Pienoismallit.net

Johnson, Pledge, Future jne…

Kiitos kaikille kommenteista. Itse käytin Johnsonia monta vuotta sitten, mutta pari kertaa ruiskutettuani ainetta mallin pintaan alkoi sen kuivuessa tulla esiin valkoisia läiskiä, ja mallin nurkkiin saattoi jäädä pieniä "lammikoita". Jätin siinä vaiheessa aineen käytön sikseen. Voi olla, että ruiskutin sitä liikaa tai en antanut edellisen kerroksen kuivua kunnolla. Eli, kuinka pitkään pitäisi edellisen kerroksen kuivua, ennenkuin uusi laitetaan pintaan. Ja toinen kysymys, kannattaako Johnsonia laittaa pintaan siveltimellä vai ruiskulla?
Viimeksi muokattu 2.3.2016 08:22
Siis Johnssonin valmistama akryylivaha (lakka) on edelleen se media jota kannattaa käyttää. Siis vastaavaa valmistetta, sillä se on vesiohenteinen ja itsekiillottuva. Parkettivaha on tuoteselosteen mukaan ihan jotain muuta kuin tuo akryylivaha. Parkettivahasta ei ole kovin hyviä kokemuksia, ainakin osa kirkkaista muoveista reagoi sen kanssa toisin kuin tuon kivi/muovipinnoille tarkoitetun lakan kanssa. Eli efekti on sama kuin joidenkin liuottimien kanssa lasi samenee sen sijaan että kirkastuisi. Nämä siis kantapään kautta opittuja juttuja.
Johnsonia ruiskutan sumuna (ei "kerroksia") tai sitten jopa märäksi, mutta valumia ei juuri muodostu kun ei läträä…kuivuu minuuteissa kosketuskuivaksi, uusi kerros ruiskulla ehkä vartin kuivumisesta, mutta yön yli hyvä kuivatella ennen jatkovaiheita. Siveltimellä en uskaltaisi uutta kerrosta kun vasta seuraavana päivänä?

itse en noin 15v käytön aikana ole törmännyt levityksessä mihinkään ongelmiin, ainoastaan decaleja laittaessa pinta voi harmaantua kun imee kosteutta, jos ei ole ihan kuivunut tarpeeksi (kirkastuu toki kuivuessaan). Johnson on yksi ongelmavapaimmista aineista mallailussa. Ohennan välillä akkuvedellä ehkä 10-15% jotta tulee ruiskusta vähän sutjakammin. Ei liene levitystavalla olla vaikutusta pintaan/toimivuuteen, paitsi siihen tasaisuuteen mahdollisesti.
Unohdin vastata tuohon vahan levitykseen liittyvään kysymykseen joten, kumpaakin käytän riippuu kohteen koosta. Koska vaha on itsekiillottuvaa ja itsetasoittuvaa on kumpikin levitysmenetelmä käytössä, olen myös levittänyt vahaa kankaan palalla mallin pintaan. Kerroksia on vaikea lisätä välittömästi ja varsinkin pensseli levitetty halkeilee ja samenee helpolla. Olen huomannut myös selviä eroa käytöksessä jos kysessä on vesiohenteisella tai öljypohjaisella maalilla alkujaan käsitelty malli. Eroja on myös niissä tapauksissa miten kuiva alla oleva maalipinta on. Jos esimerkiksi alla oleva maalipinta on jo säistetty, vaha reagoi yleensä ei halutulla tavalla. Kuomujen dippaus on edelleen se hyvä tapa ja yleensä minä laitan kuomut kuivumaan pystysuoraan, niin että ylimääräinen vaha valuu jostain kulmasta pois.
PhantomII:lle ja muillekin muutama kysymys.

Suosittelit käyttämään Johnson parkettivahaa ja unohtamaan kivi/muovilitkut. Itse olen käyttänyt tuota kivi&muovi johnsonia nimenomaisesti tämän foorumin suosittelemana. Onko sinulla tai jollain muilla vertailukokemuksia näistä eri aineista? Nämä ovat usein mielipiteitä ja työtavat vaihtelevat ihmisten välillä, joten kysynkin nyt nimenomaan mielipiteitä teiltä.

Miten nuo eri johnsonit eroavat toisistaan? Mikä aine tuntuu sopivan teille parhaiten? Käytättekö samaa ainetta sekä kirkasosiin että pintojen sulkemiseen? Mitä etua Johnsonilla on pinnan sulkemiseen verrattuna lakkaukseen (kuten itse teen)? Saako sen levitettyä ohuemmin?

