Pienoismallit.net

Epäasiallisten viestien ilmianto

Phantom vei jalat suustani ja nyt ymmärsin tuon mitä tarkoitit Panu. Monesti aikaisemmin täällä tosiaan näsäviisastelu meni epäasiallisuuden rajamailla.

JT
Hei vaan kaikki!

En tiedä kuka tässä nyt oli kohteena ja en haluakkaan tietää, haluan nyt vain heittää oman pikkupenniseni tähän:

Joskus jonkun kommentoijan viestissä saattaa olla seassa pientä mustaa huumoria ja/tai sarkasmia (kuten minulla), mutta en usko, että siitäkään huolimatta se on laitettu tänne pahantahtoisesti.

On täysin mahdollista silti, että joku siitä loukkaantuu.

Isojen aikuisten miesten tulee kestää lievä piikittely. Jos esimerkiksi minä joskus piikittelen aikuisille miehille, niin saa piikitellä takaisin!

Juniorit ovat tietysti aivan toinen asia. Heidän kanssaan tulee toimia pieteetillä, jottei karkoiteta uusia hyviä harrastajia pois.

Mallailuterveisin!

MK
Jep. Juniorit tai aloittelijat näkevät omat mallinsa aivan erilaisina - erilaisten linssien läpi - kuin me kokeneet, frustroituneet ja AM-syndroomaiset mallarit. Se on aina hyvä muistaa.
Mika Kauranen kirjoitti:
Isojen aikuisten miesten tulee kestää lievä piikittely. Jos esimerkiksi minä joskus piikittelen aikuisille miehille, niin saa piikitellä takaisin!
Eli piikittely ja ns. v-ittuilu on sinulle normi tapa kommunikoida.
Olet todellinen ruusu ihmiskunnan kukkatarhassa, piikikäs tosin.
Tietynlainen hyväntahtoinen piikittely on kyllä varsin yleistä, mutta tuntemattomien kanssa keskustellessa piikittelyn kanssa pitää olla hyvin, hyvin varovainen. Samoin tehdessä oletuksia siitä mitä muiden "tulee kestää". Muuten käy helposti niin, että osapuolet eivät ole ihan samalla aallonpituudella siitä mikä keskustelun sävy on ja keskustelu kärjistyy. Paljon riippuu tietenkin siitä mitä kukakin pitää piikittelynä.
Timo Honkanen kirjoitti:
Eli piikittely ja ns. v-ittuilu on sinulle normi tapa kommunikoida.
Olet todellinen ruusu ihmiskunnan kukkatarhassa, piikikäs tosin.
Kallen kanssa täysin samaa mieltä. Piikittelyn ja v-ttuillun raja on häilyvä. Se mitä toinen pitää piikitelynä, voi toisen mielestä olla astetta raskaampaa.

Pidetään kuitenkin piikittely mallailuun (malleihin) liittyvänä, eikä mennä suoranaisiin henkilökohtaisuuksiin;)
Millä tavalla piikittely, poskensoittaminen tai suoranainen v******u lisäävät pienoismallirakentamisessa tarvittavan tiedon määrää, auttavat ratkaisemaan rakentamiseen liittyviä onglemia tai kannustavat rakentamaan pienoismalleja? Tyylilaji on täysin turha. Sen negatiiviset vaikutukset ovat aina suurempia kuin positiiviset. Siksi asiaviestintä on paljon hyödyllisempää ja tehokkaampaa.
Petri Sallinen kirjoitti:
…Tyylilaji on täysin turha. Sen negatiiviset vaikutukset ovat aina suurempia kuin positiiviset. Siksi asiaviestintä on paljon hyödyllisempää ja tehokkaampaa.
Petri hyvä! Olen pääosin samaa mieltä kanssasi edellisestä.

Pystyn minäkin tarvittaessa täysin asiapitoiseen ja "kliiniseen" keskusteluun.

Mutta, mutta, jos näillä harrastesivustoilla kielletään kaikki ns. "pilke silmäkulmassa"-lisukkeet, niin aika tylsiksi nämä tulevat. Tarkoitan tällä nimenomaan ainoastaan "pilke silmäkulmassa" lievää piikittelyä aikuisille mallareille, sekä asiallista (mutta ehkä myös hieman tylyä) kommentointia.

Itseäni erityisesti ärsyttää se, että kun saan malleistani reilusti alle keskiarvon pisteitä, niin kukaan näistä pisteyttäjistä ei koskaan vaivaudu selittämään miksi pisteet meni alas.

Itse olen pari kertaa mennyt selittämään matalan pisteytyksen syitä. Ilmeisesti siitä syystä jotkut eivät vaan pidä minusta.

Oma tapani on välillä hieman piikitellä tai kertoa sitten hieman rajummasti suoraan.
Jos kommenttini sitten menee jonkun mielestä asiattoman v*******n puolelle, niin ne saa suoraan poistaa ja laittaa vaikka hieman karenssia päälle.

Mielestäni keskustelua saa rajoittaa vain painavista syistä! Asiattomuuksiin syyllistynyt yleensä häpeää ja oppii myöhemmin.
Mikan kanssa samaa mielpuolta! Kyllä vitsiä pitää saada heittää ja "Mustaa huumoriakin" kylvää ja tuskin Mika tarkoitti tuota "Vi…ua ja piikkittelyä vakava henkisenä vaan juuri hyvän maun rajoissa ja niin, että tyhmempikin eli minun kaltaiseni tajuaa, että kaveri on huumormiehii ja lasettelee huumoria. Menee liian vakavaksi jos ei välillä voi säestää huumorilla juttuja. Tuntemani mallarit on pääsääntöisesti varustettu hyvällä huumorintajulla :) Iso peukkuy siittä!
Taisto tave Sorola kirjoitti:
Mikan kanssa samaa mielpuolta! Kyllä vitsiä pitää saada heittää ja "Mustaa huumoriakin" kylvää …
Kiitos Taisto!

En itse hyväksy millään tavalla suoria asiattomuuksia, mutta niiden tulkitseminen on välillä vaikeaa.

Siksi mielestäni pitäisi lähtökohtaisesti sallia monenlainen kommentointitapa. Myös "mustalla huumorilla" tai "lievällä piikittelyllä" höystetty tapa. Näin, koska ainakin omalta kohdaltani ne ovat olleet kaikesta huolimatta ei pahantahtoisia.

Tämä liittyy edellenkin vain aikuisiin mallareihin. Junioreista olen sanonut jo aiemmin.

Aikuiseksi kasvamiseen kuuluu mielestäni huumorin kesto. Se voi tulla jollakin 15-vuotiaana, tai sitten 30-50- tai 80-vuotiaana. Siis joillakin ei koskaan. Silti se ei mitenkään alenna heidän elämäänsä ihmisenä, vaikka kuolisivat aikaisemmin.

Silti elämässä pitää yrittää sopeutua kaikkeen mahdolliseen, vaikkakin hieman epämielyttäväämpäänkin. Se on osa kasvuprosessia.

Tämä meni jo ehkä aika pahasti ohi aiheen, mutta ehkä liittyy myös mallailuun jotenkin.

Anteeksi ehkä aiheuttamani mielipaha.

Lopetan sen tähän.

Mallailuterveisin!

MK