Pienoismallit.net

Mersun hienous?

Hieno analyysi jälleen AJ:lta, kiitos!

YT
Kalle
Hyvää keskustelua upeasta koneesta!

Itselleni Bf 109, kuten moni muukin sotilaskone, on ennen muuta esteettisesti vaikuttava kokonaisuus - Mersun ollessa yksi niistä hienoimmista.

Korkkari- ja Siivet-keskusteluun sellainen huomio, että ainakin omassa kaveripiirissäni lehtiä luettiin, ja silti (tai juuri siksi) saksalaiset olivat useimpien mielestä liittoutuneita kiehtovampi osapuoli. Jatkosodan aikaisen aseveljeyden merkitystä ikäpolveni suhtautumisesta asiaan on vaikea arvioida. Ehkä silläkin oli vaikutusta.

Kuvaavaa on, että leikkiessämme 1970-luvulla kesämökillä serkusten kesken sotaa Airfixin 1/32-ukkeleilla, kaikki halusivat käyttöönsä German Afrika Korps, Paratroopers, tai Infantry -joukot. Liittoutuneiden figuurit eivät olleet läheskään yhtä suosittuja. Kesämökkitontillamme taitaa olla mättäiden seassa yhä lukuisia "taistelussa kadonneita" Airfix-ukkoja… :)

Laitetaan vielä tännekin tuotos, jonka "Mersun hienous" ja DB 605:n "soinnikkuus" inspiroi minut tekemään viimeisen vuoden aikana, ja joka ilokseni kustannettiin ja julkaistiin tänä keväänä:

Moi Klaus,

Hieno sävellys Bf 109G lekon ja Suomen ilmavoimat 100 vuotta kunniaksi!

Parhaimmat Onnittelut Sävellyksestä! Hatun nosto ja nöyrä syvä kumarrus hienosta saavutuksestasi!

Sävellyksesi Bf 109G lekon ja Suomen ilmavoimat 100 vuotta kunniaksi tuo väkisinkin mieleen toisen mestariteoksen Bf 109G lekon ja Suomen ilmavoimat 100 vuotta kunniaksi kirjallisuuden puolelta, nimittäin Kari Stenmanin teoksen MERSU Messerschmitt Bf 109 G Suomen ilmavoimissa.

Loistavia mestariteoksia molemmat; sävellyksesi ja Kari Stenmanin kirja.

Kiitos, kun jaoit ja linkitit sävellyksesi.

Parhain terveisin, AJ
Moi AJ,

Suuret kiitokset hienosta palautteestasi.

t. Klaus
Itse olen aina ajatellut että suomalaiselle lekomallarille Mersu on jonkinlainen "aikuistumisriitti". ;-)
Mersusta aloitin tämän "uusmallariurani", sillä historiasta kiinnostuneena varsinkin Suomen ilmavoimien Mersut kiinnostivat niin paljon, että liimatuubi löytyi taas 30 vuoden tauon jälkeen… Ihmeelliseti Mersuja on kertynyt kokoamattomina sellaiset 15 kpl jo hyllyyn, tosin Spitfiren eri versioitakin löytyy jo viisi… Myös Eduardin etsi- ja lisäosat kartuttavat varastoa… tässä ketjussa on ollut hienoja perusteluita ja listauksia parhaista/suosituimmista konetyypeistä, joten oheistan oman listani, joka perustuu omaan näkemykseeni "parhaista tai näyttävimmistä" koneista(joita jossakin kohtaa pitäisi alkaa mallintamaan):

WW2 - Korea:
Messerschmitt, Bf 109 ja Me 262, tulevat listan alkuun tietenkin!
Spitfiret, varsinkin loppupään Grifton-moottoriset
P 51 Mustangit, Korean sodan aikaiset…
Corsair ja Stuka, menevät samaan kategoriaan vaikka ovatkin ihan eri konetyyppiä… Taittosiivet jotenkin rokkaavat
Liberator
Zero

Viiskytluku - Vietnam:
Kummasti näin aikuisempana F 104 Starfighter on alkanut kiehtomaan, eikä vähiten maineensa vuoksi… Tosi äijien lentolaite, jos pysyy ilmassa, kone on yhtä moottoria… Näitä löytyy hyllystä kaksi…
Phantom F 4
Skyraider, karun komea laite, plussaa täälläkin nähdystä vessanpyttypommista!

Vietnamista nykyaikaan:
A-10 Warthog
AH 64 Apache(Vaikka ei leko olekaan)
Hawk(Red Arrows)
F 18 Hornet(Näin ensimmäisen Hornetin Kauhavalla, kun olin työkeikalla.. Ensin Hawkit menivät siristäen yli, Hornet kun tuli meinasi tulla lusikallinen haalareihin, sen verran kookkaampi ja äänekkäämpi se oli…)
Mig 21(nuoruuteni ihailtu, kovaääninen vekotin, joita välillä lenteli täälläkin)

Siinä itse asiassa oli aika lähelle mallihyllyni sisältö, pari muutakin löytyy, Hornet ja Mig 21 vielä puuttuvat… Harmittaa hieman, että tajusin vasta nyt aloitella mallaroinnin uudelleen, kun olisi vuosien saatossa ehtinyt tehdä yhtä jos toista enemmän :-)
Mersu on minun suosikki! A= Suomen "pelastaja" ilmasodassa 1944 B- upea kone C- Upea kone :)
Taisto tave Sorola kirjoitti:
Mersu on minun suosikki! A= Suomen "pelastaja" ilmasodassa 1944 B- upea kone C- Upea kone :)
Juuri näin!
Taisto tave Sorola kirjoitti:
A-kohtaan voi olla jokseenkin samaa mieltä. B ja C: kauneus on katsojan silmissä.
Klaus Pylkkänen kirjoitti:
Laitetaan vielä tännekin tuotos, jonka "Mersun hienous" ja DB 605:n "soinnikkuus" inspiroi minut tekemään viimeisen vuoden aikana, ja joka ilokseni kustannettiin ja julkaistiin tänä keväänä:
Hieno teos. Onko tätä vielä esitetty missään?