Olen muuten huomannut tuon PhantomII:n mainitseman johnsonin kerääntymisen kanssa, että on paras antaa valua hetken kuten hän neuvoi kuperassa asennossa ja yrittää imeä nukkaamattomalla kankaalla reunoihin kertyvää ainetta pois. Missään tapauksessa pintaa ei kannata ruveta pyyhkimään lainkaan vaan tekee kankaan nurkasta kiilan jota työntää lätäkköön ja antaa sen imeytyä pikkuhiljaa. Tämä täytyy tehdä kuitenkin heti kun aine on valunut reunaan eikä ole ehtinyt kuivata vielä, jottei lätäkön reunalle ehdi muodostumaan kuivaa pykälää joka näkyy heti lopputuloksesta. Näin olen saanut ainakin itseäni tyydyttäviä tuloksia kivi&muovin kanssa.
Itse käytän parkettivahaa lähinnä siksi että on huomattavasti halvempaa kuin malleihin tarkoitetut lakat ja kirkas osien dippaukseen aivan ehdoton litku . Mitään ongelmia ei ole ollut mallien pinta käsittelyssä käytin sitten ruiskua tai pensseliä. En ole ohentanut tuota lainkaan koska tarvetta ei siihen ole ollut. Boonuksena vielä paljon parempi tuoksu kuin liuotin pohjaisilla lakoilla niin voi jopa asuin tiloissa maalailla.
Ilkka Tuomioja kirjoitti:
Suosittelit käyttämään Johnson parkettivahaa ja unohtamaan kivi/muovilitkut. Itse olen käyttänyt tuota kivi&muovi johnsonia nimenomaisesti tämän foorumin suosittelemana. Onko sinulla tai jollain muilla vertailukokemuksia näistä eri aineista? Nämä ovat usein mielipiteitä ja työtavat vaihtelevat ihmisten välillä, joten kysynkin nyt nimenomaan mielipiteitä teiltä.

Miten nuo eri johnsonit eroavat toisistaan? Mikä aine tuntuu sopivan teille parhaiten? Käytättekö samaa ainetta sekä kirkasosiin että pintojen sulkemiseen? Mitä etua Johnsonilla on pinnan sulkemiseen verrattuna lakkaukseen (kuten itse teen)? Saako sen levitettyä ohuemmin?
Pledge Parkettivaha ja Muovi Kiiltovaha ovat eri aineita

Parkettivahaan on lisätty ainakin hajusteita ja ionittomia tensidejä, Muovi Kiiltovahan koostumuksesta ei pullon kyljessä lue mitään.

Noin 10 vuotta sitten myyty SC Johnson Muovi Kiiltovaha

on kirkasta ja kuivuttuaan kiiltävintä. Samoihin aikoihin myyty Muovi & Kivi Kestovaha

on sameampaa eikä kuivu niin kiiltäväksi.

Nykyään myynnissä oleva SC Johnson Pledge Parkettivaha

on sameaa mutta kuivuttuaan kiiltoasteeltaan kahden edellisen väliltä.

Kaikkia kolmea vahaa voi käyttää siirtokuvien alle tulevaan kerrokseen ja kiiltävänä loppulakkana, mutta ehdottomasti paras kiiltoaste on Muovi Kiiltovahalla. Ymmärtääkseni Humbrolin akryylilakka vastaa nimenomaan Muovi Kiiltovahaa, eikä Pledgen Parkettivahaa.
Johnson myy nykyään "Pledge kiiltovaha Muovi & Kivi" nimellä ainetta jota olen käyttänyt. Onko tuo nyt sitten vanhaa kiiltovahaa vai kestovahaa en osaa sanoa. Haun mukaan ainakaan kärkkäisellä ei löydy toista muoville tarkoitettua vahaa.

Tuolta kärkkäiseltä näet ainakin kuvan uudesta tuotteesta. Takapuolen pienen printin mukaan sisältää hajusteita sekä ionittomia tensidejä.
Pilkkua tässä viilaan: Ainoa puhdas muovi osa on kirkas osa kuomu tai vastaava. Mallia joka on muovia kukaan tuskin lakkaa ennenkuin siinä on maali päällä ja se maali ei ole muovia. Parkettivahakaan ei ole tarkoitettu puulle vaan lakatulle puulle. Tällä logiikalla toi parketti vaha on tarkoitettu maalin (lakan) päälle ja toi muovi vaha kirkas osille.
Ilkka Tuomioja kirjoitti:
Johnson myy nykyään "Pledge kiiltovaha Muovi & Kivi" nimellä ainetta jota olen käyttänyt. Onko tuo nyt sitten vanhaa kiiltovahaa vai kestovahaa en osaa sanoa.
Eipä ihme että sekaannuksia tulee, mutta täytyy testata tämäkin puteli. Se ihan alkuperäinen amerikkalainen wanha Future oli/on kirkasta nestettä, joten siksi on aina pieni epäilys näitä nykyisiä SC Johnsonin tuotteita kohtaan.