Pienoismallit.net

Pienoismallit.net uudistuu!

Premium jäsenyys on ihan ok tapa hoitaa rahoitusta ja onnistuukin jos se voi tarjota extra sisältöä josta on todellista hyötyä mallarille. Se ratkaisee paljon että mitä sillä rahalla saa ja palveluntarjoajalla on työmaa selvittää minkälaisesta sisällöstä ollaan valmiita maksamaan, tuleeko yhteistyökumppaneita joiden kanssa pysyväisluonteinen alennus jne, jne.

Itse olen ollut kiitollinen tästä PM.NET:istä, ilmaisena se on palvellut hyvin eikä ole ollut valittamista. Tulevasta en voi sanoa vielä mitään, kun en sitä ole nähnytkään, tosin maksullinen jäsenyys kiinnostaa hieman, mutta lopullisesti voi sanoa että kiinnostaako, kun tietää mitä sisältöä se tarjoaa. e-kirjat ja videot olisivat eräs mahdollisuus, mutta niissäkin on rojaltit riesana joten kun pallo ei ole mulla niin tässä vaa tsiigaillaan että mitä tu aamut tullessaan.
Timo Honkanen kirjoitti:
Eiköhän se pisteytyspolitiikka ole jokaisenpisteyttäjän omassa nupissa :)
On, eikä siihen vaikuta ilmainen sivusto. Rahalla ei saa järkeä päähän edes Premium-jäsenyyden muodossa.;)
A Lappalainen kirjoitti:
Timo Honkanen kirjoitti:
Eiköhän se pisteytyspolitiikka ole jokaisenpisteyttäjän omassa nupissa :)
On, eikä siihen vaikuta ilmainen sivusto. Rahalla ei saa järkeä päähän edes Premium-jäsenyyden muodossa.;)
Nimenomaan näin se on.
Mielestäni kuitenkin "kiusapisteyttäjille" tulee saada joku rajoite, jota nykyään ei ole.
Alentaa muuten sivuston tasoa.

Toteutettavissa hallinnollisilla muutoksilla.
Mika Kauranen kirjoitti:
Mielestäni kuitenkin "kiusapisteyttäjille" tulee saada joku rajoite, jota nykyään ei ole.
Alentaa muuten sivuston tasoa.
Anonyymiyden poistuminen pisteyttäjiltä vaikuttaa asiaan, mutta en usko että joku tai jotkut "kiusapisteet" vaikuttavat nykyäänkään keskiarvoon niin paljoa, että sillä olisi todellista merkitystä. Onko kenelläkään tiedossa yhtään galleriassa esiteltyä mallia, jonka saama keskiarvo on alakanttiin tahallisesti annettujen liian alhaisten pisteiden takia?
Niin, "kiusapisteyttäjien" (kiusamotiivihan on silkka oletus) vaikutus on käytännössä siinä, että se häiritsee joitain. Anonyymiyden poistuessa voi sitten kysellä perusteluja annettuihin pisteisiin, ehkä se helpottaa. Toinen vaihtoehto on poistaa jakauma kokonaan näkyvistä. Valitettavasti tieto tuntuu joskus lisäävän tuskaa.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Anonyymiyden poistuessa voi sitten kysellä perusteluja annettuihin pisteisiin, ehkä se helpottaa. Toinen vaihtoehto on poistaa jakauma kokonaan näkyvistä. Valitettavasti tieto tuntuu joskus lisäävän tuskaa.
Nythän on niin, että tiedottomuus huonoiden pisteiden syistä lisää erityisesti sitä tuskaa, että miksi?
Nyt on tilanne tullut siihen, että pienistä pisteistä on tullut erityinen riesa ja mahdollisuus dissaukseen, koska niistä ei ole tullut antaa myös raporttia, että miksi niin. Kun se raportti saataisiin, niin se olisi suuri helpotus aikaisempaan epävarmuuden tilaan nähden.

Ei saa olla niin, että niitä pieniä pisteitä saa vaan antaa ilman mitään perusteluja.

Mehän haluamme oppia tekemiemme malliemme kautta? Ja oppimiseen kuuluu myös se, että otetaan vastaan kritiikkiä siitä, mikä ehkä meni pieleen.

Tällöin pienistä pisteistä tulee aina saada myös kommentit, että miksi tuli pienet pisteet.
Tätähän olen koko ajan halunnut. Ei anonyymejä pienejä pisteitä, ellei niitä perustella sanallisesti.

Kommentoimattomia pieniä pisteitä voin kutsua edelleenkin "kiusapisteiksi".

Ne ovat (tai voivat olla) oikeasti vain kiusaa, ellei niitä perustella.

Näiden kommentoimattomien rajoittamisen kannalla olen edelleenkin tulevassa HS: sivusto-17 uudistuksessa.
Keskiarvosta selkeästi poikkeavia pieniä pisteitä saa tietysti laittaa, mutta ei enää nykyiseen tapaan kommentoimatta. Pitää siis tulla niiden esto, ellei vähintään 20 sanan kommenttia löydy niiden tueksi. Samalla nimimerkki näkyviin.

PS. Ja ketä oikeasti haittaa, jos mahdollisuus anonyymiin pikkupisteyttämiseen ja samalla myös dissaukseen ja mahdolliseen kiusaamiseen poistuu, ja sen tilalle tulee rakentava mahdollisuus pikkupisteyttämiseen rakentavien kommenttien kautta?

