Pienoismallit.net

Endeavor, fregatti vai parkki

Olen tässä sormi suussa taas vaihteeksi… Veljeni sattui lähettämään jouluhjaksi varat uuteen malliin jossa olisi tekemistä tuonne juhannukseen asti. :) niinpä rupesin katselemaan näitä mitä tässa lähettyvillä kivijalka ökauppoissa olisi tarjolla.
No aikani katseltuani näytöllä olivierekkäin parkki hms endeavor ja fregatti hms bounty. Mutta minusta näyttäisi siltä että nämä molemmat ovat fregatteja ainakin takilan mukaan. En löytänyt muuta eroa näistä kuin että, 1.hms endeavorissa ei ole kaljuunaa. 2. Takilassa erona ei ole. Muuta kuin bountyssa on mastoissa paikat röijeleille ja endeavorissa fokka- ja isomastossa on prammipurjeet ja Mesaanimastossa on "vain ' kahvelipurrje jonka yläpuolella on Raaka-takiloitu märssypurje? Eli onko tässä kyse yleisestä virheestä vai parkki nimitys tarkoittanut alunperin laivaa jossa ei ole kaljuunaa?
Itse en mikään purjelaivaekspertti ole, mutta vilkaisin mielenkiinnosta wikipediaa ja siellähän tuo Endeavour mainitaan esimerkkitapauksena: en.wikipedia.org/wiki/Barque#Bark

Eli RN:ssä "bark" oli nimi kategorialle "muu", ei välttämättä suoraan vastaa suomennettua termiä parkki.
En minäkään mikään laiva-asiantuntija ole mutta ainakin tuo kapteeni Cookin Endeavour-alus käsittääkseni on juuri parkki. Parkin tunnistaa siitä että sen takimmainen masto ei ole täystakiloitu vaan siinä on kahvelipurje. En ole ihan varma termien oikeellisuudesta.
Kaljuuna ja fregatti ovatkin sitten ainakin minulle vaikeammin määriteltäviä alustyyppejä. Joitakin nykyaikaisiakin (sota)laivoja kutsutaan fregateiksi. Kaljuunasta (galleon?) minulle tulee mieleen jokin n. 1600-lukuinen sotalaiva.
Englanninkielen sanalla bark on useita merkityksiä, mm. puunkuori ja koiran haukku. Laivayhteyksissä bark tarkoittaa juuri parkkia. Samaa tarkoittaa myös barque, lieneekö ranskaa?
Tuo linkkisi avasi minulle mistä tässä jälleen kerran on kyse. Nimittäin siitä 1600-1700lukujen sekavasta luokituksesta. Siinä kirjurit ja tullaajat tekivät merkintäns omien näkemysten mukaan, koska mitään yhtenäistä luokitus-järjestelmää ei ollut vielä saatu aikaiseksi. Tästä tästä aiheutui kaiken näköisiä sekaannuksia ja vaikeutti historioitsijoiden työtä.
Purjealuksena fregatilla (nykyisin) tarkoitetaan vähintään kolmimastoista alusta, jossa kaikki mastot on raakatakiloitu. (Raaka on se vaakasuora piiru, missä purjeet on kiinni.) Parkissa taimmainen masto on takiloitu niin sanotuin viistopurjein.