Pienoismallit.net

Mersun antennilanka

Tomi Mynttinen kirjoitti:
http://codepen.io/anon/pen/GrwNKO/
Tomilta hieno linkki.
Veli-Pekka Pelttari kirjoitti:
Lämpimänä napsahti poikki ja kylmänä roikkui? Sellaisen pitäisi johtua siitä, että antennilangassa ei ole merkittävää lämpötilanmuutoksesta johtuvaa pituudenmuutosta, mutta muovimersun takarunko antennitangon ja peräsimen välillä venyisi lämmitessään ja kutistuisi kylmetessään - muuta selitystä en kuvaamallesi keksi! V-P
Siimalla on sellainen ominaisuus, että lyhenee lämpimässä ja pitenee kylmetessä. Ikäviä kokemuksia on tullut, kun on yrittänyt kuvata siimoilla takiloituja tai siimoilla antennilangoitettuja lekoja ulkona kevään kylmyyksissä ulkona auringonvalossa -> siimat roikkuu -> huonot pisteet.
Tästä johtuen en kuvaa siimoitettuja aiheita enää ulkona, jos ulkolämpötila on alle +20C.
Viimeksi muokattu 10.2.2017 19:45
Kuten monesti ennenkin, ehdottaisin - ainakin 1/72 koneisiin - antennilangaksi hiuksen ohutta käämilankaa. Lanka on siis metallia, eikä löysty ilmanvaihteluissa, eikä haurastu ajan mittaan eli näin ollen ei katkea ainakaan edellä mainituista syistä. Lisäksi langan voi helposti kiertää ja/tai katkaista ym. ja jne. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Lankaa löytynee eri vahvuuksina, joten kaikille mittakaavoille varmasti löytyy sopiva vahvuus.
http://codepen.io/anon/pen/GrwNKO/
Kiitos paljon tästä. Kuten jo aikaisemmin sanoin, katsokaa valokuvista. Eiköhän tämä asia ole ainakin omalta osaltani tässä.
Nykyään itse käytän kaikenlaiseen riggaukseen Ammo of migin riggielastaanilankaa. Kaikista parasta mitä oon tähän mennessä käyttänyt.
Jari B. Miettinen kirjoitti:
Vaijeri (antennilanka) noin 6-8 mm riippuen radiosta. Eli noin 0,15- 0,22 mm mittakaavaan 1/32 + maalikerros.
Sen verran pitää palata vielä aiheeseen, että antennilanka ei ole lähellekään noin paksua jöötiä, vaan noin 1,5 mm.
Kiitos Antti korjauksesta, en mitannut Mersun lankaa museolla, joten en väitä vastaan. Mittasin Norjassa FW-190 langan ja JU-88 antenniangat, itse asiassa vaijerit. Lienevät feikkejä =) jos tuohon 1,5 milliin uskon. Ohuin lanka johon olen törmännyt on ollut 2,5 millinen ja se oli lankaa.
Tuossa Arin lisäämässä kuvassa mainitaan ymmärtääkseni paksuudeksi 1,26 mm?

Tällöin antennilanka on 1/32 mittakaavassa 0,04 mm eli noin hiuksen paksuinen.
Tuossa Arin lisäämässä kuvassa mainitaan ymmärtääkseni paksuudeksi 1,26 mm?

Tällöin antennilanka on 1/32 mittakaavassa 0,04 mm eli noin hiuksen paksuinen.
1,26 mm näyttää olevan saksalainen standardivaijeri. Noita on voitu uusia käytön aikana ja paksuus vaihtua. Mittasimme Ilmavoimamuseon MT-507:n vaijerin ja se pitäisi olla alkuperäistä vastaavaa, ellei alkuperäistä. Vanha kuitenkin. Rungosta tuleva vaijeri taisi olla 1,5 ja pidempi vaijeri noin 1,45mm.
Eikös joku tuolla aiemmin kertonut, että antennilangan paksuus koneissa oli 6 - 8 mm radion tyypistä riippuen?