Pienoismallit.net

Junkers Ju-87D Stuka, Kuhlmey

Iltaa! Olen tässä värkkäillyt Trumpeterin 1/32 kyseistä lentolaitetta. Pienillä mulkkauksilla lähinnä sisätiloihin sarja vaikutti olevan aivan ok. Siirtokuvatkin olivat historiallisessa mielessä kunnossa. Siis valitsin tuon Immola-version. No eipä mitä. Nyt totesin, että lähes kaikissa Kuhlmeyn Stukissa olikin uudempi pommitähtäin eli siellä ylhäällä(ja pleksissä kupoli). Kuvia on kuitenkin osaston koneista, joissa on tähtäin perinteisesti sijoitettuna, mittariston päällä. Hannu Valtosen mainiosta historiikista en kuitenkaan löytänyt tietoa mistä koneyksilöistä oli kyse. Siis konekohtaisista tunnuksista. Rakenteluni on jo siinä vaiheessa, että en ala enään purkamaan mitään vaan vaihtaisin koneyksilöä…runkotunnuksiahan on helpompi muuttaa, kun ne enään puuttuvat. Vaikea kysymys sikäli olen itsekin netissä kahlaillut jo kyllästymiseen asti. Kysehän on siis D- ja G-mallin jonkinlaisesta välimuodosta…
T. Juha
Ootko selannut jo SA-kuvat? Siellä on jokunen kuva Stukasta. Hakusanat: "stuka", "syöksypommittaja".
…tai siis kk-tähtäin on tietysti perinteisellä paikallaan…olen katsellut, mutta selaillaan uudelleen :)
Juha Jokinen kirjoitti:
…tai siis kk-tähtäin on tietysti perinteisellä paikallaan…olen katsellut, mutta selaillaan uudelleen :)
Valtosen Lento-osasto Kuhlmey opuksesta selviää, että ainakin S7-FL (kuva sivu 145) ja S7-LL (piirros sivu 93 ja kuva sivu 170) oli koneita jossa tähtäin "perinteisellä " paikalla.
Moi Pentti!
Tuota Valtosen kirjan viimeisintä painosta olen hyllystäni vähänväliä nostellut ja suurennuslasilla tutkinut. Kuvat, jotka mainitsit, ovat melko kaukaa otettu ja silti niissäkin yksilöissä olisi havaittavissa jotain tummaa etupleksin ylä-osastossa. Kaikki ovat L-tunnuksella ja näinollen niiden pitäisi olla SG 3. koneita. Eli kirjan mukaan varustettu tuolla uudella pommitähtäimellä BZG 1. Ne harvat, joita oli ilman tuota tähtäintä olivat Valtosen mukaan SG 2. koneita…mene ja tiedä, mutta niitäkin oli…tulee pitkä projekti, jos sahaan etuosaston irti ja skrätsään tuon tähtäimen ja kupolin. Tuskin. :)
Koska otsikko on erinomainen, niin jatkan tähän omalla kysymykselläni.
Italerin D-5 Stuka työn alla ja siitä tietysti Theo Baurlen kone Immolassa. SA-kuvia ja muita lähteitä tutkiessani olen havainnut, että kyseisen 3./SG lentueen koneissa esiintyy monenkirjavaa laikkua varsinkin moottoripellityksessä. Olen samaa näkevinäni Baurlen S7+AL koneessakin (SA-kuva 157676).

Muita vastaavia SA-kuvia ovat: 155639, 155681, 155814, 157678, 157679, 157680, 157689
Samoin samanlaisia kuvia on kirjassa SIH16 Saksalaiset koneet Suomessa: sivut 58 - 63 S7+LL, S7+EL, S7+AL ja S7+OL.

Kaikista kuvista ei koneyksilöä tunnista, mutta jotenkin nuo monesti osuvat juurikin kolmanteen lentueeseen. Onko tuo lentue tullut Suomeen jostain muualta, kuin muut lentueet?. SA-kuva 157677 romuttaakin ajatukseni lentueesta, koska samanlainen kuviointi näyttää olevan myös koneessa S7+8H.

Mitäköhän nuo laikut ovat? Omaan silmään näyttää vaalealta maalilta, aivan kuin talvinaamio. Ajankohta ei kuitenkaan tue tuollaista arvausta.
Viimeksi muokattu 13.9.2019 17:17
Tervehdys Jani. Kuhlmeyn ryhmän lentolaitteet kerättiin sieltä sun täältä. Mutta pääpiirteissään niissä oli ajan hengen ja vaatimusten mukainen väritys. Vanhojen mustavalkovalokuvien ns. laikut ja värisävyerot voivat johtua monestakin eri seikasta. Yleensä värisävyjen ero valokuvissa johtuu valosta ja varjoista. Tai sitten pintojen kosteudesta, pölystä ynnämuista vastaavista. Ja sitten tietenkin se jo jossain aiemmassa keskustelussa mainitsemani apo/pankromaattisen filmin käyttö kamerassa. Kumpikin muuttaa värisävyjä omaan suuntaansa ja molempia tuohonkin aikaan käytettiin. Ei paljon varmaan helpottanut tämä selitys…

Kysyjä tarkoittanee tässäkin kuvassa esiintyviä värieroja. Pitää sanoa, että omaan silmääni nuo eivät näytä sen paremmin filmilaadun, kuin pölynkään aiheuttamilta. Lisäksi kone on (muista kuvista päätellen) aukealla, ja auringon suunta sellainen, ettei nokan päälle voi edes tulla mitään sopivia valojen ja varjojen kirjoa, jotka voisivat sinänsä näyttää tuolta.
Hei Timo. No näin kyllä ja varsinkin laittamassasi kuvassa. Nuo vaaleammat kohdat ovat enemmänkin maalin kulumaa tai vastaavaa. Voivat tietenkin olla myös jäämiä talvivärjäyksen kalkkimaalista. Kovin tulkinnanvaraista on noiden vanhojen valokuvien selvittely. Öljyt, polttoaineet sun muut litkut tekivät maalipinnalle, mitä tekivät. Eikä niitä talvikalkkivärejä kaiketi kovin hyvin pesty, semminkään enään -44. Kun meno oli mitä oli…Kuhlmeyn Stukat olivat kuitenkin normimaalauksessa. SG 2 muutama vanhempi kone on saattanut olla Afrikan jäämistöä ja päälle ruiskittu suurinpiirtein jotain sinnepäin. Siis näitä vihreitä . Hyvä tai huono esimerkki on yhteyskoneena toiminut He-111 joka on maalailtu ihan miten sattuu. Vaaleanruskean päälle vihreää ja sitten ruiskuteltu harmaita raitoja. Tai valkoisia…
Ja vielä tuosta kuvasta. Kyse on vanhemman mallin koneesta. Eli ei siis ole tuota jo mainittua uutta tähtäintä eli kupolia kuomussa. Näin ollen voi olettaakin, että kyse on välimeren tuliaisista, eli hiekanruskean sävyn päälle vedelty kevyesti vihreä camo. Joskus 43-44. Mutta spekulaatioitahan nämä ovat. Itselläni on se Stuka edelleen ihan kalkkiviivoilla, kun en pysty päättämään:)