Pienoismallit.net

Raskas Hyppyheikki

Hei

Löytyykö raskaasta kenttätykisä pienoismallia skaalaan 1/35? Siis tätä nimenomaista hyppyheikkiä, joka näkyi myös 1955 vuonna kuvatussa tuntemattomassa.
mulla taitaa olla lelutykkinä semmonen
joni kt kirjoitti:
mulla taitaa olla lelutykkinä semmonen
Kiitos joni vastauksesta, mutta etsin mallia enkä lelua.
Nyt löysin kyseisestä tykistä kuvan. Mahtaako joku tietää tämän tykin tyyppimerkinnän? Löytyykö tästä mallisarjaa 1/35?

Tykkiä käytettiin tuntemattoman kuvauksissa, mutta käytettiinkö sitä jatkosodassa?
Tämä tykki on 203 H 17, selvemmin 203 mm:n järeä haupitsi vuodelta 1917. Tykki ei ole ns. hyppyheikki; sillä tarkoitetaan jäykkälavettista tykki, mutta tässä tykissä on neste- ja kaasutoiminen joustinlaite.

Tykkejä ostettiin talvella 39-40 USA:sta 32 kpl, mutta talvisotaan ne eivät ehtineet. Jatkosodassa tuliyksikköinä toimivat Järeä Patteristo 1, 2, ja 3. Tykistön uudelleenorganisoinnin jälkeen yksikköinä toimivat 11., 12., 13., 14., 15. ja 16. Järeä Patteri. Tykki oli siis sodan aikana tositoimissa aivan loppuun asti Lapin sotaa lukuunottamatta ja tyypillä ammuttiin 12990 laukausta.

Mallisarjoista en tiedä. Etsin itse nimenomaan jäykkälavettista tykkimallia 1/35.
Accurate Armourilta löytyy resiinivalusarja Englannin armeijan 2. maailamansodassa käyttämästä vastaavasta tykistä. Lavetti on sama mutta putki ja pyörät ovat erilaiset eli mallista saa suomalaisen tykin mutta töitä se teettää. Accurate lupasi jossakin vaiheessa tehdä myös 1. maailmansodan version mutta eipä tuota ole vielä näkynyt.

Terveisin,

Jari
Asko Karjalainen kirjoitti:
Tämä tykki on 203 H 17, selvemmin 203 mm:n järeä haupitsi vuodelta 1917. Tykki ei ole ns. hyppyheikki; sillä tarkoitetaan jäykkälavettista tykki, mutta tässä tykissä on neste- ja kaasutoiminen joustinlaite.

Tykkejä ostettiin talvella 39-40 USA:sta 32 kpl, mutta talvisotaan ne eivät ehtineet. Jatkosodassa tuliyksikköinä toimivat Järeä Patteristo 1, 2, ja 3. Tykistön uudelleenorganisoinnin jälkeen yksikköinä toimivat 11., 12., 13., 14., 15. ja 16. Järeä Patteri. Tykki oli siis sodan aikana tositoimissa aivan loppuun asti Lapin sotaa lukuunottamatta ja tyypillä ammuttiin 12990 laukausta.

Mallisarjoista en tiedä. Etsin itse nimenomaan jäykkälavettista tykkimallia 1/35.
Hei Asko

Löytyykö sinulla kuvia tästä oikeasta hyppyheikistä?
Tuota voitko karjalan arska täsmentää mikä tämän hyppyheikin tyyppimerkintä on?
Linkkeissäsi on monien tykkien kuvia.
Hyppyheikkejä oli ainakin 20 erilaista mallia. Putken sisähalkaisija vaihteli 75 - 152 mm ja merkinnät olivat tyyliä putken sisähalkaisija - tykin tyyppi - valmistusvuosi elikkä esim 75 K 97 = 75 mm kanuuna vuodelta 1877. Keskimmäisen talvisota-linkin takana on hyvät jatkot erilaisille jäykkälavettisille kuvien kera.