Pienoismallit.net

Rakenteilla tanskalainen fregatti Jylland.

Trevehdys!
Olen uusi jäsen tällä palstalla. Työn alla on vuonna 1980 hankittu rakennussarja tanskalaisesta fregatista, Jylland. En löytänyt keskustelujen aiheista, että samanlaista laivaa olisi rakennettu aiemmin näillä sivuilla. Kaikkea olen rakentanut, mutta näin pienessä mittakaavassa ja puusta en aiemmin ole tehnyt. Alkuun piti tietysti hankkia kaikenlaisia työkaluja ym. aiheeseen liittyvää. Nyt rungon kaaret ovat paikoillaan, kansi laudoitettu ja kannen säleikköjä askartelen. Onko jäsenillä kokemuksia kanadalaisesta sivustosta shipmodeling.ca kannattaako maksaa jäsenmaksu? Seuraava suurempi osakokonaisuus onkin kylkien laudoitus, vihjeitä ja neuvoja otetaan vastaan. Alkuperäinen rakennussarja on Billing Boats:in Jylland, sarjaan ei kuulunut kalustus, eli fittings osat puuttuvat. Joutunen haalimaan kalustusta tuntemattomista lähteistä, jos neuvoja löytyy, niin vastaan otetaan.
t. jäsen Heikki.
Ei ole tuosta sivustosta kokemuksia, mutta sivuston modelshipworld.com keskustelualueet ovat erinomainen tietolähde. Kuvien katselu taitaa vaatia (ilmaisen) rekisteröitymisen.
Moi Heikki

Billing Boatsin Jylland. Kirjoitit että pieni mittakaava. Mikä se on? Jos en väärin muista niin 1:100..? Malliahan ei kai ole yli 20v enää valmistettukaan…? Jyllandin kansi tykkeineen koristi joskus 80-luvulla kaikkien BB:n fittings osien pahvilaatikoiden kantta. Silloin ne myytiin vielä erikseen.

Fittings osien puuttuminen pieni ongelma. Saahan niitä tietysti ostaa irtokamana, mutta mallin hinta nousee kolmimastoisessa täystakiloidussa aluksessa ihan järjettömästi. Voihan niitä itsekin tehdä, mutta esim. pylpyröiden määrä kai hiukan masentaa. Mittakaava myös hankala. Itse olen tehnyt kaksi laivaa "täysin itse" Toisella nimellä "skrätsinä" / "scratch" mutta aika hölmöltä kuulostaa vaikkapa normaalissa puhekielessä. Varsinkin kun esittelee niitä ei mallaaville ihmisille. Nykyään käytän vain ilmaisua "kaikki itse tehty" Tilaustöitä ne oli. Yli kymmenen vuotta sitten. Mutta mun mittakaavat oli 1:50 & 1:25, joten aika helppoa oli porailla ja viilata. Puusta kaikki. Aikaa kyllä meni :) Kuvia ei ole tullut otettua. Vähän harmi. Nyt kyllä kuvaan kaikki tekeleeni, ja laitan varmasti tännekin näytille. Ainakin kritiikkiä varten. On hyvä lukea palautetta. Löysin nämä sivut vasta aivan hiljattain.

Toi Pasi Ahopellon linkki on varmasti hyvä. Mulla itselläni on ongelma, etten osaa lukea noita keskustelupalstoja. Tarvitsen kuvia niiden tueksi. Tai pelkkiä kuvia. Olen vanha katupoika ja osaan vain Suomen- ja kadunkielen. Tarkkailuluokalla riitti ettei pelkää ja osaat tapella. Niitä hedelmiä saa nauttia näköjään lopun elämää…

Suosittelen lainaamaan kirjastosta kirjat:

- Laivat ja merenkulku (eri toimittajia, tällä nimellä löytyy)
- Scale model sailing ships / John Bowen
- Historic ship models / Wolfram zu Mondfeld

Varsinkin puusta laivoja tekevälle antavat hyviä vinkkejä. Ja melkein kaikki kuvat ovat piirretty, nimenomaan selkeyden takia.

