Pienoismallit.net

Hyvä kitti styreenille?

Kysytääs täältä vähän vinkkejä mikä olis hyvä kitti styreenille? Homman nimi on nyt sellainen, että olis tuollainen puolitoistametrinen Viking Sallyn runko siinä pisteessä, että sitä pitäisi alkaa siistimään ennen maalausta. Viime askareista on sen verran aikaa etten kirveelläkään enää muista millä silloin kittailin ja mikä vielä todennäköisempää, tuskin ko.pakkelia enää edes saisikaan vaikka muistaisin. Jotain ihan perus rautakaupan hyllytavaraa se oli… jostain 2000-luvun alkupuolelta… Eli mitäs täällä suositeltaisiin? Vaatimuksina luonnollisesti hyvä tartunta ja hiottavuus, maalattavuus jne… eikä yhtään haittaisi vaikka olisi saatavilla ihan reilun kokoisessa pakkauksessa. Menekki tulee meinaan olemaan aika suurta. Kiitosta vastauksista!
Tikkurilan lakkakitti voisi olla hyvä valinta. Itse olen ko. tuotetta käyttänyt jo yli 20 v. Tarttuvuus hyvä, hiottavuus hyvä+, maalattavuus erinomainen. Ei kutistu merkittävästi. Saatavuus?? Itse olen edellisen satsin ostanut vuonna 2004.
Jos aiot käyttää kittiä paksuina kerroksina vaikkapa muotoiluun, paras valinta lienee kaksikomponenttinen kitti (mm. epoksi- ja polyesterikitit). Kannattaa varmistaa tuotteen soveltuvuus käytettävälle materiaalille sekä tietysti myös hiontaominaisuudet.
Karkeisiin, yli 1 mm kerrospaksuuksiin suosittelen polyesteri hienokittejä. Ne kuivuvat jopa nopeammin paksuina kerroksina.

Plastic Padding on sellainen, mutta mielestäni olennaisesti parempia on esim. Paklan muovikitti: www.motonet.fi/fi/tuote/601587/Pakla-Soft-Muovikitti-025-kg, vastaava löytyy myös esim. bilteman valikoimasta: www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Tayte/Hienotayte-2000020597/

Älä ota sellaista, jossa on lasikuitusilppua.

Nämä polyesterikitit kovettuvat oikealla kovetemäärällä n. 15 minuutissa , ja näinollen on helppoa välillä hioen lähestyä tavoiteltavaa muotoa.

Haittapuolena polyesterikiteillä on karmea haju, joka tosin kestää kohtalaisen lyhyen aikaa.

Epoksikitit ovat tavallisesti jäykkiä ja tuskallisia hioa. Ne sopivatkin pieniin yksityiskohtiin, joissa vielä osan lujuuskin on suotavaa.

Lakkakitti käy viimeistelyyn, kun tarvittava kerrospaksuus on alle 0,5 mm jne.

T:Ville H
Vielä sen verran, että polyesterikitti pehmittää hieman styreenin pintaa, mutta ilmiö häviää kun kittaus saa asettua päivän pari. Tämä on olennaisempaa lähinnä viimeisissä kerroksissa, ja haittaa esim. sileäksi hiontaa reuna-alueilla.

Onko kellään tästä Trotonin yleiskitistä kokemuksia? kovasti ainakin netin keskusteluissa kehutaan..

www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/1060
Hmm. Vaikuttaisi olevan perusteeltaan ihan samanlainen polyesterikitti, kuin yllä mainitsemani Pakla ja Bilteman hienokitti?

Polyesterikittien hyvät ja huonot puolet: helpohko levittää jos toimii nopeasti, eli siis kovettuu nopeasti myös paksuina muurauksina, mutta pehmittää hieman styreeniä. Hajuun tottuu X( paitsi ehkä kanssa-asujat.

Soveltuu käytännössä vain karkeampiin kittauksiin, jos kovettumista ei ole hidastettu tuosta 5-10 minuutin kovettumisajasta. Scrätch-rakentajille erittäin hyvä, 1:72-skaalan mallareille overkill.

Edelleen, paras käyttämäni tuote näistä polyesterikiteistä oli Wurthin Muovikitti, jota ei saa enää (ainakaan suomesta)? Olisiko sitten tässä sille haastaja, en tiedä. Pakkauskoko on jopa scratch laivamallarille runsas, mutta hinta kyllä halpa.

PS: Plastic Paddingin Finspackel on oikeasti Sh--tSpackel, piti taas kerran kokeilla ja pettyä:(.

Kiitosta Ville, tää homma rupeaa pikkuhiljaa kirkastumaan mitä aion kokeilla. Vois hommata molempia pienen purkin, paklaa ja sitten trotonia ja samalla tehdä vähän empiiristä tutkimusta kummoisia ovat ominaisuuksiltaan.

Hieman tuosta styreenin pehmenemisestä, onko ilmiö kuinka voimakas? Jonkin verran olen liimaillut tietoisesti kontaktiliimalla jossa nimenomaan mainitaan että ei sovi styreenille (Kiilto Tixo) ja lievää pehmenemistä on aluksi havaittavissa, mutta ei siitä mitään ongelmaa ole kuitenkaan muodostunut. Lopputulos on ollut ihan hyvä. Onko havaintoja voiko ilmiön voimakkuutta verrata kontaktiliiman pehmentävään vaikutukseen voimakkuudeltaan? rungon paksuus on 3 milliä joten kyllä siinä lujuutta pitäisi riittää sietämään pientä pehmenemistä.. Niin ja huomaako pehmenemisen ainoastaan jos kohtaa rupeaa jollain sörkkimään vai onko riskiä että pinnat vääntyilee ja vetelee itsestään?
Jos käytetään 3 mm paksuista levyä, ei pehmeneminen todennäkäisesti vaikuta isoillakaan pinnoilla rakennetta heikentävästi tai aiheuta vetelyä. Olen tosin huomannut, että jo nesteliimat saavat 1,5 mm styreenilevyn vetelemään laajoilla tasaisilla pinnoilla.
Kyseessä on siis pinnan lievä pehmeneminen, ja ilmiö häviää kun kittaus saa asettua päivän pari. Tämä on olennaisempaa lähinnä viimeisissä kerroksissa, ja voi haitata esim. sileäksi hiontaa reuna-alueilla, jos hiontaa tekee heti itse kittauksen kuivuttua.

Hienosti tuo pakla tuntuu pelaavan. Yllätyin oikein positiivisesti vaikka naapurin automaalari paukutti henkseleitään, että vieläkin parempia on olemassa :D. Enkä oikein mitään pehmenemisiäkään ole huomannut, tällä mennään loppuun asti. Sinänsä mietityttää miksi kitattu pinta tuntuu aavistuksen nihkeältä vaikka kovetetta on laitettu se pari prossaa ja saanut kuivua yön yli. Tilanne siis ennen hiontaa. On kylla ihan kovaa ja saa mattoveitsellä raaputtaa jos meinaa jotenkin veistellä..