Pienoismallit.net

Pienoismallit.net uudistuu!

Jos tulisi sellaista, että sponsorit palkitsisivat malleja, niin eikö siinä toimisi se että sponsori päättäisi itse viikon tai kuukauden aikana esille tuoduista malleista, minkä haluaa palkita? Päättäisi itse kriteerit ja mielellään muutamalla sanalla perustelisi valintaa tyyliin "harvinainen Suomi-aihe", "mahtavaa sivellinmaalausjälkeä", "tässä dioraamassa on hienosti tavoitettu odottava tunnelma" tai mitä ikinä… eli palkitseminen ei liittyisi mallin tähtiarviointiin ja myös aloittelevat mallarit saattaisivat tulla palkituiksi.
Minustakin viikon malliksi valitseminen on riittävä palkinto jo sinänsä. Riittääkö sponsoreilta palkintoja joka viikoksi vai voisiko ajatella palkintojen varaamista johonkin uuteen ja/tai sivuston kannalta näkyvyyttä paremmin korostavaan yhteyteen?

Heitän nyt ilmoille yhden, tätä ei ole kovin paljon mietitty joten muilta varmasti tulee parempiakin ideoita. Jos palkinnon antaisikin esimerkiksi ryhmärakentelun parhaaksi arvostellulle mallille? Tämä paitsi innostaisi sekä osallistumaan että myös saamaan niitä ryhmisten malleja valmiiksi. Ehkä myös ryhmisten tiimoilla käytävä keskustelu vilkastuisi, nyt se on aika pitkälti linjalla "idea - osallistun - valmis".
Pekka Muikku kirjoitti:
Jos tulisi sellaista, että sponsorit palkitsisivat malleja, niin eikö siinä toimisi se että sponsori päättäisi itse viikon tai kuukauden aikana esille tuoduista malleista, minkä haluaa palkita?
Hyvä idea! Haluttaessahan mallin voisi valita myös jonkin teeman mukaisesti, esimerkiksi joku sponsori voisi valita ja palkita vaikka vuoden aikana joka kuukausi kuukauden Suomi-mallin ja joku toinen vaikkapa kuukauden automallin.
Jonkka kirjoitti:
Jos palkinnon antaisikin esimerkiksi ryhmärakentelun parhaaksi arvostellulle mallille?
Tämäkin on loistava idea ja tässäkin voisi olla se vaihtoehto, että sponsori voi halutesssaan myös itse valita minkä ryhmärakenteluun osallistuneista malleista palkitsee. Tai miksei voisi palkita useampaakin.

Nämä alan muista toimijoista kiinni olevat suunnitelmat ovat kuitenkin hyvin alustavia, ja todennäköisesti mitään kovin tarkkaan määriteltyä konseptia ei niiden suhteen kannata edes luoda, vaan pyrkiä joustavuuteen, ja katsoa mahdolliset palkinnot ja palkitsemiskriteerit aina tapauskohtaisesti.
Onhan se mahtavaa että sivusto uudistuu parempaan suuntaan… :)
Mutta haluaisin kuitenkin valottaa sitä että useimmat eri mielipiteet siitä ja tästä eivät aina tule esiin niin selvästi tällaisissa keskusteluissa. Esimerkiksi jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti jaksa formuloida heidän mielipitensä
keskusteluun yms…yms… Minun mielestäni hyvä ratkaisu olisi järjestää jonkinlaisen simppelin yleisen äänestyksen siitä millainen PM.net voisi olla tulevaisuudessa. Siinä voisi olla ihan helppoja kyllä tai ei kysymyksiä jostakin kiistanalaisesta aiheista, niin mielipiteiden saamisesta tulisi mahdollisesti helpompaa.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Millainen on mallailuharrastajaa parhaiten palveleva sivusto vuonna 2017?
Hyvä kysymys. Sanoisin että mallailuharrastajaa parhaiten palveleva sivusto olisi
sivusto missä kaikki jäsenet saisivat ilmaiseksi nauttia kaikista sivuston eri ominaisuuksista.
Voit myös ottaa mallia muista pienoismallifoorumeista ja -sivustoista ympäri mailmaa ja pohtia sitä miksi jotkut ovat suositumpia kuin toiset?
On monta ulkomaalaista pienoismallifoorumeita jotka ovat PM.netin edellä.
Nykyään eri nettipalveluja kuten live-streamaus ovat täysin ilmaisia.
Myös monissa foorumeissa olevat kuva- ja videopalvelut ovat rajattomia ja ilmaisia.
Siis erillaiset ilmaiset palvelut ovat nykyään niin monia ja erilaisia että voi kysyä onko maksullinen "premium" -jäsenyys oikeasti nykyään tarpeellista ja reilua tällaisella sivustolla?
Voisiko vaikka rahoitta sivustoa eri sponsoreiden eikä jäsinien avulla? On monta sivustoa jotka tekevät näin.
Täytyy myös muistaa miten pieni tämä meidän pienoismalliharrastus täällä suomessa oikeasti on ja että tämä on meidän kaikkien ainut yhteinen sivusto.

