Pienoismallit.net

Ryhmärakentelu: Jugoslavian hajoamissodat

Onko toiveita rakennusajasta? Voisin ehdotuksena heittää 1.1.2019-1.7.2019. Saa esittää myös eriäviä mielipiteitä.
Vähintään tuo, mua ei haittaa vaikka ois kk tai 2 pidempiki :)
Tuli vieraampi aihealue minulle, mutta ei kun mukaan vaan. Netistä selvisi, että Jugoslavialla oli 90-luvun alkupuolella pari MiG-29UM konetta. Eli 1/72 malli ko koneesta. Sitä en vielä tiedä osallistuivatko miG29uM tyypit varsinaiseen vihanpitoon. Kun edes löytäisi referenssi kuvia. Jos ei löydy, niin sitten pitää vain tehdä valistunut arvaus.

E-P
Eikös Jugoslavialla ollut yksipaikkaisiakin Mig-29:jä? Muistaakseni joku ammuttiin alaskin Kosovon operaation aikana. Pudottajana Hollantilanen F-16.
Lisäksi Kosovon sodan aikana Yhdysvallat ampui alas viisi MiG-29:ää (omana koneena 4 x F-15 ja 1 x F-16). Viittä vuotta aiemmin he ampuivat alas neljä J-21 Jastrebia (4 x F-16). Serbia ampui alas yhden F-117:ta ja F-16:ta. Ainakin jälkimmäisen pelastusoperaatiossa oli runsaasti länsikalustoa (CH-53, A-10, AV-8B, F-111, AH-1W, Awacs jne).

Vaihtoehtoja tosiaan löytyy.
Viimeksi muokattu 1.12.2018 22:37
Selailin nettiä ja pengoin mallivarastoa. Wikipedian mukaan Jugoslavialla oli 14 yksi- ja 2 kaksipaikkaista MiG-29 konetta.

Varastosta löytyi Revellin 29UB paketointi, jossa oli tunnukset myös Jugoslavialaiselle koneelle. Joten sillä mennäään. Hassu juttu, mutta kirjallisuudessa mainittua 29UM merkintää ei juuri netistä löytynyt. 29UB kylläkin. Joten rakennuskohde on MiG-29UB.

E-P
E-P Sinkkonen kirjoitti:
Selailin nettiä ja pengoin mallivarastoa. Wikipedian mukaan Jugoslavialla oli 14 yksi- ja 2 kaksipaikkaista MiG-29 konetta.

Varastosta löytyi Revellin 29UB paketointi, jossa oli tunnukset myös Jugoslavialaiselle koneelle. Joten sillä mennäään. Hassu juttu, mutta kirjallisuudessa mainittua 29UM merkintää ei juuri netistä löytynyt. 29UB kylläkin. Joten rakennuskohde on MiG-29UB.

E-P
Näin koska:

UB: Uchebno-Boyevoy = учебно-боевой: Harjoitus, Taistelu
UM: Uchebno Modernizirovannym = учебно модернизированным: Harjoitus, Modernisoitu (modernisoitu U- ja US -mallista)

Eli alatyyppi kertoo käyttötarkoituksen.
Viimeksi muokattu 2.12.2018 13:28
Antti Lappalainen kirjoitti:
UB: Uchebno-Boyevoy = учебно-боевой: Harjoitus, Taistelu
UM: Uchebno Modernizirovannym = учебно модернизированным: Harjoitus, Modernisoitu (modernisoitu U- ja US -mallista)

Eli alatyyppi kertoo käyttötarkoituksen.
Kiitos tarkennuksesta. Sen verran olin neuvostomerkinnöistä huomannut, että U liittyy yleensä kaksipaikkaisiin koneisiin jotka ainakin itse miellän pääasiallisesti harjoituskoneiksi.

Mutta Revell 1/72 MiG-29UB on ryhmis valinta.

E-P
Tarkoittiko tuo Kosovon operaatio 90- luvun loppua?
Mukana mainitulla Hollannin kuninkaallisten ilmavoimien F-16 MLU-koneella. Revellin sarja 1/72 mittakaavassa. Dekaalit Zots decalsin Vivacious Vipers-arkilta.