Pienoismallit.net

Vr:n juna diorama

Iltaa! Nyt olisi suunnitteilla uutta dioramaa ja aiheena VR. Tarkoituksena olisi tehdä matkustajajuna joka on ylittämässä juuri tasoristeystä. Siihen liittyen paria kysymystä joita itse en osaa oikein päättää: Minkä mallinen juna ja vaunut? Mistä materiaalista kiskot? Olisin kiitollinen jos antaisitte kommenttia ja mielipiteitä! Kuvat olis mukava plussa:)
Mikä mittakaava, ajanjakso ja budjetti, ilman näitä tietoja mahdotonta sanoa juuta tai jaata..
Tuolta näyttäisi ainakin saavan junia:
mestarimallit.com
Hinnat kylläkin ovat satoja euroja.
Esko Koskinen kirjoitti:
Mikä mittakaava, ajanjakso ja budjetti, ilman näitä tietoja mahdotonta sanoa juuta tai jaata..
Mittakaava olisi noin 1:87. Junan ratkaisin jo(pendolino). Mutta suunnitelmat muuttuivat joten enää on ratkaistava teenkö sillälailla että juna on tosiaan ylittämässä tasoristeystä vai että se olisi jollain väliasemalla pysähtyneenä? Sähköjohtimet/ja tolpat, ratapihan valot(jos tulee asemalle, sanokaa te kumminko teen, en osaa itse oikein päättää)rataopastimet ja junan niin teen itse:)
Tasoristeyksiä on monenlaisia: ilman turvalaitteita tai turvalaitteilla varustettuna. Kuvassa 1:87-mittakaavainen vanha suomalainen tasoristeys, joka on hyvin yksinkertainen.

Dv12-veturista on olemassa 1:87-rakennussarja. Se sopii monenlaisen juna keulille.

Perään riittävä määrä esimerkiksi Oa-vaunuja, joissa voi olla lastina periaatteessa melkein mitä vaan. Tästäkin vaunusta on olemassa rakennussarja.

Suomalaiset rautatieaiheet ovat siinä mielessä haastavia, että paljon on tehtävä itse tai hankittava rakennussarja, joiden tarjonta aiheiden osalta on rajallista. Pendolinosta esimerkiksi ei ole rakennussarjaa, mutta itse rakentaminen on tunnetusti kivaa. Pendolino käyttää voimanlähteenä sähköä, joten dioraamassa pitäisi olla ajolangat ja ajojohdinpylväät. Asema-alue on hyvä dioraaman aihe, mutta mallaamista rakennuksineen, laitureineen jne. on melko paljon.
Kiitos tiedosta Petri! Juuri tuollaista tietoa yritin etsiä:)

(Päivittelen sitten galleriaan kun on valmista, mutta toki tännekin tulee kuvia jos haluatte nähdä lisää rakennusvaiheesta)
Viimeksi muokattu 6.1.2017 11:29
Kiskoja saa ainakin valmiina aftermarkettina.
Raiteita löytyy monelta valmistajalta. Kuvien mukaiseen kalustoon ei kuitenkaan sovi Märklin-raiteet. Erilaisen virransyöttötavan takia.