Pienoismallit.net

Miten säistäminen maltilla?

Aloitin äskettäin mallien rakentamisen 25v tauon jälkeen. Tankit 1/35 kiinnostavat ja ehdinkin jo rakentamaan King Tigerin ja Pantherin. Itse rekanetaminen ja maalaus- perussäistäminen ovat kivaa puuhaa. Saan tehtyä jokseenkin toimivan näköistä varjostusta, chipping, streaking sun muuta. Mutta näköjään kun tullaan mutaan ja pölyyn niin mopo karkaa todella pahasti käsistä. :) Miten onnistun säistämään maltilla jottei joka tankki näytä siltä kun se olisi nostettu suoraan mutakylvystä?
Kai se tässäkin on vain niin, että varoen ja maltillisesti pitää edetä. On helpompi lisätä, kuin ottaa pois. Eipä tainnut olla paljoa apua tästä neuvosta :). Mutta mitä on streaking? Ihan uusi asia minulle enkä löytänyt sanaa tuolta tämän sivuston sanastosta.
Viimeksi muokattu 26.11.2016 16:30
Joo, lähinnä hieman harmittaa kun olen jo pari mallia tuhonnut huonolla mudalla. :) Ekassa käytin aivan liian vaaleata itse tehtyä kipsimutaa ja tekniikka oli huono, joten se näytti huonolta. Toiseen käytin Vallejon Pigment Binder:iä ja Vallejon hyviä pigmenttejä, mutta käytin taas aivan paljon.

Sanalla "streaking" tarkoitin siis esim. valunutta ruostetta, öljyä ja muuta likaa. Ainakin "streaks" on paljon käytetty englanninkielisessä materiaalissa. Mikä olisi hyvä suomenkielinen sana?
Jan Ekholm kirjoitti:
Sanalla "streaking" tarkoitin siis esim. valunutta ruostetta, öljyä ja muuta likaa. Ainakin "streaks" on paljon käytetty englanninkielisessä materiaalissa. Mikä olisi hyvä suomenkielinen sana?
Ok,englannikielistä materiaalia ei tule luettua käytännössä lainkaan, niin en ymmärtänyt mistä on kyse. Googlen kuvahakukin tarjosi lähinnä jotain viuhahtajia streaking-sanalla. Enpä kyllä äkkiä keksi mikä voisi olla hyvä suomenkielinen vastine öljy- ja ruostevalumien yms. mallintamiselle.
Juha Perälä kirjoitti:
No juu, minulle vanhentaminen kattaa kaiken sen, millä mallinnetaan käytöstä tulevia jälkiä. Kolhut, naarmut, lika jne. jne. Vanhentaminen sisältää siis mm. säistämisen ja chippaukset ja siis myös tuon streakingin(vaimitensepitääsanoa), mutta olisiko sille sitten olemassa suomenkielistä sanaa tyyliin weathering-säistäminen? Tai tarvitseeko edes olla? Ehkäpä ei.
Itse olen taas erotellut vanhentamisen ja säistämisen toisistaan, on helpompi käsitellä asioita :)
Etsi omaa silmääsi miellyttäviä malleja ja yritä matkia niitä noin aluksi. Ja tosiaan kannattaa aloittaa maltillisesti, koska on helpompi aina lisätä kuraa kuin poistaa sitä. Muista myös että jotkut tykkää roisimmasta ja toiset kevyemmästä säistämisestä. Riippuen referensseistä voit "perustella" kumpaakin ääripäätä. Muutaman kymmenen mallin jälkeen sitä alkaa löytää itseä miellyttävän tavan, luulisin :(
Jan Ekholm kirjoitti:
Miten onnistun säistämään maltilla jottei joka tankki näytä siltä kun se olisi nostettu suoraan mutakylvystä?
Harjoittelemalla. Harjoittelemalla. Harjoittelemalla.

Jos hyvät vinkit ja kädestä-pitäen-referenssiä kaipaat niin kannattaa miettiä tämän kirjan hankkimista. On hintansa väärti.