Pienoismallit.net

Maalin poistaminen

Olen kuullut että putkimiehen aineella saisi maalit pois. Onko näin? Kauanko tarvii pitää astiassa kun vanhin maalikerros on max kk vanha? Entäs miten liima kestää aineen?
Pitää kyllä paikkansa, Kodin Putkimies poistaa maalit tehokkaasti. Vuorokauden verran kun mallia liottaa, niin pitäisi yleensä riittää. Liimat kestävät käsittelyn pääasiassa ihan ok. Liuotuksen jälkeen maalit voi hangata pois jäykkäharjaksisella siveltimellä tai hammasharjalla.

Kodin Putkimiestä käytettäessä kannattaa muista suojavarusteet, koska kyseessä ovat voimakkaasti liuottavat kemikaalit. Suojalasit ja -hanskat ovat siis ihan must.
Olet kuullut aivan oikein. Kodin putkimiehellä lähtee maalit hyvin pois mallin pinnasta.
Mainitsemasi maalikerros on noin tuore niin vajaa päivä pitäisi riittää. Osia tulee irtoilemaan kylvyn aikana
Mitäs tuo uuninpesuaine?
Autojen/moottoripyörien jarruneste käy kanssa.
Vanhin maalikerros jonka olen poistanut kodin putkimiehellä oli n. 20v. ikäinen: liuotin ehkä viikon.
Joskus liima haurastuu pidemmissä läträys-sessioissa.
Kiitoksia kaikista vastauksista! Kokeilin tuota uuninpesuainetta ku se ei oo niin myrkkyä verrattuna putkimiehen mömmöön. Vaahto oli n. tunnin pinnalla ja se toimii! Ekalla kerralla lähti n. 80%. Uusi kerros vaahtoa ja aamulla raavin pois ennen töihinmenoa…
Ensimmäinen testi uuninpesuaineella ei tuottanut tulosta (yön yli oli vaahto pinnassa). Päälimmäisenä on kyllä kieltämättä Mastonin mattamusta, josta luin että siihen ei uuninpesuaine kovin hyvin tehoa. Sen allakin on aika tanakkaa maalia + lakka, en usko että on mitään pienoismallimaalia (en ole itse alimmaista kerrosta maalannut).

Kysymykseni kuuluukin, voiko tuota Kodin Putkimiestä ohentaa jollain? Teho totta kai kärsii hieman, mutta kun kyseessä on 1:8 Trans Amin kori, niin en kehtais ostaa viittä litraa (vähintään) tuota myrkkyä. Tai sitten on kokeiltava Lasolilla alkuun, minkälaisen äjäyksen se antaa.

Alkuperäinen maali oli muuten hyvä, mutta halkeili ikääntyessään n. peukalonkynnen kokoisiin alueisiin. Muutenhan olisin antanut asian olla.

Raaputin nyt joistain kohti Mastonin pois ja laitoin uudestaan uuninpesuainetta, katsotaan auttaako se. Jos auttaa niin sittehnhän homma helpottuu, hion vaan karkealla hiomapaperilla pinnan rikki ja jatkan uunin pesua.
Mastonin spray ei tahdo oikein lähteä putkarilla, mulla oli parissa mallissa pohjamaalina Mastonin kiiltävää valkoista ja vaikka pinnalta lähti humbrolit ja muut päivässä, niin Maston oli paikallaan vielä kahdenkin päivän jälkeen. Myös akryylit irtoavat hitaammin kuin emalit.

Se, että liimaukset irtoavatkin Putkarikylvyssä, ei ole välttämättä lainkaan huono asia. Esim LeKoissa tuppaa käymään niin, että kuomu irtoaa ensimmäisenä, jolloin myös ohjaamosta lähtevät maalit.

Ja muistakaa, ihmiset suojautua tehokkaasti kun noitten kyseisten mömmöjen kanssa touhuatte, kun itse poistelin viimeksi maaleja, mulla oli kumihanskat käsissä, joiden suut olin tilkinnyt kuminauhalla. Jossain vaiheessa olivat hanskat kuitenkin hörpänneet, vasen enemmän ja mulla oli viikon verran vasemmassa ranteessa mukavat rannut. Muistakaa myös käyttää riittävän paksuja hanskoja, etteivät terävät osat puhkaise hanskaa.
Putkari imeytyy ihohuokosiin ja ikäänkuin laajentaa huokosen niin, että se lopulta "räjähtää" ja tuloksena on märkivä, prkl:n kipeä kraateri, en suosittele. Joten Malttia ja varovaisuutta. Eikä muuten hengityssuojainkaan pahitteeksi ole, sen huomasin itse kun harjailin maaleja irti Putkimies-ämpärin luona, käy aika ikävästi hengityselimiin.

Putkari voi ohentaa ihan vedellä. Viiteen litraan laittaisin itse 2-3 litraa Putkimiestä ja loput vettä. Ainakin Tarjostalossa oli jotain vastaavaa tuotetta, olisiko ollut Putki-Reiska(tai joku muu idioottimainen nimi), joka oli puolet Kodin Putkimiehen hinnasta ja toimi yhtä hyvin maalin irrottamisessa.