Pienoismallit.net

Tamiya maalit ja liimat

Mä en ole pensselillä auton koreja sutinut koskaan, joten ei varmaan ihan täyttä kompetenssia vastaamiseen.
Akryylin ei pitäisi syödä kuivaa emalimaalia, ainakaan jos ohenteena käytetään näitä akryyliohenteita. Toi Mr Self Leveling thinner taas on ihan tinneriä, ja saattaa sivellinkäytössä sulattaa kaikkea altaan.
Jos toi sun oranssi on toi Revellin 30, eli kiiltävä oranssi, en suosittele pohjamaaliksi. Pohjamaali oltava matta, sekä ruisku- että sivellinkäytössä.
Itse olen ruiskukäytössä käyttänyt pohjana näiden ns. vaikeiden (keltainen, punainen valkoinen) alla candy-pohjaksi tarkoitettua hopean väristä maalia.
Viimeksi muokattu 25.2.2019 14:35
Just matta mustaa löytyisi kelpaako se pohjamaaliksi?
No ei, jos punaisesta haluat pienellä vaivalla punaista. Tai yleensäkään punaista.
Tänää ostin revelin Matt 25 maalia pitäisi nyt kelvata pohjiksi. Montako kerrosta laitan maalia ja ohennanko miten paljon sitä?
Sen pohjamaalin tarkoitus on toimia tartuntapintana, eli ei sen kovin paksu tarvitse olla, yksi kerros riittänee. Maalia ohennat sen verran etteivät siveltimen jäljet jää maalipintaan.
Noilla Revellin maaleilla voit maalata ilmankin pohjamaalia, pysyvät aika hyvin pinnassa kiinni muutenkin. Tamiyan akryylimaalit pysyvät myös pinnassa kiinni melko hyvin, joten niillekkään ei varsinaisesti ole tarvetta pohjamaalaukselle. Tietysti jos malli on tulossa rajumpaan leikkimiseen tai sillä ajetaan sorapätkillä niin pohjamaali saattaa olla eduksi.
Vallejon akryylit tarvitsevat pohjamaalin alleen tai muuten maali irtoaa mallia kasaillessa.

Pohjamaalina eri värisen maalin käyttöä kuin itse maalipinnan olisi tarkoitus olla en näe yhtään mitään tarkoitusta, muissa kuin metalli- tai candysävyissä. Käyttämällä samaa tai mahdollisimman samaa sävyä kuin varsinainen maalipinta on vältytään liian monilta maalikerroksilta ja helpottaa varsinkin siveltimellä maalatessa, koska maalikerroksia tulee joka tapauksessa useita.
Jos jollain on joku järkevä peruste miksi käyttää pohjamaalina eri väriä, niin kertokaa ihmeessä minullekkin!

Sinun kannattaa Timppa myös tutustua tällä sivustolla aikaisemmin kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin. Maalaamiseen ja ohentamiseen löytyy varmasti jo aikaisempia kysymysketjuja joista pitäisi löytyä vastauksia kysymyksiisi. Toki jos olet jo niitä katsonut etkä löytänyt haluamaasi tietoa niin ei sitten mittään. :)

edit.
Autopuolelta en tiedä, mutta esim tankkeja tehdessä pohjamaaliksi voi vetää mustan ja sitten tehdä highlifht kohtia valkoisella vielä päälle. Tähän päälle pari ohutta kerrosta haluamaansa väriä niin saa syvyyttä väriin kun on tummempia ja vaaleampia kohtia.
hynkkeli kirjoitti:
Pohjamaalina eri värisen maalin käyttöä kuin itse maalipinnan olisi tarkoitus olla en näe yhtään mitään tarkoitusta, muissa kuin metalli- tai candysävyissä.
Kannattaa kokeilla noiden aiemmin mainitsemieni ns. vaikeiden värien maalaamista harmaalle (se yleisin) ja hopealle pohjalle, ja verrata, kuinka kirkas sävy syntyy kummallakin, ja kuinka monella kerroksella väriä.
Hakaristikoneiden keltaiset runkoraidat syntyvät käden käänteessä, kun alle vetää valkoisen pohjan, eikä tarvitse foorumilla ihmetellä, että kenen keltaisella nämä pitäisi maalata, kun ei peittävää saa mitenkään ;-)
Timppa Moilanen kirjoitti:
Petri mistä löysit tamiyan retarderiä tuntuun olevan kiven alla Suomessa.
Toinen petri vastaa … esim.. www.combatmodels.fi/tuote/18465039
25 Matt hommattu mennään sillä, ei ole valkeaa maalia hidastimet ja x-20 thinner tuli tänään, koittaa tässä jossain kohtaa joko maalaus jälki alkaisi välttämään tämän mallin kohdalla.
Youtube on ehtymätön paikka (Tips&Tricks Scale model brush painting) opiskella eri tekniikoita.