Pienoismallit.net

Johnson vai lakka

Terve

Johnsonin lattiavaha tuntuu olevan kovassa suosiossa lakan korvikkeena. Onko tuo jotenkin huomattavasti parempi tuote kuin tavalliset lakat? Saako saman lopputuloksen esim. lifecolorin kiiltävällä lakalla? Jos tuota johnsonin vahaa käyttää niin miten se reagoi kun päälle maalaa akryyliväreillä tai akryylisatiinilakalla?

Viimeisenä kysymyksenä vielä että mitä tuo vaha mahtaa maksaa? Riittävyys on tietysti aika huikea verratuna lakkoihin.

Miten muuten mallarit pärjäsivätkään ennen internettiä ja tällaisia loistavia keskustelupalstoja :D
Moi!

Mielestäni lattiavaha lyö lakat laudalta… Lopputulos ainakin yhtä hyvä ja kestää hyvin akryylivärit + lakat (etenkin kun on antanut kuivua n. 24 h).

Hinta on n. 6 ecua/pullo, joten hinta-laatu-riitävyys on kohdallaan…
Olen tässä lueskellut satoja kirjoituksia mallien lakkaamisesta sekä tästä kuuluisasta Johnsonistamme. Tarkoituksena itselläni olisi lakata Tamiyan Mclaren MP4/7 :n kuori kokonaan kiiltäväksi koska käyttämäni hohtavan punainen oli puolimattaa suoraan purkista. Johnsonin kiiltovahaan törmäsin eilen Ylivieskan Kärkkäisellä ja sellainen lähti mukaan. Kuitenkin, jotkut ovat sitä mieltä että johnson ei olisi aivan parasta automallien pinnan kiillon tavoitteluun. Toinen vaihtoehtoni olisi revellin oma kirkaslakka, reilusti ohennettuna tietysti.

Jos nyt tulee tuohon Johnsoniin päädyttyä niin mikä lienee paras levitystapa? Jotkut ovat jopa puhuneet silmälasien puhdistusliinasta. Yhdensuuntaiset vedot kuitenkin lienevät paikallaan :) Tämä tekniikkapuoli on itselle jäänyt vähän hämärään. Tarviiko herra Johnsonia edes ohentaa?

Kiitos etukäteen.
Viimeksi muokattu 28.8.2010 22:13 +
  • Siirsin tämän omana keskustelunaan aloitetun ketjun osaksi tätä aiempaa, samaa aihetta käsittelevää keskustelua. Tomi Filppu
Olen ohentanut Johnsonia ammoniakkipohjaisella ikkunanpesuaineella (esim. Ajax toimii hyvin) ja levittänyt sitä isolla siveltimellä. En tiedä mikä on paras väline, mutta ainakin lentokoneiden kohdalla tuo tekniikka toimii hyvin, mutta ne tietenkin eroavat automallailusta siinä, että pintaa ei yleensä jätetä kiiltäväksi vaan päälle tulee vielä joko satiini- tai mattalakka.
Sitä tässä pohdinkin että olisikohan kuitenkin revellin kirkaslakka kuitenkin paras vaihtoehto. Sen kanssa ainakaan ei pitäisi minkäänlaista ongelmaa tulla ja testirungossa tulos oli ainakin kovin kiiltävä. Ehkä melkein jopa liiankin kiiltävä.
Johnssonin tms. lattiavaha käsittääkseni laitetaan siirtokuvien alle, että kuvat ei hopeoisi. Ja päälle sama aine, että ne pysyisivät kiinni. Ja sen päälle sitten mahdollinen litkutus yms.
Näin minä olen tehnyt. Tosin se lattiavaha myös tuo kiiltoa pintaan, joka on sitten esim. lekomalleissa poistettava mattalakalla.

Jos tahdot kokonaan kiiltävän pinnan, niin siihen varmaan paremmin toimii joku kiiltävä lakkapinta. Niitähän on pilvin pimein. Toivottavasti joku kertoo, mikä antaa parhaimman kiillon. Itse olen johonkin malliin koettanut saada aivan kiiltävää pintaa, niin olen sen aloittanut jo pohjamaalilla. …
Siitä löytyy tältä sivustolta juttuja.
Jonhson kuivuu periaatteessa hyvinkin kiiltäväksi, mutta jotta kiilto pääsee esiin, vaatii se alleen täysin tasaisen pinnan. Yksi kerros vahaa kuivuu nimittäin todella ohueksi. Tämän vuoksi Johnson soveltuukin erinomaisesti esimerkiksi läpinäkyvien muoviosien kirkastamiseen, mutta toisaalta mattamaalin päälle levitettynä tulos on lähinnä puolikiiltävä. Mattapinta kun on lähempää tarkasteltuna täynnä epätasaisuuksia, joista valo siroaa, eikä ohueksi tasoittuva vahakerros riitä tasoittamaan näitä epätasaisuuksia.

Siksi automallien kaltaisen kiiltävän pinnan aikaansaamiseksi Jonhson ei ole mielestäni paras vaihtoehto. Vaatii todella hyvät pohjatyöt ja/tai useita kerroksia vahaa, jotta pinnasta tulee hyvä. Paljon riippuu tietysti omasta vaatimustasostakin. Ei se toki pois suljettu vaihtoehto ole.

Kaksikomponenttiset autolakat ovat sen sijaan melko pätevä vaihtoehto täyskiiltävää viimeistelyä tavoiteltaessa.

Kuvan malli maalattu Mastonilla ja Johnson vedetty siveltimellä päälle decalien suojaksi. Riittävä kiilto mun mielestä.

Tämä taas vedetty automaaleilla ja 2-komponenttilakalla. Kiillotettu lopuksi.
Riippuu vähän tietysti monestakin seikasta ja senpä takia kommenttini lienee vähän turha. Kuitenkin Chargerin(?) maalipinta näyttää oikein hyvältä, koska oikeiden autojen maalipinta tällaisen matkan päästä katsottuna näyttänee kiiltoasteeltaan lähinnä tuollaiselta? Toki kysymyksessä on vain yksi valokuva aiheesta.

Eli:väri pintaan, kiillotus ja mahdolliset siirtokuvat ja sen jälkeen Johnson? Johnson ei taida myöskään kellastua, kuten jotkut pienoismallilakat ja maalitkin jossain vaiheessa saattavat tehdä. Vai kellastuuko?

Johnsonia voinee vetää myös puleerausnesteen käytön jälkeen pintaan? Olen siinä uskossa, että Johnson ei juuri reagoi minkään maalin tms. kanssa? Näin ollen tämä ihmeaine saattaa toimia myös "eristeenä" autojen renkaiden ja vanteiden välissä. Vanhemmissa automalleissa kun renkaiden muovi ajanmittaan reagoi vanteiden muovin kanssa ja pyöristä saattoi tulla vähemmän pyöreät.
jva0316.1g.fi/kuvat/Dodge+Charger+%281971%29+1_25/

Tuolta löytyy Chargerin loput kuvat täydellä resolla, on ne toki tänkin sivuston galleriassa (ainakin osa). Jos haluaa katsella.

En osaa kommentoida noihin Johnsonin reagoimisiin tai kellastumisiin, kokemukset siitä ovat melko vähäiset.