Pienoismallit.net

Post-shading eli jälkivarjostus

Hei kaikki mallarit

Nyt olis aika viedä taas mallailua etiäpäin eli miten te teette post-shadingin eli jälkivarjostukset malleihinne? Erityisesti lekomalleihin. Luin netistä, että jälkivarjostus tehdään hyvin laimennetulla tummenmalla maalilla kuin itse mallin maastokuvio on ja ruiskulla maalataan sitten paneelirajoja pitkin. Olenko edes lähellä oikeata metodia?

Kertokaapa kokemuksia ja vääntäkää asia vaikka rautatiekiskosta::)
Mullekin sen asian vois vääntää siitä samasta kiskosta :)
Moi.

Minulle mainitsemastasi asiasta tulee mieleen perusvarjostaminen.

Figuurien parissa hommanhan voi tehdä kätevästi ainakin kahdella tavalla… 1. vaihtoehto: Mennään ns tummasta vaaleaan, eli sävyjä sävyjen päälle.

2. vaihtoehto (figuurimaalauksessa vastaan tullut ja sinun esittelemäsi asia) : perusväriksi otetaan ns. kirkkain näkyvä väri mikä siis jää korkeimpiin kohtiin, maalataan pinnat tasaisiksi. Seuraavaksi aloitetaan tämä jälkikäteen varjostaminen. Maidon ohutta tai ohuempaa maalia sivellään varjopaikkoihin kerroksittain, minne halutaan enemmän varjoa, niin useampia kerroksia. Hidasta mikäli maalin pitää todella ohuena, mutta rajoja ei juurikaan synny: Varjostusväri valitaan luonnollisesti jo maalatun mukaan.

Oheisessa projektissani käytin tätä jälkikäteen varjostelua figuurin harmaassa takissa, kurkkaa jos kiinnostaa:
Ensimmäisenä siis hyvin vaalea harmaa, jonka varjostin ensimmäiseksi tumman harmaalla ja lopuksi mustalla tarvittaviin paikkoihin. Yleensä teen figuurit 1. vaihtoehdon mukaan, mutta piti tätäkin kokeilla ja tulokseen olen kyllä tyytyväinen.

Akryylit ovat mainitsemaani tekniikkaan mielestäni ehdoton juttu, koska vedellä ohentaminen ja nopea kuivuminen ovat plussaa. Vakaasta kädestä ja hyvästä pensselistä tuskin tarvitsee erikseen mainita ;)

Saattoi olla, että malleihin asia tarkoittaa aivan muuta, mutta figuurien puolella näin. Toivottavasti jotain apua…
Kiitos Tatu kattavasta vastauksesta. Tosin mainitsemasi asia koski figujen varjostamista, mutta nyt kaipaisin lekojen varjosmisesta juttua. Ei siinä mitään, kyllä tulen kaipaamaan totakin tietoa vielä tulevaisuudessa…
Jos tarkoitat esim. paneelisaumojen korostamista/varjostamista, niin se on aika simppeli toimenpide. Kiiltävän lakka- tai vahapinnan päälle, siis saumoihin ja detaljeihin, levitetään ohennettua maalia, mikä sitten pyyhitään sopivasti kuivuttuaan pois. Yleensä niin että vain saumoihin&syvennyksiin jää maalia. Itse olen käyttänyt öljyväriä hitaan kuivumisen vuoksi.
Saumojen lähiympäristön olen sitten tummentanut pastelleilla mattalakkauksen jälkeen, eli pastellijauhetta hierotaan kevyesti peltien saumakohtiin. Tässä on hyvä edetä tosi varovasti, ja käyttää alusväristä tummempaa sävyä. Ruiskulla voi tehdä saman asian, muta vaatii vielä enemmän hienovaraisuutta ja kontrollia. Ruiskulla voi myös sävyttää sumuttamalla koko pintaa maalilla satunnaisesti, tai sitten käsittelemällä paneeli kerrallaan hieman eri sävyillä. Hmmm..tekniikoista voisi tehdä tosiaan kattavan kuvareportaashin.
Tälläinen artikkeli löytyy Hyperscalen puolelta:
www.clubhyper.com/reference/postshadingjh_1.htm

Artikkelin sävyt ovat suht' vaisuja. Itse pidän enemmän vaikkapa espanjalaisten mallarien tuotoksista.

Toisaalta ruiskulla suoritettavasta post-shadingistä voipi lukea myös mm. Mallix-lehden Spitfire ja 262-artikkeleistani. Lehtien numeroa en ikävä kyllä muista, mutta ovat tämän vuoden alkupuolen numeroita.
Mika Heikkilä kirjoitti:
Toisaalta ruiskulla suoritettavasta post-shadingistä voipi lukea myös mm. Mallix-lehden Spitfire ja 262-artikkeleistani. Lehtien numeroa en ikävä kyllä muista, mutta ovat tämän vuoden alkupuolen numeroita.
Spitfire-juttu löytyy 1/2007 ja 262 muistaakseni lehdestä 2/2007
Meikäläisen kirjoittama artikkeli, missä sivutaan aihetta löytyy löytyy sitä "toisesta kotimaisesta" mallilehdestä nro. 4/2006, tosin ilman ulkomaan kielen termejä.

Perus idea on hyvin simppeli, paneelirajojen keskelle ruiskulla vaalennettuja sävyjä ja saumoihin tummempia. Voidaan käyttää sekaisin muiden tekniikoiden kanssa ja tämänkin asian kanssa järjenkäyttö suotavaa. Lopputuloksena voi olla erinomaisen epäuskottava ruudukkumaalauskaavio.

Itse käytän saumakohtien ja varjojen korostamiseen asetonilla ohennettavia CAB:in uistinmaaleja, sillä näitä voi ohentaa paljon enemmän, kuin esim. Humbrolin maaleja.