Pienoismallit.net

Rakenteilla tanskalainen fregatti Jylland.

Moi taas Heikki

Kannattaa nyt tehdä mikä tuntuu helpoimmalta ja oikealta. Kun niitä vaikeita paikkoja tulee kuitenkin eteen ihan tarpeeksi. Puisten laivojen kanssa on tärkeää oppia oikeat työvaiheet, mitä tekee milloinkin. Ja pystyykö jotakin tekemään enää myöhemmin onnistuneesti. Tämä vähän tämmöinen oraakkelineuvo, eli tulkinnan varainen ;) Mallia näkemättä kuulostaa että odota niitä tykkejä…?

Itse lankutin juuri tänään ylhäältä ja alhaalta. Olen katsonut paikan missä lankutus kohtaa.
Ne alalaudatkin pitää olla tietyllä tavalla. Eri vuosisadoilla ja eri laivatyypeissä ne poikkeaa jonkin verran, joten aina mallin ehdoilla. Mulla on työn alla troolari 1:35, ja siihen tulee sähköt (valaistus) kannen alle piiloon. Teen toisen sivun avonaiseksi, että näkyy ruumat ja konehuone ym. Kannen alle tulee ns. välipohja missä piuhat ja ledit ovat. Aikamoista kikkailua lankutuksen kanssa, kun ruumien katto (välipohja) ja varsinainen kansi tulee ihan viimeiseksi paikoilleen.

Eli kannen ei tarvitse olla välttämättä paikoillaan, kunhan sen saa lankutuksen jälkeen siihen suht helposti. Aina ei meinaa mennä. Siksi voi jättää pari lautaa kannen tasalta pois ja aloittaa vähän alempaa, laittaa ne sitten kannen asennuksen jälkeen.

Paasutin tänään lautoja, ihan keittämällä kattilassa. Tein mäntylaudasta ja kasasta nauloja jigin mihin puutavara tuli. Rakentamiseen aikaa meni 5min, ei maksanut mitään. Itsetehdyt systeemit toimii yleensä parhaiten, kun saa muokata juuri haluamakseen. Yritin laittaa kuvaa, saa nähdä osaanko :)

Jukka

Viimeksi muokattu 31.3.2015 13:10
Viimeksi muokattu 31.3.2015 20:12
[img][img]www.pienoismallit.net/media/kuvat/11/98/94/119894.jpg[/img][/img]
Ohessa rakentamani taivutusjigi. Eli pohjana on Ikean vanha leikkuulauta johon on Dremelin jyrsimellä ajettu urat. Urissa on 30 mm täkkipultit ja metalliprikka ja päälimmäisenä Etolan nailontangosta keikatut tulpat joissa on 6 mm kierre.
Viimeksi muokattu 31.3.2015 20:38
Ohessa muutama kuva fregatista ennen ulkolaudoitusta.

[img][img]www.pienoismallit.net/media/kuvat/11/98/94/119894.jpg[/img][/img]
Viimeksi muokattu 31.3.2015 20:54
Ohessa muutama kuva fregatista ennen ulkolaudoitusta.

Tervehdys Stadin Jukka!

Ohessa muutamia kuvia fregatista, käytetäänkö kankutuksessa sellaista työtapaa, että ensimmäinen lankku uppoaa mittakaavasta riippuen muutaman mm kölin sisään samalla tavalla kuin purjelaivoissa oli tapana senteissä laittaa. Kysymys vielä lankutuksen mallinnuksesta, mittaatko ensin kaikkien kaarien mitat ja jaat ne sitten sillä lankkujen määrällä jotka tulevat pisimmälle kaarelle. Ajattelin näin tehdä, että saan samalla oiketa leveydet lankuille jokaiseln kaaren kohdalla. Josko tuolla tavalla jäisi vähemmän paikkojen laittamista.

t. Hessu

ps. miten poistetaan tuollainen turha teksti kuin tuonne ylös jäi?
Hello

Näyttää varsin toimivalta sun taivutuslaite. Itse teen aina tilanteen mukaan uuden. Piirrän kynällä viivan ja sen mukaan kopautan nauloja. Mutta sun vehje on ainakin puulle ystävällinen, ei varmasti jää painaumia.

Mä lankutan niin kölin kohdalta että mallaan mahdollisimman tarkasti myötäilevän laudan. Kuivasovitan pari kertaa, sitten vähän liimaa ja naputtelen kiinni. En mä mitenkään upota sitä. Liian vaikeeta :)

Ihan paljaalla silmällä vaan "mittailen" miten ne laudat siihen kaarin mahtaisi tulla. Pientä ennakointia ajatustasolla vaikeimmista kohdista, eli perä ja muut kovasti kaareutuvat kohdat. Vähän niin kuin mietin että miltä se valmiina voisi näyttää, ja sitten yritän sen mukaan tehdä. Joskus olen kynällä hahmotellut paperille, niin on ikään kuin piirustukset.
Hiljakkoin piirsin laivaveneen (malliin 1:50) niin tein ohjeet itselle mittakaavassa 1:1. Ihan kunnon kuvat, kaaret ym oli just millilleen, niin se tekeminen oli aika nopeaa.

Netistä kannattaa tehdä kuvahaku, niin voi löytää rakennusblogeja missä on itseä askarruttava kohta kuvina. Joskus yksi hyvä kuva on enemmän avuksi kuin uskookaan. Ja kaikki hyvät jutut kannattaa apinoida, niin se oppi tarttuu itselle.

