Pienoismallit.net

Maalaukseen vinkkiä.

Terve!

Tämä on ensinmäinen postaukseni tänne ja hieman kokeneimpien mallareiden apua tarvitsisin. Tai siis olen pienoismalleja rakennellut todella paljon aikoinaan ja aloittelinkin harrastuksen taas vuosien jälkeen.

Mutta aiheeseen!

Ostin tuossa Hasegawan 1:32 mittakaavassa olevan Bf 109 G-6 MT-451 ja ilmeni pienoinen pulma vaaleansinisen maalin kanssa. Maalissa on jotain häikkää eikä meinaa oikein kovettua ja tarttua elikkä lähtee lepeenä irti tai liukenee uudelleen maalattaessa ja tekee PIR…TI roskaa! :(

Yksi vaihtoehto olisi hioa 1000 santapaperilla puhtaaksi ja toinen vain maalata päälle ja hioa tämän jälkeen moskat pois.

Mitenkä te arvon mallarit tekisitte tälläisessä tilanteessa?
Kaikki apu ja vinkit otetaan kunnioituksella vastaan!
Ja heti pahoittelen kämmiäni! Vahingossa tuli väärään keskustelu osioon!
Millaista maalia käytät? Emali vai akryyli?? Ensimmäinen keino on pestä malli laimealla astianpesuaineliuoksella ja antaa kuivua hyvin. Jotkut vielä pyyhkii mallin pinnan alkoholilla ennen maalausta… (Se on sitä alkoholin väärinkäyttöä😋). Ja tietenkin maalin pitää olla hyvin sekoitettua!
Tässä vaiheessa poistaa maalit pinnasta ja aloittaa uudestaan, tulee parempi jälki. Mutta itse asiaan, riippuu paljon maalista miten se käyttäytyy ja olisikin hyvä ilmoittaa maalin valmistaja ja miten yrität saada sen pintaan.
Kyseessä on Xtracolorin emalimaali. Ja ennen maalausta olin puhdistanut maalattavat pinnat. Ainoa ongelma on tosiaan vain tuossa maalissa. En tiedä olisiko joku huono erä tai jotain.

Eipä ole ennen näin käynyt pienoismalli maalin kanssa.

Tosiaan ihan perinteisellä pensselillä olen sutimassa.
Sekoitit kunnolla ja käytit ohenteena lakkabensiiniä tai tärpättiä? Maali kunnolla kuivunut ennen seuraavaa kerrosta? Xtracolor on hidas kuivumaan ja jos pinta on liian paksu niin kestää äkkiä päiviä että on siveltimellä uudelleen maalattavissa. Tinnerin kanssa oltava vielä varovaisempi, maali saattaa keittää vaikka olisi ollut viikon tai pidempääkin pinnassa.
Sekoitettu on kunnolla mutta en ohentanut millään koska oli aika luirua. Tästä rupesinkin epäilemään että olisi joku sekundaerä kyseessä. Uudelleen maalattaessa on ollut jo kuiva mutta liukenee lähes välittömästi irti. 😖

Olin ennen teollisuuden ruiskumaalarina niin tästä syystä epäilen tuota maalin laatua. Ennen en kyllä ole Xtra.n maaleja käyttänyt.

Ilmeisesti on hiomista tiedossa! 😕
Lähtee irsti ruiskuohenteella ja pehmeällä kankaalla, sen jälkeen uppoviivat auki hammastikulla tms. XTRA- Color kuivuu saunassa n. 50 celsiusta noin 18 tuntia, eli huoneen lämössä menee välillä 3 päivää riippuen sävystä. Ja jos maali irtoilee on kyseessä mallin rasvainen pinta tai joissain tapauksissa pohjamaalin puute.
Itse olen käyttänyt Xtra-color emalia paljon viime vuosina, mutta vain ruiskulla, kuivumisaika on pitkä.
Ruiskussa olen käyttänyt ohenteena Tikkurilan Dicco tinneriä, se on toiminut hyvin, sillä olen
myös puhdistanut ruiskun.Jos maalaisin pensselillä en luultavasti käyttäisi X traa.
Xtra emali on melkoisen juoksevaa jo purkissa, en tiedä kannattaisiko sitä pensselillä maalatessa
juurikaan ohentaa?
XTRA-Colorin kiiltävät maalit eivät sovi pensselikäyttöön, peittävyys ei ole riitävä ja faasiutuvat pinnalla jo maalatessa. Uudelleen päällemaalausaika pensselimaalauksessa on vuorokausia jollei viikko.