Pienoismallit.net

Lifecolorin maalit.

Mikä olisi hyvä sekoitus-suhde Lifecolorin maaleille.
Kun en ikinä saa tulemaan hyvää jälkeä Lifecolorin maaleilla.
Veeti Heikkinen kirjoitti:
Mikä olisi hyvä sekoitus-suhde Lifecolorin maaleille.
Kun en ikinä saa tulemaan hyvää jälkeä Lifecolorin maaleilla.
Ilmeisesti kyse on nyt sivellinmaalauksesta? Lifecolor on mielestäni sivellinmaalaukseen ihan hyvää tavaraa suoraan purkista, kun muistaa pitää maalimäärän siveltimessä vähäisenä. Tärkeintä akryyleillä ja siveltimillä maalatessa on muistaa, että useampi ohut kerros on parempi kuin yksi paksu.
Ruiskumaalauksesta on nyt kyse
Moi Veeti, Ainakin minulla Lifecolorin akryylit pelittävät parhaiten, kun käyttää vettä ohenteenä; maalausjälki on tällöin todella hyvää, mutta joskus maalipinnan kuivuttua sitä täytyy kevyesti pyyhkiä joko talouspaperilla tai pensselillä. Samoin ruiskun puhdistaminen sujuu parhaiten ensin vedellä ruiskuttaen ja sitten jollain ohentimella. Ymmärtääkseni Hatakan akryylit näyttäisivät toimivan samoin kuin Lifecolorin akryylit. Parhain terveisin, AJ
Kiitos AJ en ole koittanut vedellä ohentaa maaleja vaan oon käyttänyt Lifecolorin tinneriä.
En tiedä vaikuttaako eri ruiskut maalaus jälkeen.
Veeti Heikkinen kirjoitti:
Kiitos AJ en ole koittanut vedellä ohentaa maaleja vaan oon käyttänyt Lifecolorin tinneriä.
Minulla oli samanlaisia ongelmia, kunnes löysin linkin, jonka mukaisesti LifeColorin oma laimennin (esim 60:40 maali:laimennin) ja pari tippaa retarderia antoi avun. Veden kanssa minulla oli myöskin ongelmia: mukavan alun jälkeen suutin yleensä tukkeutui (en kokeillut koskaan retarderia veden kanssa).
samanlailla kävi minullekkin mukavan alun jälkeen suutin meni tukkoon.
Itse suosittelen aina ohentamaan valmistajien omilla ohenteilla maalit. Tällöin vältytään varmemmin yhteensopivuus ongelmilta ja maalaus on pääosin vaivatonta.

Jokunen vuosi sitten tein tämän artikkelin.

www.pienoismallit.net/kirjoitukset/artikkeli_504/

Nyrkkisääntönä en itse käytä maaliruiskussa koskaan vettä ohentimena juuri tuosta arvaamattomuudesta johtuen. Tietysti tislattuvesi on luku erikseen.
Helppo suhdeluku - kunhan maalit suht tuoreita:
1 osa Life Colorin omaa ohenninta - 3 osaa maalia