Sulla on nyt edessä rungon teko. Billing Boatsin puutavara on ollut yleensä välttävää / huonoa / erittäin huonoa. Mutta ei hätää. Jyllandin runko on musta? Pienet paikkailut kitillä ei näy valmiissa mallissa.
Itse käytän ihan RK:n wood filler pikasiloitetta. 400ml tuubi riittää mun lopun elämää. Hinta n.10,- Siihen tarttuu jopa petsi. Hiomapaperia peliin lopuksi. Karkeus tilanteen mukaan, lopuksi 240 tai suurempi luku.

Runkolankku pitää ensin tarkasti sovitella ennen naulaamista. Pientä veistämistäkin tarvitaan, mutta jos tuntuu ettei tiedä mitä tekee, on parempi ettei tee mitään. Vahinko voi olla suurempi kuin hyvä tarkoitus.
Kitillä korjaat pienet raot. Tässäkin hommassa oppii aika nopeasti mitä pitää tehdä. Itse teen niin, että sovitan laudan mahdollisimman tarkasti ennen kiinnittämistä. Sitten liimaa kaariin ja naulataan. Nauloille teen sopivat pienet reiät valmiiksi. Sellaiset napakat. Tässä tapauksessa et varmaankaan halua että naulojen kannat näkyy. Silloin naulojen tilalla käytetään neuloja. Niitä on myynnissä ihan tätä tarkoitusta varten. Sun mallissa runkoa aletaan tekemään sekä ylhäältä että alhaalta samaan aikaan. Vesilinjan yläpuolella ne lankut kohtaa ja siinä pieni hienosäätö. Molempia puolia kannatta tehdä samassa tahdissa.

Puuhan ei taivu halkeamatta kaarien mukaan. Ensin kaaret pitää tietenkin hioa sopiviksi. Itse vedän nykyään ihan epäkesko hiomakoneella. Se on kovapeli malleihin, mutta herkällä tuntumalla menee ihan ok. Samoin kun olen hylännyt miniporan kokonaan. Käytän joko sormiporaa, tai ammattikäyttöön tehtyä akkuporakonetta DeWalt. Sen saa pyörimään halutessa hyvin hitaasti, jopa 1/2 kierrosta sekunnissa ja istukkaan käy pienimmätkin terät. Tarvittaessa tehoja löytyy mihin vain. Suurin syy kuitenkin että häiritsevä verkkojohto puuttuu. Toinen että siinä on normi porakoneen kahva ja liipasin.

Niin, lankut! Niitä pitää paasuttaa, eli antaa höyryä. Kattilassa kiehuvassa vedessä. En osaa tässä antaa aikaa, kun en tiedä millaista sun materiaali on. Kokeilemalla löydät sen oikean. Jos liian kauan keittää niin puu vettyy, eli imee liikaa vettä. Se on sitten melko varmasti mennyt piloille. Ja vaikeat kohdat, kuten fregatin takaosan kaarevat kohdat on hankalia. Silloin kannattaa rakentaa jigi, eli mallimuotti. Otat mitat ja piirrät lautaan / vaneriin halutun muodon. Sitten naulaat muutamia nauloja tai ruuvaat ruuveja oikeisiin kohtiin. Siis pitämään halutun muodon tarkasti. Tässä puun paasutus pitää olla hieman pidempi kuin normaalisti. Muuten alkaa halkeilemaan. Kuivumisaikakin mielummin pitkän kaavan mukaan, vaikkapa viikko. Puisen aluksen perä on vaikeampia kohtia sen pyöreyden takia.

Suomen Laivamallien Rakentajat ry:n (SuLaRa) sivuilla myös löytyy hyviä kuvia ja vinkkejä rungon teosta. Sivulla "artikkelit". Sillä ei ole merkitystä onko alus purjelaiva tai vaikkapa hinaaja, rakennustekniikka on pitkälti sama.

