Pienoismallit.net

Migi-21:n metallimaalaus?

Kiinnostaisi keskittyä metallipintaisiin Mig-21:iin varsinkin suurissa skaaloissa (1:48 tai 1:32). Olisiko antaa vinkkejä mahd. realistisen maalausjäljen saamiseksi? Siis: mikä maalimerkki yms.
Itse olen pariin otteeseen käyttänyt AK Interactiven metallimaaleja, käyvät suoraan pullosta ruiskuun, levittyvät hyvin, eivät valu ja kuivuvat nopeasti. Erilaisia alumiinin sävyjä löytyy jos haluaa pintaan elävyyttä. Pohjamaalina olen käyttänyt Ultimaten primeriä ja ihan tavallista harmaata autotarvikeliikkeen spraymaalia, tarttuu hyvin kyllä paljaaseen muoviinkin. Siveltimellä olen levitellyt Vallejon maaleja.
Tai jos et omista ruiskua, suosittelen foilaamista Bare Metal Foililla. Työlästä, mutta parhaan metallipinnan saa - metallipinnalla.
Kannattaa varmistua esikuvan pintakäsittelystä etukäteen: Esim. suomalaiset MiG 21 F:t eivät olleet metallipintaisia, vaan alumiinilakalla maalattuja (lähde esim. Laukkasen MiG-21 in Finnish AF, sekä Kuopion lentokentällä oleva muistomerkkikone). Toki eri pinnoissa käytetyt maalityypit poikkeavat sävyltään hieman, ja jossakin kohdissa voi olla pieniä alueita puhtaalla metallillakin?

T:Ville H