Pienoismallit.net

Kellastuneet siirtokuvat aurinkoon?

ostin, kun halvalla sai, nipun suomen lennokin tuottamia siirtokuvia. kamalan kellastuneita nuo ovat tuossa arkissa? eli joskus luin että auringonvalo korjaisi tuon virheen? olenko lukenut väärin, tai ymmärtänyt väärin. käytä hakua? sata kertaa ja en nlöydä mitä etsin.
Kyllä se aurinko korjaa (ainakin parantaa)…
Teippaa siirtokuva-arkit ikkunaan ja anna olla (riippuen auringon valon määrästä; sää) 3-5 pvä. Itsellä aurinkokuuri korjasi kellastumisen 3 päivässä.
Kyllä se toimii. Joskus täytyy pitää pitempikin aika ikkunassa, jos ei ole aurinkoista. Ultravioletti säteily poistaa keltaisuuden. Niin ja itse siirtokuva mieluimmin sitten aurinkoon päin.
J Pokki on kirjoittanut artikkelin Siirtokuvien korjaaminen.

Myös näissä keskusteluissa on käsitelty aihetta.
Näytti aurinko toimivan ainakin vuoden 1965 Airfixin kellastuneisiin merkkeihin. Teippasin ikkunaan merkit olivat n. 4 tuntia näytti vielä hieman keltaisilta ja kun tänään laitoin merkit kiinni ja vedin Tamiyan lakan päälle ei näy keltasuutta ollenkaan, eli mielestäni toimii ainakin itselläni tällä kertaa ja meinaan kokeilla ensikerrallakin ja annan olla kauemmin… Myöskin olen lukenut, että vissiin Punavalolamppu tekee saman kuin aurinko, sellainen vanhan ajan iso punanenlamppu…
Tietääkö kukaan, onko mitään keinoa korjata vanhoja siirtokuvia, jotka ovat arkillaan rypistyneet? Minulla on joskus vuosia sitten ostettu vanha, muistaakseni Hasegawan 1/72 Lightning, jossa oli mukana kaksi siirtokuva-arkkia. Toinen arkki oli selvästi uusi (ja jotka käytin), mutta toinen ilmeisesti vanha, alkuperäinen, sarjan mukana alkujaan ollut. Ei kellastumista, mutta merkit ovat arkilla rypistyneet ja siksi käyttökelvottomat. Olisivatko joskus mahdollisesti jossain vaiheessa joutuneet kosteudelle alttiiksi tai jotain. Pystyykö noita mitenkään elvyttämään? Tuota aurinkokikkaa ja Liquid Decal Filmiä olen käyttänyt onnistuneesti muutaman kerran kellastuneisiin ja itse tehtyihin siirtokuviin, joissa ei ole ollut ryppyjä.
Kannattaa muuten olla varovainen kun teippaa niitä decaleja ikkunaan. Mulla oli ikivanhan Jo-Hanin '64 Dodge Polaran laatikossa Period Correct decalit luokkatunnuksineen ja auton nimikin oli siinä hienolla vanhalla fontilla. Noi oli kanssa aika kellastuneet, joten teippasin ne ikkunaan ja kun parin viikon päästä kellastumat olivat suurinpiirtein korjaantuneet, otin arkin irti ikkunasta niin itse decalit irtosi pienenä silppuna taustapaperista ilman minkäänlaista varoitusta.

Ja kyllä muuten harmitti… En tiedä mikä tuon aiheutti, mutta olkaa varovaisia ainakin harvinaisempien decalien kanssa!
Niko! Olisiko käynyt niin, että pitkä auringolle altistuminen olisi vaikuttanut dekaalien kantokalvon liimaan..?
Jätin eräs kesä ikkunan eteen auringon paisteeseen DVDR pahvilaatikon. Ehkä noin kuukautta myöhemmin nostin sen pois ja huomasin suuren osan musteesta hävinneen auringon puolelta. Voin vain kuvitella mitä dekaaleille olisi tapahtunut tuossa ajassa. Veikkaisin talvella myös lämpötilan vaihtelun voivan aiheuttaa yllätyksiä, jos dekaalit teippaa suoraan ikkunaan kiinni. Yöllä ikkunat hohkaavat kylmää ja päivällä auringon vaikutus lämmittää. Turvallisempi varmaan olisi laittaa ne vaikka pöydälle ikkunan ääreen aurinkoon. Helpompi niitä siinä on seuratakin. En usko että se UV-säteily siinä ikkunassa kiinni on sen kummempaa kuin muutaman kymmenen sentin päässä. Onhan se valo matkannut jo toistasataa miljoonaa kilometriä auringosta…