Pienoismallit.net

Wasa Express

Tuollainen tuli nyt valmiiksi joululomien aikana. Tällä kerralla päätin pitää oikein päiväkirjaakin mitä milloinkin on tullut tehtyä ja paljonko työtunteja ja euroja tähän on mennyt. Kyllä se tämäkin vaan valmiiksi tuli. Tai pitäähän siihen vielä vitriini nikkaroida ympärille, mutta itse pienoismalli on valmis. Mittakaava se itselle tutuksi tullut ja mieluisin 1:100.

Kuvan päällä klikkaamalla saa kokokuvan näkyviin.

Joko olet vitriinin hommannut/tehnyt? On kyllä ihan ykkössijoitus tämän kokoluokan malleihin ja miksei tietysti muihinkin mikäli haluaa teoksensa säilyvän hyvänä. Mulla on se "parempi" tekele 5mm akryylikuvun alla ja se "huonompi" ihan vaan noin, omalla jalustallaan huoneilmassa ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Lisäksi asuminen on henkisesti helpompaa kun tietää, että on suojassa myös osumilta. Kuitenkin nämä vievät huoneesta sen verran tilaa, että tahattomia räpsäyksiä muiden samassa huushollissa asuvien toimesta tulee kuitenkin, nimimerkillä äsken isabellan ikkunanpesurin takaisin liimanneena eikä mitään hajua miten on irronnut :)…Tämän mittakaavan pleksittäminen ei ihan ilmaista ole, mutta kerran se vaan kirpaisee. On se sen arvoista.
Vitriini on nykyään mallin suojana. Pleksistä leikkasin kuvun mallin ympärille niin pysyy ehjänä eikä kerää pölyä rakenteisiinsa. Juuri nyt ei ole kuvaa pleksitetystä mallista, mutta voin räpsäistä kuvan ja linkittää tänne, kunhan muilta kiireiltäni ehdin. Täytyy sanoa, että komeaa jälkeä on tullut niistä punaisista laivoista. Samoilla mittakaavoilla näköjään väkerrellään molemmat. Sinänsä itsellä vähän tilan puolesta helpompi tilanne, että nämä mun Merenkurkun paatit on jo esikuvina pienempiä kuin Viikkarin ja Silja/Tallinkin paatit niin mallitkin jää noin 1,5 metriin.

Seuraavaa mallia olen myös miettinyt (mutta en aloittanut). Merenkurkun paateilla jatketaan ja tutuksi tulleella 1:100 mittakaavalla. Olen jotenkin intoutunut tekemään malleja, joista ei kukaan muu ole tehnyt (eikä tule tekemäänkään) malleja. Kriteerit ovat yleensä sellaiset omien mallinrakentamisten kanssa, että pitää kuvastaa jollain tavalla omaa aikakauttaan omien kotinurkkien laivoista ja varustamoista Merenkurkussa. Esikuvan pitää olla myös paikallisesti tunnettu eikä vain esimerkiksi kesälaivana näillä vesillä pyörähtänyt lainalla ollut paatti. Lisäksi esikuvan kotisatama pitäisi olla Vaasa. Näillä "kriteereillä" seuraavaksi tekeleeksi mitä todennäköisimmin tulee muodostumaan paljon parjattu (ihan syystäkin), nyttemin jo konkurssiin päätyneen varustamon RG Linen alus RG1. Esikuva on kohtuu karu DDR:ssä vuonna -83 valmistunut ropax, joka ei näillä vesillä todellakaan ollut mikään luxus risteilijä, mutta kuitenkin palanen paikallista laivaliikenteen historiaa. Laivana RG1 on ollut jo useamman vuoden naulatehtaalla.

Toisinaan olen myös miettinyt vähän kevyempänä "välipalana" höyrylaivakauden paikallista ikonia Korsholm III nimistä paattia. Sen etuna olisi koko. Noin 40 metrisenä esikuvana malli ei veisi kuin alle puoli metriä tilaa pituussuunnassa. Pitkän ja paikallisesti tunnetun historian lisäksi tuo paattihan on vielä tänä päivänäkin voimissaan… Toki vahvasti uudistettuna ja eri nimellä Tukholman saaristossa.

Toisaalta, kun liian paljon miettii niin näitä hyviä vaihtoehtojahan olisi vaikka kuinka paljon ja jos kaikki pitäisi saada valmiiksi niin siihen ei taida mun elämä riittää. Sen verran kaikessa rauhassa useamman vuoden (tai pikemminkin kesälomannikkarointien) työn tuloksinahan näitä valmistuu ilman mitään aikataulupaineita.