen, nopeasti kuivuva). Loctite Power Epoxy 5min, kun tarvitsee tosi pitävää esim. runkokaarien liimausta (kaksi komponenttinen nopeasti kuivuva). Dispersioliimaa (Eri Keeper tms.) olen käyttänyt sisäosien vahvikkeena - ei oikein ole hyvä muuhun.
Kastelemisesta M.Pajulahti jo kirjoittikin. Vielä sen verran, että käytä kuumaa vettä.
Naulaamisesta ollaan vähän kahta mieltä. Tosi "ammattilaiset" eivät juuri nauloja käytä, mutta se vaatii hyvän esitaivuksen ja sovittamisen. Tosin se sitten helpottaa jatkokäsittelyä ja antaa enemmän mahdollisuuksia. Naulat ovat usein jatkossa aina tiellä. Mutta katso blogien kommenteista enemmän.

Mukavia ohjeita ja selityksiä löytyy esim. tämän sivuston blogeista ja niiden kommenteista:
- Tykkipursi (oma blogini)
- S/S Maaninka ( Matti Piilolan blogi )
- Clara May, ketsirikattu purjealus ( Matti Piilolan blogi )

Tosi ammattilaisen, sulkavalaisen Marko Torvisen kuvia ja ohjeita instagram: markotorvinen4

Ja aina kannattaa kysäistä joko tällä palstalla tai vaikka suoraan. Projektisi näyttää mukavalta.
Tervehdys Petri. Hauskaa että vannoutunut pienoisrautatiemallari on "eksynyt" laivamallauksen ihmeelliseen maailmaan. Ja hienon paatin olet valinnutkin, kiinnostavan näköiset kansirakenteet tuossa Pandermassa.

Noista liimoista on edellä jo kerrottukin, kaikki esitetyt ovat hyviä tuotteita. Itse olen käyttänyt saksalaisten tekemää Ponal Express liimaa, milloin olen sitä onnistunut näppeihini saamaan. On valkeata, melkein kuin Eri Keeper, mutta kuivuu erinomaisen nopeasti. Huono puoli vaan on että ei löydy Suomesta.
Toinen paljon käyttämäni liima on EriKeeper Plus, se on vedenkestävä ja melkein tuon Ponalin veroinen. Hyvä ominaisuus näillä on myös, että ne kuivuvat lähes näkymättömiksi, joten pienet ylipursunneet liimatahrat eivät niin kovasti häiritse. Ja hienommissa liimauksissa niitä voi lantrata vedellä, jolloin saadaan juoksevampaa tavaraa.
Hyviä liimoja ovat myös kaksikomponenttiset Power Epoxyt, näitähän on kkovettumisajaltaan kahta sorttia, viiden minuutin ja 60 minuutin tökötit. Näitä olen käyttänyt liimatessani metalleja tai muoveja puuhun, mutta en puuta puuhun, siihen tarkoitukseen minusta nuo edellämainitut oikeat puuliimat ovat parempia.

Sitten tuohon rimojen taivutteluun. Riippuen puulajista toiset lajit taipuvat hyvin ilman kostuttamista tai lämpöäkin. Kannattaa kokeilla, josko näin onnellisesti kävisi sinunkin tapauksessasi. Jos ei, niin edellämainitut kasteleminen ja lämpö auttavat aina. Itse olen liimannut rimat suoraan runkoon ilman että olen niitä ensin taivuttanut paikalleen ja antanut kuivua. Ja useissa tapauksissa ilman nauloja, jotka usein ovat hankalia viimeistelyssä, jättäen jälkeensä joko reikiä tai naulankantoja, joita on vaikea myöhemmin häivyttää. Noissa minun projekteissa näkyvät pienet "klemmarit" ovat näppärä tapa saada rimat pysymään paikoillaan liiman kuivumisen ajan ilman että niihin tarvitsee tehdä reikiä.

Tärkein juttu kuitenkin näiden rimojen kanssa touhutessa on niiden kaventaminen keulasta ja perästä niin että ne mukautuisivat kauniisti runkoon. Tästä löytyy paljon tutoriaaleja netistä, miten oikeaoppisesti sovitetaan rimat runkoon ilman että loppupelissä ei tule niiden kanssa ongelmia. Esim. Model Ship World sivustolla on paljon alan tutoriaaleja.
Tässäpä näitä muutamia mieleen tulevia juttuja, kysele toki lisää jos aihetta ilmenee. Yritetään neuvoa jos osataan.
Täällä on yksi joka suosittelee hankkimaan nuo riman-taivuttimet. Helpottaa htaivuttelua huomattavasti kun ei tarvitse lotrata veden kanssa pätkääkään. Ei kuumaa eikä kylmää vettä. Ne nappaa pienen palan rimasta siltä puolelta jolle olet taivuttamassa sitä, jolloin puun ei tarvitse mennä niin paljon kasaan siltä puolelta jonne sitä on taivuttamassa. Lopuksi joutuu pyyhkäsemään näkyviin jääneet lovet hiomapaperilla. Eli pelkät reelingit.

Tuo liima on täysin oma maku/tottumus-kysymys. Itse kokeilin uhu-pro ja uhu-hart liimoja ensin mutta lopulta kokeilin loctiten 60sec ja se on jäänyt käyttöön. Tosin viimeisimmän mallini kyljet kasasin lähes tulkoon ilman liimaa. Käytin rungon kehikossa liimaa kyllä mutta kylki laudoituksen tein nauloilla. Ilman liimaa.

