Pienoismallit.net

Kineticin 1/48 Suomi-Hornet

Otsikossa mainittu sarja olisi tarkoitus ottaa työn alle ja rakentaa ilmavoimien F-18C. Suoraan laatikosta luvataan löytyvän osat ja siirtokuvat koneeseen HN-457 vuodelta 2006.

Kaikesta tiedosta ja avusta tässä asiassa ollaan kiitollisia. Onko kyseisestä sarjasta kokemuksia tai näkemyksiä erityisesti yksityiskohtien osalta? Onnistuuko tarkan Suomi-koneen tekeminen suoraan boksista, vai vaatiiko muutostöitä?
Olen rakentanut ainakin kyseisen sarjan, käytin F4dablen Suomi siirtokuvia. Heittoistuimen -muistaakseni- joutuu vaihtamaan, koska sarjassa oleva on SJU 5/6 mallia, ja Suomi versioissa käytetään SJU-17 istuinta, joka näkyvin ero on muovinen laskuvarjokotelo. Muutoin sarjasta löytyy osat tunnistusvaloon, ja oikeanlaiset ritilät keulan alle, ja silpun/soihdun heittimet ilmanottojen alle. Ja ne AN/ALQ antennikyhmytkin taisi ollasarjassa mukana, mutta niiden asennuksesta ei mainita missään. Harmaita hiuksia aiheuttavia kohteita itse sarjassa on keulan osien sopivuus, ja ilmanottoja saa pyöritellä hetken. Joku viisaampi varmaan kertoo enempi..
Viimeksi muokattu 23.10.2018 18:44
Terve! Tuossa oheisessa videosarjassa pureskellaan varsin seikkaperäisesti kaikki kyseisen mallisarjan hyvät ja huonot puolet läpi.Linkki

-Juuso T.
Moi Kalle, Ko. Kinetics:n 1/48 skaalan F/A-18C on ollut työn alla jo pitkään, johtuen pitkistä rakentamistauoista.

Tuo Juuson linkinttämä Doogs:n rakentamiskuvaus kertonee kaiken oleellisen ko. sarjan rakentamisesta.

Olen juuri rakentamassa kysymääsi koneyksilöä F/A-18C HN-457 "Kreivi von Rosen":ia, koska vanhin tyttäreni aikoinaan palveli ilmavoimissa ja oli tekemisessä kyseisen koneyksilön kanssa paljon; joten teen mallin tyttärelleni muistoksi hänen palvelusajoistaan ja samalla "yritän" osallistua sillä Suomen Ilmavoimat 100-ryhmikseen… Valitettavasti aikani ei riittäne saamaan sitä valmiiksi Dead Line:een mennessä…, toki valmiiksi se tulee tottakai tehtyä jollain aikajänteellä.

Rakentaminen on mielestäni ollut melko helppoa ainakin tähän saakka, jotain pieniä sovitusjuttuja on ollut muttei mitään sellaista, josta ei selviytyisi perusmallauksella eli liiman, viilan ja hieontapaperin käytöllä tuhoamatta detaileja. Mielestäni erittäin hyvä ja yksityiskohtainen rakennussarja, jossa ei ole mitään erityisiä sudenkuoppia; ainakaan tähän mennessä ei ole tullut vastaan. Katso tosiaan tuo Doogs:n video rakentamisesta, se on hyvä kokonaisuus ja Doogs on paljon tarkempi kokoamisen yksityiskohtien suhteen kuin minä; hän on ammattilainen.

Olen käyttänyt sarjan heittoistuimia, oli ne sitten väärät tai oikeat; kokonaisuudessa ohjaamo näyttää hyvältä. Mielestäni F/A-18C HN-457 "Kreivi von Rosen" sukomallin voi aivan surutta rakentaa boxissa olevilla osilla ilman muutostöitä; toki voin olla väärässäkin…

Siirtokuvia en ole vielä sen enempää miettinytkään; ensin malli pääosin kasaan ja sitten kysyn tyttäreltäni mitä pitää tehdä tai korjata, jotta sukomalli näyttäisi edes vähän koneelta, joka kimpussa hän puuhasteli.

Kokonaisuudessa Kinetics:n 1/48 skaalan F/A-18C "U.S. Navy", "Swiss Air Force", "Finnish Air Force" & "Top Gun" rakennussarja K48031 on mielestäni vähintääkin hyvä, ellei jopa erinomainen. Mutta tämä on vain minun vaatimaton mielipiteeni, varmasti eriäviä mielipiteitä on ja saa ollakin.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apaua. Parhain terveisin, AJ
Kiitos kommenteista ja neuvoista! Tosiaan etukäteiskäsitys sarjasta on, että se on moderni, mutta joiltain osin vähän haastava koottava. Hyvä kuulla, että yksityiskohdat ovat Suomi-koneen osalta kohdillaan. Ei aina itsestäänselvyys vaikka kuinka mainostettaisiin Suomi-koneena. Sen verran olen netistä lukemalla käsittänyt, että sarjan ohjeisiin ei kyllä parane kauheasti luottaa eri koneyksilöiden osalta.

Ja heittoistuin tulee joka tapauksessa varmaan korvattua resiinipulikalla.