Pienoismallit.net

Kuinka voisi kuljettaa dioraaman.

Hei kaikki! Olen osallistumassa johonkin kisaan ja tarvitsisin jonkun keinon kuljettaa dioraama kisapaikalle. Olisiko teillä mitään ideaa siitä, miten se onnistuisi?

T:OV
Jos annat vielä vähän lisätietoa niin on helpompi antaa hyviä neuvoja, eli miten isosta dioraamasta on kyse.
Dioraamalla on pituutta 30cm ja leveyttä 24 cm. Aavistuksen isompaa tilaa kun tuo tarvittaisiin.
Pahvilaatikko, johon kiilaat dioraman niin ettei se pääse heilumaan sivusuunnissa.
Kiitos ideasta! Ei tullut itsellä mieleen (no eipä tule usein itsellä muutenkaan. ;)
Ja kysyisin vielä sitä että mitä Michael von Bell olisi tähän ehdottanut.
Mallien pakkaaminen on mielenkiintoinen aihe, ja erilaisia toteutuksia näkee paljon.

Itse liikun mallitapahtumiin yleensä julkisilla, joten pyrin pakkaamaan mallini huolellisesti minimoidakseni riskit. Jo useiden vuosien ajan olen suosinut mallien pakkaamista pääasiassa erilaisiin pahvilaatikoihin, joiden seinämiin olen kiinnittänyt kuumaliimalla vaahtomuovipaloja lukitsemaan mallin kiinni alustastaan.

Kun yhden sivuseinistä jättää avautuvaksi, pystyy mallin pujottamaan laatikon pohjan ja vaahtomuovipalojen väliin. Lopuksi laatikko suljetaan teipinpalalla, kuminauhalla, narulla tai vastaavalla, riippuen esimerkiksi laatikon koosta.

Näin malli ei pääse liikkumaan laatikon sisällä mihinkään suuntaan. Myös laatikon pohjan ja alustan väliin voi laittaa ohuemman vaahtomuovilevyn vaimentamaan iskuja ja tärinää.

Vaahtomuovia ja muita vastaavia materiaaleja olen säästänyt erilaisista tuotepakkauksista. Materiaalilla ei sinänsä ole väliä, kunhan se on helposti leikattavaa ja kiinnitettävää eikä naarmuta mallin alustaa.

Pahvilaatikonkin sijasta voi käyttää myös muista materiaaleista valmistettuja laatikoita. Itse suosin pahvilaatikkoja pääasiassa siksi, että niitä löytyy helposti eri kokoisia ja tarvittaessa niiden kokoa voi nopeasti muuttaa.

Olen kuitenkin käyttänyt myös esimerkiksi vanerilaatikkoa, jolloin mallin voi kiinnittää alustastaan suoraan laatikon pohjaan tai seiniin tukevasti ruuveilla. Toki näin voi toimia myös tukevamman pahvilaatikon kanssa, mutta kannattanee silloin ainakin käyttää prikkaa ruuvin kannan alla.

Nämä kiinnitystavat tietysti edellyttävät sitä, että malli rakennetaan alustalle, mutta alustahan on joka tapauksessa fiksua olla näyttelyihin vietävissä malleissa.

Ohessa vielä piirros, joka pyrkii selventämään millainen kuljetuslaatikko voi yksinkertaisimmillaan olla. Tätä samaa tekniikkaa olen pienin muutoksin käyttänyt kaiken kokoisille malleille.

Siinähän pääasiassa tuli. Vähän riipuen mitä kalustoa dioraamassa on niin kannatta miettiä tarviiko tukea kuljetuksen ajaksi.
Esim lentokoneissa ei aina laskutelineet ole tarpeeksi vahvoja jolloin koneen tukeminen on järkevää.
Vanha kunnon styroksinen kylmälaukku.
Dio pohjalle, laukun pohjaan painelee vaikka teräviä pitkiä grillaus tikkuja estämään sivu liikkeet ja tikkujen väliin naruviritelmää.
Kyljistä sisään lisää tikkuja lukitsemaan ylös alas liikkumisen vaikka seinästä seinään.
Jos tarvii lisää pehmustetta laittaa laukun pohjalle tiivistä vaahtomuovia, johon voi myös painaa syvälle noita tikkuja, tai muotoilla ky materiaalista "taskun" samoin kuin työkalulaukissa on tehty.

Taas huomattavan kallimpaan mutta pitkä aikaisempaan virittelyyn.
Sitten on esim vaikka www.facebook.com/SphereProducts/ noi tekee tilauksesta täysin mittojen mukaan laatikon kuin laatikon.
PS jos menet tutustumaan ky firman mene vain facebook sivulle mutta ALÄ niiden kotisivulle se on ollut nurin varmaan vuoden joku "bugi / tieturvariski".
Sitten valmiita www.addnature.fi/retkeily-vaellus/retkeilykalusteet/kuljetuslaatikot.html noissa on fyllit sisällä ja niitä voi muotoilla.
Taikka puusta roudarin laatikoita www.witre.fi/fi/wfi/kuljetuslaatikot-puuta.
Taikka ylijäämästä www.varusteleka.fi/fi/product/sa-vanerilaatikko-vihrea-ylijaama/11140 ja fylliä muovikaupasta.
Vähän valikoima kuvia suunitteluun www.rakeri.fi/index.php/tuotteet/tyoekalulaatikot

Halvemmalla itse tekemällä
En millään muista firman nimeä mainosti itseään joskus tälläkin saitilla, niiltä sai ostaa noihin vanerilaatikoihin reuna alumiini profiileja metritavarana, nurkka paloja, saranoita ja kahvoja jne. Itse piti hommaa puutava ja näin sai itse tehtyä tarpeittensa mukaisen roudarinlaatikon.
IKH, biltema ja motonetissa on myös sopivia osia oman vanerilaatikon tekemiseen.
Kiitos kaikille vastauksista!

T:OV