Jotkut ovat olleet kovasti näitä tapoja vastaan mutta itse olen ollut näihin tyytyväinen se lienee se pää-asia. Kannattaa oikeastaan kokeilla vähän kaikkia tapoja ennen kuin teet varsinaisia lopullisia päätöksiä mikä on sinun tapasi rakentaa näitä puumalleja.
Sami väistö kirjoitti:
Tuo liima on täysin oma maku/tottumus-kysymys. Itse kokeilin uhu-pro ja uhu-hart liimoja ensin mutta lopulta kokeilin loctiten 60sec ja se on jäänyt käyttöön.
Aina oppii uutta. Tuo Loctite 60 sec vaikuttais täydelliseltä. Pitääpäs kokeilla heti tänään. Kiitti vinkistä!
Kävin ostamassa tuota Loctite 60 sec liimaa ja suoritin pieniä kokeiluja: Puuta puuhun, messinkiä puuhun ja muovia puuhun. Liimasauman kovettuminen kesti n. yhden minuutin kuten luvattua oli, mutta lopputulos oli kyllä pieni pettymys. Puukappaleet irtosivat toisistaan melko helposti, muovi puusta hyvin helposti, ja parhaiten kesti pieni messinkiosa puussa, mutta ei kuitenkaan niin hyvin kuin kaksikomponenttisella epoksilla liimattuna. Joten taidan pysyä sittenkin hyväksi havaituissa tuotteissa.
Ajattelin kantaa korteni myös tähän keskusteluun ja kertoa omista kokemuksistani.

Kokemukseni POB-rakentamisestani (plank on bulkhead)

Eli siis esim. rakennussarjoissa missä on laserilla leikatut vanerikaaret ja köliranka.
Näissä rungot rakennetaan perinteisesti kahdella lankkukerroksella. Ensimmäinen kerros on puulajina suhteellisen pehmeää puuta ja paksuus rimoissa 1-1,5 mm. Tähän rimojen taivutteluun sopii mielestäni edellisissä kommenteissa mainitut pihtimäiset plank benderit. Näillä puristussuuntaa muuttamalla saa riman myös kääntymään minne haluaa. Ja jos tuli liikaa kulmaa, pystyy puristelemaan myös takaisin päin.
Jäljet riman takapuolella eivät haittaa. Näissä pihdeissä on vaan se vika, että ovat varsinaiset muovirimpulat. Liekö yksi tekijä joka tekee nämä kaikille brändeille. Sain takavuosina ensimmäiset ostamani puristettua rikki ja niitä ei paljon korjailla.

Ensimmäistä lankkukertaa liimatessa ei mielestäni pitäisi naulaamista hävetä. Kun käyttää messinkinauloja, 0,5-0,6 mm paksuja, naulojen kannat ekaa kerrosta hiotessa häviävät nätisti. Rimaan porataan reikä ja naputellaan vasaralla kiinni. Liiman kuivumista ei tarvitse odotella ja pääsee saman tien asentamaan seuraava lankkukerrosta.

Aikanaan Santa Mariaa rakentaessani, liimasin pähkinäiset pintalankut kontaktiliimalla. Nämä rimat oli muistaakseni vain 0,5 mm paksuja joten niissä ei hirveästi vääntöjä ollut. Käyttämäni kontaktiliima oli teollisuuskäyttöön tarkoitettu kaksikomponentti liima. Siinä on sellainen ominaisuus, että levityksen ja kuivumisen jälkeen asennettaessa sitä pystyi sovittamaan, tarvittaessa irrottamaan ja asentamaan uudelleen. Sekoitettu liimasatsi säilyi hyvin jonkun päivän ilmatiiviissä purkissa.

Ohuilla rimoilla on taipumus oikaista, ja rungon oikean muodon saavuttamiseksi kriittisissä paikoissa, kuten keulassa, muodon varmistamiseksi kannatta käyttää ns filleri palikkaa. Eli vanerikaarien väliin liimataan balsaa, tai itse olen käyttänyt abachia. Nopea asentaa ja helppo hioa. Täällä säästyy monet hammastenkiristelyt ja ylimääräinen työ tilanteessa kun huomaa ettei muoto vastaa esikuvaansa. Puhumattakaan, että koko projektin tarkoitus hajoaa, kuten kävi itselläni Louhi-projektissa. Toki tuli ryssittyä se laminoidulla rimakokeilulla.

Pintalankkuja liimatessa on tietysti monia vaihtoehtoja. Itselläni on myös runkokaareen ruuvattavia puristimia, mutta jos runkokaaren vaneri on hötöä, se halkaisee sen helposti.
Rivaa rakentaessa toimi hyvin pikapuristimet. Siinä mahonkiriman paksuus oli 1,8mm ja motonetin halpispuristimilla kiristys onnistui hyvin kun otti kynsistä tyynyt pois. Moni niistä puristimista paukahti rikki matkan varrella, hölmöt muovikuoret yhdistettynä liian kovaan kiristämiseen. Liimana käytän näissä aina UHU hartia.
Tästä Rivan lankkujen liimauksesta kuva profiilini alla kuvapankissa.