Pienoismallit.net

Resiini

Jäi selventämättä minkälainen saha. Itse olen käyttänyt fotoetsisahaa. Sellainen tuli kerran mallin mukana. Mutta näitä sahoja on saatavana erikseenkin. kuten tässä setissä www.starshipmodeler.biz/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=145
Antti kirjoitti:
Jäi selventämättä minkälainen saha. Itse olen käyttänyt fotoetsisahaa. Sellainen tuli kerran mallin mukana. Mutta näitä sahoja on saatavana erikseenkin. kuten tässä setissä www.starshipmodeler.biz/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=145
Kiitoksia,nyt tiedän mitä tarkoitetaan kun puhutaan etsisahasta.Mahtaakohan ihan suomesta saada ostettua vastaavanlaista settiä mitä linkitit?
Vauhtipahvi kirjoitti:
Ekku Tarvainen kirjoitti:
Taitaa olla aika hiljaista kotomaan markkinoilla. Taannoin noita koitin kaupitella, mutta silloin ei ihmiset ymmärtäneet hyvän päälle.
Tutki jos löytyy ylimääräinen etsisaha sarja jostain,voin ostaa pois tilaa viemästä.
Minulla nyt on sellainen ongelma, että..
Tarvitsisin tätä resiiniä ihan sellaisina palasina, koska aion väkertää niistä omia, itse suunnittelemiani juttuja. Mistä resiiniä voi ostaa? Vai voiko mistään?
Onko sen työstäminen hankalaa ja meneekö kyseinen materiaali helposti rikki?
Yugata kirjoitti:
Tarvitsisin tätä resiiniä ihan sellaisina palasina, koska aion väkertää niistä omia, itse suunnittelemiani juttuja. Mistä resiiniä voi ostaa? Vai voiko mistään?
Resiini (tai käytettäköön suomen kieltä, eli oikeammin hartsi) on valumateriaali, joka on kovetuttuaan kovaa ja haurasta. Sitä ei ole oikein mitään järkeä käyttää kappaleiden työstämiseen, jos haluaa työstää jotain muutakin kuin harmaita hiuksia itselleen. :) Sen sijaan on muita huomattavasti tarkoituksenmukaisempia materiaaleja, jotka eivät tosin enää tämän keskustelun aihepiiriin kuulu. Tarkemmin on paha mitään sanoakaan tietämättä millaisia kappaleita olet muotoilemassa.
Yugata kirjoitti:
Valumateriaaleista ks. www.pienoismallit.net/keskustelut/2791_valuaineet/

Periaatteessa hartsipalasta voi toki väsätä omia osia (ks. esim. Jerry Scutts Das neue grosse Modellbau Handbuch s. 100, jossa kaveri sorvailee lentokoneen moottorisuojuksen filmikoteloon valetusta hartsipalasta), mutta kuten Tomi sanoi, tarkoituksenmukaisempia materiaaleja löytyy toki. Vaihtoehtoina ovat esimerkiksi muovilevyt ja -soirot, erilaiset muovailumateriaalit (esim. greenstuff tai fimo) ja cibatool (muovipuu).

Yleensä PU-hartsi tottelee mukavasti askarteluveistä, viilaa ja hiomapaperia. Ainakin jotkut laadut ovat herkkiä murtumaan.
Kielipoliisi valittaa: tavattoman moni tuntuu kirjoituksissaan puhuvan resiiniosista, onhan kaikille nyt varmasti selvä että sillä on suomenkielinenkin nimi, hartsi?
pertti jarla kirjoitti:
Kielipoliisi valittaa: tavattoman moni tuntuu kirjoituksissaan puhuvan resiiniosista, onhan kaikille nyt varmasti selvä että sillä on suomenkielinenkin nimi, hartsi?
On se kaikille selvä, ei tarvitse hätäillä.
pertti jarla kirjoitti:
tavattoman moni tuntuu kirjoituksissaan puhuvan resiiniosista, onhan kaikille nyt varmasti selvä että sillä on suomenkielinenkin nimi, hartsi?
Kaikki eivät ehkä sitä tiedä, itselleni kyllä oli tuttu asia.
Resiini tuntuu kuitenkin olevan paljon hartsia yleisemmin käytetty nimitys mallailun yhteydessa ja ainakin minulle se sopii. Jostakin syystä jotkin sanat tuntuvat luontevammilta käyttää kuin toiset, vaikka niille olisi "oikeampi" suomenkielinenkin sana.
Itselleni sellaisia ovat resiinin lisäksi mm. dekaali ja what if, kun mallailutermeistä puhutaan. Sen sijaan paljon teennäisemmiltä minulle kuulostavat esim. swastika ja post-shading suomenkielisillä mallailusivustoilla.
Viimeksi muokattu 25.10.2008 18:31
Pekka Muikku kirjoitti:
Resiini tuntuu kuitenkin olevan paljon hartsia yleisemmin käytetty nimitys mallailun yhteydessa ja ainakin minulle se sopii. Jostakin syystä jotkin sanat tuntuvat luontevammilta käyttää kuin toiset, vaikka niille olisi "oikeampi" suomenkielinenkin sana.
Riippuu tietenkin porukoista missä mallailee. Suomessa näin ensimmäisen kerran hartsista valettuja osia vuonna 1976, kun tekniikkaa esiteltiin Pienoisrautatiekerho ry:ssä. Kaveri, joka oli lukenut aiheesta jutun Model Railroaderissa oli koulutukseltaan kemisti. Hän kertoi valuaineen olevan epoksihartsia. Myöhemmin epoksihartsi korvautui polyuretaanihartsilla. Pienoisrautatieharrastajien keskuudessa hartsi-sana vakiintui saman tien - jopa niin vahvasti, että jossain vaiheessa osa junailijoista kuvitteli lentokonemiesten "resiinin" olevan jotain ihan muuta - uutta ja ihmeellistä. Ensimmäiset valujutut taidettiin julkaista Pienoismalli-lehdessä jo 1980-luvulla ja hartsista siellä kyllä puhuttiin.