Pienoismallit.net

Pienoismallit.net uudistuu!

Pakko kyllä itse myös kehua tätä sivua ja sen rajattomalta tuntuvaa tietopankkia :) En ole kauaa vielä harrastanut mallarointia, joten kaikennäköistä kysyttävää ja askarruttavaa tulee mieleen vähän väliä. Kovin paljoa ei ole tarvinnut kysellä tai ihmetellä kun vanhoja ketjuja hakemalla on löytänyt vastauksen kaikkiin ongelmiin. On myös mukavaa katsella uusia malleja, rakennusblogeja ja kaikennäköistä mallarointiin liittyvää. Vaikkei paljoa tule kirjoiteltua niin kyllä aina uusimpia juttuja tulee lueskeltua. Toivottavasti sivut pysyvät vielä kauan pystyssä että voi jatkaa tätä samaa ihmettelyä ja ihalua :)
Kapea leipä odottaa yrittäjää, ja tällä alalla varmasti vielä kapeampi. Mutta yrittänyttä ei laiteta, ja hienoa että sivusto kehittyy tulevaisuudessa. Täytää vain toivoa, että niitä premium-jäsenyyden lunastajia löytyy oikeasti kun aika tulee. Se, että mallailualalla on aktiivinen ja kehittyvä nettisivusto auttaa toivottavasti myös koko harrastusta.

Komppaan myös noita video- ja live-sisältöjä premium-puolelle. Lisäksi laajempia artikkeleita, arvosteluja olisi mukava lukea. Ja tarvittaessa voidaan aina keskustella myös sisällöntuotanto yhteistyöstä. Mutta jäädään innolla odottamaan uudistuksia.
Anonyymiyden poistuminen malliarvostelussa on oikein hyvä asia. Se on kuin laittais rasvaa rattaisiin; kitinä vähenee ja homma toimii enemmän niinkuin sen on tarkoitettu toimivan.
Myös arvosanan muuttamismahdollisuus on hyvä muutos. Aina silloin tällöin tulee tilanne, että lisäkuvien myötä oma käsitys mallista muuttuu suuntaan tai toiseen.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Toinen iso muutos olisi mahdollisuus muuttaa arvioita niiden antamisen jälkeen. Nykyinen keskiarvo olisi myös näkyvillä jo arviota annettaessa.
Erinomaista, näitä molempia ominaisuuksia olen kaivannut jo pidempään.

Myös tähti-asteikon muuttaminen saa minulta kannatusta mutta ehkä 0,1 tähteä on jo liian hieno asteikko. Aikanaan koulussa oli täydet numerot, puolikkaat ja päälle vielä miinus ja plus eli 0,25 tähden jako. Voisiko tämä olla kompromissi?

Minulla oli myös mielessä jokin haku-toimintoon liittyvä toive jota aikanaan mielessäni pyörittelin mutta en nyt kuollaksenikaan saa sitä palautumaan mieleen. Ei ilmeisesti ollut tärkeä…
Pekka Muikku kirjoitti:
Myös arvosanan muuttamismahdollisuus on hyvä muutos. Aina silloin tällöin tulee tilanne, että lisäkuvien myötä oma käsitys mallista muuttuu suuntaan tai toiseen.
Jo nyt arvosanaa on mahdollisuus muuttaa mikäli malliin lisätään kuvia.
Jonkka kirjoitti:
Minulla oli myös mielessä jokin haku-toimintoon liittyvä toive jota aikanaan mielessäni pyörittelin mutta en nyt kuollaksenikaan saa sitä palautumaan mieleen. Ei ilmeisesti ollut tärkeä…
Minun toivomuksenani olisi haun kehittäminen niin, että sillä löytäisi keskusteluista paremmin jotain :) Nyt on nimittäin yleensä helpompi käyttää Googlea.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Asteikon muuttamista 0,1 "tähden" tarkkuudelle en sen sijaan oikein osaa nähdä tarpeellisena. En usko, että käytännössä kukaan pystyy todellisuudessa arvioimaan malleja tuolla tarkkuudella.
Tässä oli ajatuksena oikeastaan yksinomaan se, että voisi antaa ns. kannatuspistelisää ilman että se vaikuttaa merkitsevästi varsinaiseen arvioon.

Mistään erityisen merkittävästä asiasta ei siis mielestäni ole kyse, ja yhtä hyvin asteikko voi pysyä nykyiselläänkin, jos tarkemmalle ei nähdä todellista tarvetta. Se tulee kuitenkin olemaan vain yksi helposti muutettavissa oleva numero asetuksissa, joten testausvaiheessa voidaan sitten kokeillakin mikä tuntuu parhaalta.
Jonkka kirjoitti:
Aikanaan koulussa oli täydet numerot, puolikkaat ja päälle vielä miinus ja plus eli 0,25 tähden jako. Voisiko tämä olla kompromissi?
Kuulostaa mielestäni fiksummalta. Mitäs mieltä muut ovat?
Minun toivomuksenani olisi haun kehittäminen niin, että sillä löytäisi keskusteluista paremmin jotain :) Nyt on nimittäin yleensä helpompi käyttää Googlea.
Tästä syystä haku tullee aluksi käyttämääkin Googlen indeksiä, ja paremmin toimivan sivuston oman haun rakentaminen on edessä sitten myöhemmin, jos tälle ylipäätänsä nähdään tarvetta.
Pekka Muikku kirjoitti:
Jo nyt arvosanaa on mahdollisuus muuttaa mikäli malliin lisätään kuvia.
Mutta on mahdollisuus vain korottaa, ei laskea. Ainakin näin oli aikoinaan, onko se sitten muuttunut? En tiedä kun olin jonkun vuoden ulkona kuvioista.
Kiitos tähänastisesta ja menestystä tulevalle versiolle. Sivustosta on ollut paljon apua ja hyötyä.

Ehkä huonoin piirre on tiedon pirstaloituminen. Jossain keskustelussa saattaa tulla esiin uutta tietoa esim. tuotemerkki X:n aineesta Y. Tätä tietoa ei haulla löydä enää uudestaan. Jos muistaa, että keskustelussa mainittiin sekä X että Y, hakutuloksena on kymmeniä tai satoja osumia.

Ratkaisu olisi ehkä sanaston toimittaminen keskustelujen perusteella, tosin se olisi sitten jo lähes kokopäiväinen jobi. Tälle asialle ei taida voida mitään.

Olen joskus klikkaillut galleriaa Arvioi satunnainen malli -toiminnolla. Eteen tulee usein malleja, joita en halua arvioida. Seuraavalla kerralla arpa heittää taas niitä samoja malleja arvioitavaksi. Tähän jos saisi jonkin "nähnyt, mutta en arvostele" -valinnan, sitten voisi ainakin teoriassa saada katseltua koko gallerian joskus läpi :)
Arvosanan muuttaminen jälkeenpäin on hyvä idea, mutta ehkäpä sen saisi tehdä vain kerran.
Tarkempi pisteytys on myös sellainen jonka haluaisin toteutuvan. 0,2 tai 0,25 tähden jaolla olisi riittävä, ekat pari tähteä voisi pysyä ennallaan.