Pienoismallit.net

Laivan rungon pintakäsittely

Hei vaan kaikille tämän alan asiantuntijoille.

20 vuotta sitten, yläasteella ostin Americgo Vespuccin piirustukset ja aloin vääntämään niistä itselleni laivaa. Kyseessä oli pelkät kaavat osien tekemiseen, kaikki piti sahailla itse. Malli edistyi kuitenkin mukavasti ja oli mieluisaa puuhaa. Sahailin kaaripalat ja muut osat, lankutin kyljet ja kansikin edistyi aika valmiin näköiseksi. Muistan, miten mahtavaa oli mallailla mastoja paikoilleen, laiva alkoi vihdoin näyttämään laivalta. Rungon kittaus ja hionta oli tylsä työvaihe, mutta palkitsi kun maalaus oli valmis. Aikaa siihenkin päästäkseni oli kulunut jo muutama vuosi.

Kuitenkin projektini otti valtavan takapakin, jonka yli en ole päässyt: Rungon lankutus alkoi kummittelemaan ja valmis maalipinta alkoi halkeilla. Tuntui kuin koko työ olisi ollut turhaa. Jouduin purkamaan jo valmiit mastot, kansirakenteet, ikkunaluukut ja muut yksityiskohdat pois. Laiva on ollut "telakalla" siitä saakka ja joskus tulee vain ohi käveltyä ja puhistua itselleni ja suurelle pettymykselle.
Kysymykseni siis kuuluu: Millä lailla saisin puun elämisen minimoitua niin, että rungosta tulisi yhtenäinen ja halkeamaton pintakäsittelyn alusta? Pitääkö koko runko esim. kuiduttaa päältä vai riittäisikö siihen pelkkä hartsi? Olisi mukava saattaa työ joskus päätökseen, mutta runko minun pitäisi saada sellaiseksi että puun eläminen pysyisi varmasti aisoissa.

Kiitos etukäteen vastauksista

-Marko
Tervehdys vaan
Olen itse saanut tuon ongelman poistumaan vuoraamalla rungon laudoituksen jälkeen sisäpuolelta dispersioliimalla ("maitoliimalla" eli Eri Keeperillä tai vastaavalla) ja kevyellä imevällä kankaalla esim. kertakäyttöliinalla. Liimaa saa olla aika runsaasti. Saa sitten kuivua kunnolla muutaman päivän!! Tämä ehkäisee laudoituksen elämisen myöhemmin. Laudoituksen pitää olla vuorattaessa ehdottoman kuiva. Olethan liimannut laudoituslaudat koko matkalta kunnon liimalla.
Tästä on kuva blogissani Tykkipursi merkinnässä Rungon muokkausta.
t. Kai Kauppi
Itse en useita vuosia kuivuneeseen runkoon lähtisi vesiohenteisella liimalla läträämään, olen aika varma, että tuo aiheuttaisi vain lisää ongelmia. Enkä keksi, miten tuota edes saisi järkevästi rungon sisäpuolelle?

Itse suositelen tähän laminointiepoksia, esim: www.biltema.fi/veneily/veneen-huoltotuotteet/epoksitaytteet/laminointiepoksi-2000020523 -pienin 0,3 l pakkaus riittää useaankin laivaan.

Tekisin niin, että hioisin rungon mahdollisimman hyvin puhtaalle puulle, ja sitten pari kerrosta, välillä hioen, epoksihartsia. Laminointiepoksi on ohutta, ja imeytyy puuhun, ja tappaa sen kyllä aika hyvin. Samalla pienet kolotkin umpeutuvat. Isompiin koloihin voi sekoittaa hartsia esim. puun hiontapölyyn kitiksi: tarvittaessa kannattaa puhtaasta puusta hioa pölyä tähän.
Kovettuneella hartsilla on vielä yksi hyvä ominaisuus: Sitä voi hioa kohtalaisen hyvin, kun taas tuon PVA-liiman hiominen on lähes mahdotonta.

Tarkennus: Siis pelkkä hartsi riittää, kun ei ole uiva malli, ei tarvitse kuidutusta. Itse asiassa kuidutus tekee hommasta vain vaikeampaa.

T:Ville H