Pienoismallit.net

Mersun hienous?

Enpäs malta olla kommentoimatta tätä aihetta.
Olen vajaan 20 vuoden aikna rakentanut noin 30 sataysiä, sen eri alatyyppejä B:stä K:hon, mittakaavoissa 1:144 - :24. Olen hankkinut lähes kaikki Mersu-kirjat mitä olen käsiini saanut (ja suuren osan niistä lukenutkin). Jokin siinä vaan viehättää. Yksi seikka on varmaan koneen kehityskaari alkaen ensimmäisestä protyypistä ja päättyen Merlin-moottorilla(!) varustettuun espanjalaiseen. Varmasti kaikki edellä kuullut perustelut pitävät paikkansa mutta mielestäni pari asiaa nousee yli muiden:

Bf 109:n merkitys maamme ilmapuolustukselle 1943 - 1944 oli aivan keskeinen. Olen kuullut väitettävän, että vasta Hornet-kaluston käyttöön saannin myötä ilmapuolustuksemme on ollut kaluston osalta (suhteellisesti) yhtä hyvä kuin jatkososan lopulla.

Toinen juttu on se, että Bf 109 oli operatiivisessa käytössä äkkiä laskien varmaan noin kymmenen maan ilmavoimissa ja testikappaleitakin useassa maassa.

Mistään muusta lentokoneesta tai aseesta ylipäätään ei ole kirjoitettu sellaisia sivumääriä kuin Mersusta.

Mauri
Oma kantani on myös täysin subjektiivinen.

Lempikoneitani ovat aina olleet Hurricanet, Mersut, MiG-21:t ja Hornet.
Yksikään ei ole mikään kaunotar. Ne eivät ole elegantteja kuten Spitfire tai sulavia kuin Mustang, mutta ne uhkuvat voimaa ja vaaraa. Minulle Hurricane näyttää sotakoneelta, kun Spitfire taas on kuin urheilukone. Kun aikoinaan armeijassa Hallissa kolme nousussa olevaa MiG-21 BIS:ä veti muodossa yli, niin näky suorastaan uhkui voimaa. F-16 näyttää sulavalinjaiselta kaunottarelta, mutta F-18 on työmies joka tekee homman. Mersu menee tähän samaan satsiin. Ei niin elegantti kuin FW-190, ei niin linjakas kuin Zero, mutta näyttää juuri siltä mikä on - taisteluväline. (Zero tosin on poikkeus mieltymyksiini. Pidän siitä vaikka se onkin kuin ylitehokkaalla moottorilla varustettu urheilukone).
Pakko heittää vielä kommentti kun tätä ketjua lukenut ja muistellut samalla omia mieltymyksiä eri koneisiin. Muistoista nousi esiin joskus 80-luvulla tv1 /tv2 ( kyllä silloin oli vain kaksi kanavaa) kanavalla näytetty baa baa black sheep, olisikohan ollut käännetty raikulipojat lennossa tjsp ? Itse silloin pahemmin ehtinyt tekstejä lukemaan tahi lontoon murretta osannut mutta pääasia oli että näki niitä corsaireja ja kopio zeroja.
Muistuttaisin siitä, että poliittiset ja uskonnolliset aiheet eivät kuulu Pienoismallit.netiin. Valitettavasti jouduin poistamaan tästä keskustelusta useamman poliittisia aiheita käsittelevän ja niihin viittaavan viestin.

Jätetäänhän nuo aiheet jatkossakin muille foorumeille, ja pysytään täällä mallailuun liittyvässä keskustelussa.
A Lappalainen kirjoitti:
Hieno teos. Onko tätä vielä esitetty missään?
Suuret kiitokset.

Kantaesitys on vielä auki. Ilmoittelen, kun asia varmistuu.