Jos tulee mokia, ja tuleehan niitä kaikille, niin rungon suhteen ei hätää. Jos maalaat rungon, niin kaikki paikkaukset jää piiloon :) Jos petsaat, niin vesiliukoiset petsit peittää hieman huonommin. Varsinkin kuivuneeseen liimaan ne ei oikein tartu. Joskushan sitä liimaa on kiusallisessa paikassa :) Pienet kolot voi kitata, tai jos pitää saada aidosti puun näköiseksi petsausta varten, niin vanha kikka on laittaa hieman liimaa koloon ja paikata sitä samasta puulajista hiotulla puupölyllä.

Käytän aika paljon samoja petsejä kuin ihan oikeissa puuveneissä käytetään. Bilteman Honduras mahonkipetsi ei ainakaan ole hinnalla pilattu. Tosin aika vaalea mahonkipetsi. Venekaupoissa petsit hieman kalliimpia. Tikkurilan Kiva Kalustelakka on ihan ok yleislakka mastoihin, tai vaikkapa kanteenkin. Se on vesiohenteinen myrkytön lakka. Kuusi eri sävyä kirkkauden suhteen. Näppärä kun pitää äkkiä sutaista joku kohta ettei lika tartu, kraanan alla sivellin puhtaaksi. Ihan sattumalta olen sitä alkanut käyttämään. Ostin sitä ensin kun tein jotain huonekaluja, ja siitä se on siirtynyt malleihinkin. Käytän muutenkin aika ennakkoluulottomasti eri pinnotteita, kokeilen jos on tullut muuten hankittua, ja jos jees, niin mallikäyttöön. Niin mä silkkiväritkin löysin hyväksi petsaukseen. Mulla on puuvene, niin sitä kauttakin eri lakkoja ja petsejä tulee ostettua.

Jukka

(ps. Turha teksti lähtee delete näppäimellä, meet muokkaamaan kirjoitustasi. Miten saa kirjoituksen kokonaan pois, en tiedä. Ilmeisesti vain sivustojen ylläpitäjä Tomi Mynttinen saa sen poistettua??? En ole hirveän hyvä näissä nettijutuissa)
Kiva nähdä, että puupååtti mallareita on tullut tukku lisää kanavalle.
Nuo kaarijigit on hyviä konsteja esitaivuttaa kylkilankutusta, sillä helposti tulee liian jyrkkiä kulmia kun koittaa suoraan kaarten päälle taivutella, kun niitä kaaria on niin harvassa. Se PuuhaPajan Kolvikonstikin on ihan käypä ja varsinkin höyrytyksen kanssa nopeuttaa lankun kuivumista ja työn edistymistä.
Aikapaljon käytän apuna lankutuksessa nykyään tuollaisia puuvilla naruja, jonka sidon kaareen kiinni ja lankku alle ja kiristys toiselle puolelle, puristimia oikeastaan ei siinä vaiheessa tule käytettyä ollenkaan, valmiiksikatkaistutja narunpätkiä, joissa on valmiina pikku lenkki toisessa päässä roikkuu naulassa iso nippu, jyrkissä kaarissa keulassa ja perässä tarttee toisella narulla kiristää taakseppäin, että pysyy paikallaan.
Moi Olli

Pitäisi tulla ihan käväsee PuuhaPajalla kun liityin Stadimallareihin :) Onhan se kohteliasta käydä naamansa näyttämässä. Mä kopioin sen kolvisysteemin. En ole sitä vielä kokeillut. Pistosahalla muotoilin alustan. Mulla on aika hyvä juotoskolvi, mutta olen surkea sen käytössä juottamiseen. Mietin käyköhän siinä silitysraudan kärki myös? Jos laittaa se täysille ja "silittää" rimat käyriksi :) Eipä ole tullut siliteltyä varmaan 20 vuoteen, että sillekin olisi joku käyttö. Tämä on hauskaa kun saa uusia metkuja. Aina joltain tulee jotain uutta. Tai sitten jo unohtunut kikka palaa mieleen.
Stadin Jukka kirjoitti:
Moi Olli

Pitäisi tulla ihan käväsee PuuhaPajalla kun liityin Stadimallareihin :) Onhan se kohteliasta käydä naamansa näyttämässä. Mä kopioin sen kolvisysteemin. En ole sitä vielä kokeillut. Pistosahalla muotoilin alustan. Mulla on aika hyvä juotoskolvi, mutta olen surkea sen käytössä juottamiseen. Mietin käyköhän siinä silitysraudan kärki myös? Jos laittaa se täysille ja "silittää" rimat käyriksi :) Eipä ole tullut siliteltyä varmaan 20 vuoteen, että sillekin olisi joku käyttö. Tämä on hauskaa kun saa uusia metkuja. Aina joltain tulee jotain uutta. Tai sitten jo unohtunut kikka palaa mieleen.
Käyhän se silitysrautakin, pääasia että lämmittää, tosin hieman on tehoton kun pelkällä kärjellä painelee.
Ota se kolvi mukaan ja jos löytyy kupari tankoa, tai alumiinia niin äkkiä siihen sorvataan tuollainen rinkula. (jotain alu pyöröä löytyy pajaltakin)
Tervetuloa poikkeamaan sunnuntaisin ollaan paikalla klo 12-14 varmasti, tarvittaessa pidempääkin.
stadimallareiden sivuilta löytyy yhteystiedot ja osoitteet

olli