Pienoismallit.net

1/35 Stug III G Finnish Army

Moikka olen rakentamassa kyseistä mallia Tamiyalta ja kyseessä on ensimmäinen pienoismalli panssari vaunu. Aiemmin olen rakennellut lähinnä autoja 1/24 koossa ja joitakin satunnaisia lentokoneita nuorempana.

Kysymys kuuluu löysin nettikaupan sivustolta mikä myy kyseistä mallia tälläisen tiedon. Päävärit: XF-20 Medium Gray, XF-64 Red Brown, XF-67 NATO Green. *Käsittääkseni on kyseessä paljon kiistellyt naamioinnin päävärit.*

Ostin kyseiset värit mutta sitten huomasin että mallin rakennus ohjeissa on lista muitakin tarvittavia värejä n. 8 kpl näitä värejä ei kuitenkaan näytä olevan kyseisen mallin ohjeissa. On vain tietyt osat jotka maalataan ohjeen mukaan rakennus vaiheessa ja tietysti lopullinen viimeistely valmiiseen malliin.

Toinen kysymys on miten näitä muita värejä voisi käyttää malliin.

Miten yleensä olette toteuttaneet mudan ja ruosteen tekemisen?
Oletteko yleensä maalanneet maalausta tarvitsevat osat ennen liimausta? Itse ajattelin että maalaisin ennen telojen kiinnittämistä.

Mallini on siis vasta ihan alku vaiheessa Jos aluksi saisi näihin vastauksen niin olisi kiva. Lisää kysymyksiä mahdollisesti tulee jossain vaiheessa. :)

Mietin että laitanko vielä listan maaleista mitä ohjeen mukaan tarvisi mallissa mutta en taida laittaa tällä kertaa. :) Mahdollisesti laitan tänne jonkinlaisia kuvia kun mallin saan valmiiksi aikanaan.
Mig Ammolta löytyy hyviä tutoriaalivideoita Youtubesta. Siellä on paljon muitakin opetusvideoita.

www.youtube.com/user/AMMOofMIGJIMENEZ/videos

Jos et löydä Tamiyan maaleja, niin netissä on muutostaulukkoja joilla löydät osuvuudet muihin maaleihin.

Tosta löytyy useimpia taulukoita: www.google.fi…on&aqs=chrome.2.69i57j0l4j69i64.8975j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Mä maalaan moduuleissa mallin mikäli en näe muuten helpompaa keinoa maalata malli. Esim. Renkaat maalataan irrallaan vaunusta. Työkalut maalataan erikseen ja liimataan vasta lopuksi jne. Käytännössä maalaan tankkimallissa rungon ja tornin yhdessä.

Suosittelen myös Mig Ammon ja AK Interactiven kirjoja ja lehtiä vanhennuksista. Ne ovat upeita teoksia joilla aloittelijakin pääsee hyvin vauhtiin.
Nyt on niin paljon kysymyksiä perusrakentamisesta että matka kirjastoon ja Pienoismallinrekentajan käsikirjan lainaaminen on enemmän kuin suositeltavaa. Tamiyan XF-20 ei ole hyvä väri suomalaiseksi hiekanharmaaksi. Tältä sivustolta löytyy hakusanoilla eritäin paljon tietoa Sturmeista joita ei kannata tähän uusiksi kirjoittaa =) muun muassa noista väreistä. Säistämisestä, eli mudasta, ruosteesta ja pölystä sekä kulumista on montakin keskustelu tässä ryhmässä ohjeineen ja netissä hakusanalla weathering löytyy kymmeniä videotutoriaaleja. Muut sävyt mitkä liittyvät Sturmiin ovat telojen, työkalujen, pakoputkien, valojen ja lisäpanssarointitukkien maalaukseen tarvittavia sävyjä.
Kiitoksia kaikille vastauksísta. :) Omistan kyseisen Pienoisamallirakentajan käsikirjan lisäksi on tulossa 4kpl mallailu aiheisia n. 60 sivusia lehtiä ilmeisesti englannista. Ei ole vielä saapunut. Mikä voisi olla lähempänä hiekan harmaata kun XF- 20 maali, onko suoranaisesti vai pitääkö sekoitella eri maaleista?
Miten yleensä olette toteuttaneet pohja maalauksen? Sopisiko esim hiekanharmaa pohjamaaliksi koko tankille josta sitten tekisi naamioinnin? Miettinyt myös että eikös myös Sturmin tankkeissa käytetty havuja maastouttamiseen yms, tai siis yleensäkkin maasotakalustossa?
Noista Suomi-sturmin väreistä löytyy varmasti tietoa foorumeilta. Itse en ole vielä etsinyt, odottelen jonkinlaista revelaatiota ennenkuin rupean itse rakentamaan Suomi-sturmia. Pohjamaalilla ei sinänsä ole väliä, tietty Suomi-sturmin voisi pohjamaalata esimerkiksi Dunkelgelbiksi (dark yellow) koska siinä värissä ne tuotiin Suomeen Saksasta. Todennäköisesti paras pohjamaali on jonkinlainen Spraypurkista saatava primer-maali, mutta se ei ole pakollinen.
Leevi Tienhaara kirjoitti:
Mikä voisi olla lähempänä hiekan harmaata kun XF- 20 maali, onko suoranaisesti vai pitääkö sekoitella eri maaleista?
Hyvät Suomivärit löydät Lifecolorin maalisarjasta:

Tuota settiä on saanut ainakin Combat Modelsista, kannattaa myös kysyä Aviation Shopista jos Combatista loppu. Värimallit on tutkinut Jukka Purhonen joka tietää suomivaunuista käytännössä kaiken.
Kiitoksia vielä paljon hyvistä vastauksista kaikille. :) Olen lueskellut eri keskustelu palstoilta ja katsellut youtube videoita aiheesta, alkaa pikku hiljaa hahmottumaan. Kauanko teillä yleensä menee aikaa että rakennatte esim jonkin 1/35 panssarivaunun alusta loppuun mukaan lukien viimeistely vanhennukset yms. En tiedä ootteko koskaan tunteja laskeskellu? :)
Jos oikeen innostaa niin viikonlopun aikana voi saada mallin alusta loppuun valmiiksi. Tosin se oli oma henkilökohtainen ennätys, todennäköisesti menee 3-5 päivää tasaista rakentelua ja maalaamista.
Okei. Olen rakentamassa tosiaan StuG III panssaria ja teen sen myöhemmän version missä on ne tukit. Missä 531- tankeissa oli kyseiset tukit panssarina?