Tsemppiä vaan uudelle sivustolle!!
Terkkuja, Sebastian
En oikein jaksa uskoa tuohon Premium -jäsenyyteen. Jos Premium jäsenten toivotaan käyttävän palveluita enemmän kuin muiden ja samalla tuottavan muita houkuttelevaa sisältöä sivuille, niin joku haluaa ennen pitkää maksamisen sijasta saada maksun tuotoksistaan. Premium jäsenyydestä voi myös syntyä "sisäpiiri" ja "karvalakkikerho" ja sillä taas on todennäköisesti hajottava vaikutus. Voisikin olla reilumpaa pistää koko sivusto maksulliseksi nettilehtien tapaan mutta siinäkin tietysti on se riski, että maksajia ei löydy vaikka hinnan saisikin pidettyä kohtuullisena. Jos sivuston nykyisistä käyttäjistä esim 2/3 olisi valmis maksamaan 20 Euroa vuodessa sillä ilmeisesti saisi saisi jo vaivanpalkkaa työstä.

Toinen vaihtoehto on monistaa konseptia ja yrittää myydä sitä muille intressiryhmille kuin mallareille. Suomi on yhdistysten luvattu maa mutta niilläkin on usein ongelmia rahoituksen kanssa.

Jos intressiryhmiä on muitakin kuin mallarit niin alustaa voisi varmaankin yrittää kehittää siten että saa kaupallisia sponsoreita mukaan. Jotakin siihen suuntaan, että jos ostaja siirtyy myyjän sivuille Pienoismallit netin kautta niin siitä tulee provisio tilille. Välttäisin kuitenkin pop up mainoksia ja muuta suoraa markkinointia ja tekisin sensijaan fiksun osion myyjien linkkejä varten. Tosi monessa tapauksessa nettimyyjien hakukoneet ovat nykyisin siinä mielessä hanurista, että jos et tiedä täsmälleen mitä haet se voi jäädä löytymättä (ja ostamatta). Joten jos onnistut yhdistämään hyvät hakuominisuudet ja sopivan sponsoripohjan niin siinä voisi olla markkinarako.

t. Jari
Sebastian S. kirjoitti:
Mutta haluaisin kuitenkin valottaa sitä että useimmat eri mielipiteet siitä ja tästä eivät aina tule esiin niin selvästi tällaisissa keskusteluissa. Esimerkiksi jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti jaksa formuloida heidän mielipitensä
keskusteluun yms…yms… Minun mielestäni hyvä ratkaisu olisi järjestää jonkinlaisen simppelin yleisen äänestyksen siitä millainen PM.net voisi olla tulevaisuudessa. Siinä voisi olla ihan helppoja kyllä tai ei kysymyksiä jostakin kiistanalaisesta aiheista, niin mielipiteiden saamisesta tulisi mahdollisesti helpompaa.
Tomihan on aiemmin järjestänyt kyselyitä joistain tällaisista aiheista ja se vaihtoehto on varmasti nytkin olemassa jos esiin tulee jotain mikä voisi äänestyksestä hyötyä.
Hei. Itse vierailen sivustolla lähes päivittäin, en juurikaan aina kirjautuneena, mutta suurella mielenkiinnolla seuraan kaikkia alan miesten ja naistenkin postaamia kuvia ja kirjoituksia. Joskus itsekin osallistuneena keskusteluihin. Taloudelliset resurssit ovat varmasti ongelma, mutta olen itse sitä mieltä, että tuo Premium-järjestelmä vaikuttaa hieman arveluttavalta. Itse en tunnetusti ole laittanut sivustolle valmistamiani malleja näytille, enkä juuri kommentoinutkaan muiden malleja, saati antanut ns. tähtiä. Mallien arvostelu on aina henkilökohtainen asia. Itse olen vienyt mallejani Tampereen Pienoismallipäiville ja joskus on tullut mitali ja useammin ei vaikka itse on sitä pitänyt todennäköisimpänä vaihtoehtona. Henkilökohtaisesti pidän sivuston parhaimpana ominaisuutena kollektiivisuutta ja sitä, että ihmiset tuovat mallejaan esille, mitä minä en tee. Jokainen kerta, kun avaan sivuston, odotan innolla kuka on mitäkin laittanut näytille. En välitä yhtään siitä minkälaatuisia mallit ovat. Jokainen malli on rakentajansa luomus…taisi mennä hieman offtopic-osastolle, mutta loistavaa jatkoa erinomaiselle sivustolle.
Pari ideaa:
Wiki tyyppinen sivusto, minne voisi keskusteluketjujen sijaan kerätä tietoa ja kuvia esim. suomalaisten panssarivaunu-yksilöiden mallaamisesta. Ja mallisarjojen muokkaustarpeista, virheistä yms. Tämänkun vielä integroi jotenkin Scalemates sivustoon!

Kun käyttäjä antaa keskiarvosta poikkeavan arvion, kommentin pyytämisen lisäksi pakotettaisiin antamaan osa-alue-kohtaisesti arvio. Esim: aihe, rakennus, maalaus, alusta, kokonaisuus, omat lisäykset yms.
Heikki Lankinen kirjoitti:
Wiki tyyppinen sivusto, minne voisi keskusteluketjujen sijaan kerätä tietoa ja kuvia esim. suomalaisten panssarivaunu-yksilöiden mallaamisesta. Ja mallisarjojen muokkaustarpeista, virheistä yms. Tämänkun vielä integroi jotenkin Scalemates sivustoon!
Tämä olisi erittäin hieno juttu toteutuessaan. Ulkomaisilla sivuilla on "tweak list" -kokoelmia, joissa asiaan perehtynyt mallari on tehnyt listan korjattavista kohdista, yleensä jostain tietystä mallista. Esim. Hasegawan P-40e tweak list Large Scale Planes -sivustolla.
Kolmas idea: Hanki tänne korvausta vastaan luettavaksi vanhat pienoismalli- ja Mallix lehdet digimuodos