Ehkä haittaa juurikin niitä, jotka haluavat dissata ja/tai kiusata?
Viimeksi muokattu 12.12.2016 00:33
Jos joku haluaa antaa 'kiusapisteitä' niin miksi pakkokommentointi auttaisi mitään? Jos pisteytys on edelleen anonyymiä ja hän kirjoittaa sen 20 sanaa jotain yleistä tuupaa niin miten se auttaa asiaan? Ja pienimuotoinen raporttihan löytyy tästä ketjusta jopa. Tomi sanoi asiasta näin:
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Tilastotietoa sen verran, että tänä vuonna keskiarvosta huomattavasti poikkeavia arvioita (yli 2 tähteä alakanttiin) on annettu kaksi kappaletta. Kun arvioita on vuoden aikana annettu yhteensä yli 13 300, on mielestäni tarpeetonta millään tapaa monimutkaistaa järjestelmää vain näiden yksittäistapausten estämiseksi. Etenkään kun kummassakaan tämänvuotisessakaan tapauksessa ei näy olevan minkäänlaisesta henkilökohtaisuudesta kyse (saman arvioijan toimesta on annettu myös keskiarvosta yläkanttiin olevia arvioita samalle mallarille).
Kyllä se normaalijakauma kuuluu myös tänne. Eri ihmisillä on eri perustelut pisteilleen. Toiset saattavat katsoa rakennustekniikkaa 90%, toiset maalausta saman verran. Tämä jo hajottaa pisteitä. Sitten kun otetaan henkilökohtaiset mieltymykset kuten aihepiirit, skaalat, valmistajat yms, mistä jotkut tuntuvat rokottavan pisteitä, niin sotku on valmis.

Veikkaisin että pakkokommentit ainoastaan vähentäisivät kommentointia ja pisteytystä. Useat ovat kertoneet tuntevansa vaikeaksi äänestää puhelimella (ja tehneensä virhepisteytyksiä) enkä usko että lisävaiheiden myötä äänestäminen tulisi yhtään houkuttelevammaksi. Itse ainakin inhoan kännykällä viestien näpyttelyä.
Pisteyttäminen valokuvien perusteella on hieman ongelmallinen, myönnetään. Parempaakaan ei ole tarjolla joten tähän on tyydyttävä, arvostelijan pitäisi muistaa että arvostellaan sitä mallia, eikä kuvien laatua. Toki paskoilla kuvilla on vaikea arvostella jos yksityiskohdat jää näkymättä. Ymmärrän että mallaria harmittaa kun joku käy randomisti lätkäisemässä ½-2 tähteä kun malli muuten keikkuu siinä 3.6 paikkeilla tai paremminkin, voihan se olla virhekin tai sitten se ei vaan kyseistä mallaria miellytä. Itse olen laittanut arvostelussa pojot näkyville, sekä sanonut myös sanasen mallista ja olen myös arvostanut suuresti niitä jotka ovat tehneet saman minulle. Eräs keino voisi olla tosiaan minimi ja maksimi pisteiden perustelu pakko nimimerkin kera,"dissaus" mielellä annetut pienet pojot ei sinällään olisi ongelma jos arvostelijoita olisi paljon, koska niiden merkitys jää silloin vähäisemmäksi.
Ilkka Tuomioja kirjoitti:
Veikkaisin että pakkokommentit ainoastaan vähentäisivät kommentointia ja pisteytystä.
Minustakin on päivän selvää että näin kävisi, sen näkee nyt jo annettujen tähtien ja sanallisten kommenttien määrällisestä erosta. En usko, että juuri yksikään tähden antanut lisäisi sanallista kommenttia vaikka se olisi pakollistakin. Tai jos lisäisi, se olisi sana tai pari millä ei olisi mitään käytännön merkitystä.

Kyllä minäkin niitä häntäpään tähtiä olen joskus ihmetellyt mutta lopulta olen tullut siihen tulokseen että jokaisella olkoon oikeus omaan mielipiteeseensä. Yhdet tykkää äidistä, toiset tyttärestä. Rakennan malleja omaksi ilokseni ja laitan niitä esille yhteiseksi iloksi (jos siitä nyt jotain iloa jollekulle on). En jaksa ottaa päänsärkyä muutamasta hajaäänestä koska niillä ei ole siihen keskiarvoon minkäänlaista vaikutusta.

Jotta pysytään ketjun aiheessa, niin itse tuen nimen näyttämistä annetun tähden kohdalla, toteutettiin se sitten vain ääripään tai vaikka kaikkein tähtien kohdalla. Voin seistä antamani huonon tähden takana jos sellaisen jostain syystä haluan antaa ja olen yrittänyt myös olla hyvä kanssamallari ja antaa sanallista palautetta aina kun tähditän koska toivon sitä myös itse saavani.
En osaa sanoa mitä minä toivoisin uusilta sivuilta. Parannusta voisi olla kannaltani se, että maksamalla jotain, pääsisin eroon mainoksista. Välitilinpäätöksenä kiitokset kaikille sivuja käyttäneille asiallisesta käytöksestä. En asu netissä, ja nämä sivut ovat olleet niitä harvoja, joita olen säännöllisesti seurannut.