Pienoismallit.net

Kurt Kuhlmeyn Heinkel He 111H-6 kuljetuskone

Geschwadersab StG3 toimi lokakuun -43 vielä etelän mailla ja näinollen laitteet olivatten yläpinnoiltaan RLM-hiekan värisiä ja tasojen alapuolen kärjet, kuin myös runkonauha olivat valkoiset. S7+FA kone oli siellä jo olemassa. Kyseisestä lentokoneesta en ole löytänyt kuin kaksi valokuvaa, joista selvästi käy ilmi, että itärintamakeltaiset ovat maalatut jossain vaiheessa. Ylipäätään koneen väritys jo mustavalkokuvien perusteella on erikoinen. Onko tuo harmaa siis ruiskuteltu suoraan tuon vaaleanruskean päälle vai onko kyseinen yksilö käynyt kylvyssä ennen Suomeen tuloaan ja kenties saanut normikaavion ylleen ollessaan tovin itärintamalla?
Geschwaderstab :)
Samaa olen pohtinut itsekkin, eli pohjalla olisikin RLM79 ja siihen sotkettu päälle RLM75/74, moni mallari on esittänyt tämän niin että pohjalla on RLM76 tai kulunut talvinaamio, itse olen miettinyt että tekisin koneen myös, mutta niin että pohjalla on se RLM79.
Tältä sivustolta löytyy varmaan vielä Antti Lappalaisen juttu ja rakentelukuvaus ko. koneesta, siinä maalaus ruodittu perinpohjin.
RLM 79 sandgelb on toki mahdollinen. Olisiko päälle sitten maalattu jotain vihreää? Oma näkemykseni on pommarikaavion päälle vedettyä RLM 76 -harmaata. Mutta se on tosiaan vain oma näkemykseni, eikä ole mitenkään todistettavissa. Olisihan se hiekanruskea/vihreä ihan piristävä vaihtoehto.
Niin. On ruodittu, mutta noiden kahden kuvan perusteella subjektiivisesti. Komea malli, en sitä kritisoi. Kuvista käy selvästi ilmi, että tummempaa maalia on ruiskittu selvästi mahan alle. Liekö jotain vihreää? Sitähän vetelivät laikuiksi jo kenties Italiassa siis hiekansävyn päälle. Mutta kysymys on edelleen ilmassa. Etelänmaalla toimineet yksikön koneet kantoivat kyljissään isoja S7-tunnuksia. Eli maalattiinko koko yläosasto joskus kenties hätäisesti vihreällä sieltä sun täältä ja sitten päälle raitoja harmaalla? Jäänee mysteeriksi, mikä on mallarin näkökulmasta kenties vapauttavaa :)
Jotain vaaleaakin väriä tuohon on ruiskuttu, näkyy hyvin vasemman moottoripellin päällä tässä kuvassa: www.asisbiz.com…1/StG3/images/Heinkel-He-111H6-StG3-(S7+FA)-Transporter-Kurt-Kuhlmey-01.jpg
Joo Antti. Pohdit samoja linjoja kuin minä. Kirjoitin hitaammin. Kyseinen kone oli tosiaan jossain lokakuusta -43 kesäkuuhun -44, joten paljon on voinut ulkoisesti muuttua. Olen yrittänyt jäljittää tuota ajanjaksoa, mutta voi olla, että bundesarkiv on ainoa mesta, josta ehkä löytyisi jotain tietoa…
Moikka kaikille. Mielestäni yläosa on pohjaväriltään vaalea (hiekka), jonka päälle on maalattu vihreää (tai harmaata). Sivuperäsimen saranalinja on vaalea, joka puhuisi tämän puolesta. Tuo vaalea läiskä vasemmassa moottorisuojassa pakoputken alla (ja osittain sen päällä) on mielestäni kuvassa oleva "laikku", ei koneessa. Laikku ei näy takaviistosta otetussa kuvassa. Rungon palkkiristin etupuolella tumma väri menee osittain "liian alas". Muutenkin tuo tumma väri on säännölisempää kuin tuo vaalea, joka taas puoltaa, että tumma on maalattu vaalean päälle. Paikoittain näyttäisi, että kahdella tummemmalla värillä. Tässä taas yksi mielipide asiaan, johon ei koskaan saada varmaa vastausta.