Vantaalaisena kannattaa käydä Helsingin Kampissa Hobby Pointissa juttelemassa. Siellä kellarikerroksessa.
He ovat yksi Billing Boatsin maahantuojista. Ne fittings osat ovat kuitenkin aika tärkeitä. He myyvät fittings-osia erikseen pienissä pusseissa. Mut kysy voitko saada jonkun könttäsopimuksen…? Ja vaikka tekisit kaikki aivan itse, suosittelen että ostaisit kannella olevien tykkien piiput valmiina messinkivaluna. Ne ei paljoa maksa. Tykit on yksityiskohta joka vetää äijien katseet puoleensa. Muut detaljit ei samalla tavoin. Siinä Jyllandissa on tykkejä myös kannen alla. Niiden piiput voi tehdä puusta tai sorvata muovista vaikkapa porakonetta apuna käyttäen. (pora sorvina jonka istukkaan muovitanko kiinnitetään)

Puisen sotalaivan rakentaminen on pitkä ja vaikea matka. Mutta se on myös kivaa. Ihan s**tanan kivaa.
Varsinkin kun sen saa useamman vuoden päästä valmiiksi. Oikopolkuja ei ole. Jos jossain fuskaat, niin sitä kohtaa aina häpeet. Näet vain sen. Samoin kuin kaikessa mallailussa. Kukaan ei osaa kaikkea mutta jokainen osaa jotain. Huonoa mallaajaa ei olekaan. Joskus into menee jopa taidon ohi. Se on kauneutta se.
Viimeksi muokattu 20.2.2015 13:39
Stadin jukka vei sanat suustani,olisin neuvonnut melkein täsmälleen samoin;).Paitsi että lautojen taivutukseen on pari muutakin keinoa,vasaralla naputtelu laudan toiselle puolelle alkaen taivutuskohdasta kärkeen päin tasasivuisella vasaralla kovaa alustaa vasten.On nopeampaa ja tarkoitukseen on myös myytävänäkin rimantaivuttimia,itse en kyllä suosittelisi,viimeksi n.7 vuotta sitten ko taivutin hajosi oppilaillani käsiin.En tiedä nykyisin taivuttimien laadusta mitään,mutta on toimiva jos on kestävä.Nykyisin en juurikaan taivuttimia enää tarvitse kirkkoveneisiin,ne ohennetaan riittävästi päistään että taipuvat luonnollisemmin kuten oikea venelautakin 1/20 suhteessa vain.

Marko
Stadimallareiden sivuilla on hieno oivallus. Rimantaivutin on rakennettu vanhasta kolvista. Näyttää varsin toimivalta.

www.pienoismallit.net/keskustelut/9091_paja-puuhastelua/
Kiitokset Stadin Jukka ja Anne ja Marko, sekä Pasi Ahopelto!
Hieno homma Stadin Jukka pitkästä vastauksesta, niin mittakaava on 1:100. Muutama kirjakin on tullut hankittua ja luettua, mitä enemmän lukee sen tyhmemmäksi itsensä tuntee eli opittavaa on. Puolet kannen tykkien rungoista onkin jo kotona ja loput tilauksessa Hobby Pointissa, mutta sielläkään ei ole kaikkia tarvikkeita. Savupiippu muunmuassa taitaa mennä itse taottavaksi. Rungon laudoitukseen hankin jo Harrasteesta sähköisen taivuttajan, rimantaivuttaja tulikin aiemmin hankittua, ei ollut kovin vakuuttava. Höyrynkehitin löytyykin omastatakaa jo aiemmilta ajoilta. Olen ajatellut tehdä putkesta paasutuslaitteen ja siihen keskeltä höyryä perään joka tulisi päistä ulos. Saa nahdä miten onnistuu. Runkolautojen taivuttamista varten hankin jo nailontankoa Etolasta ja Ikean leikkausalustasta saa jyrsittyä pohjan taivuttimelle, loppuhan on helppoa kasausta tarvii vaan täkkipultteja ja alkaa muistuttaa "Micro-Markin" Plank forming Jig.iä ainakin näin ajatuksena. Miten näinäpäivinä tehdään säleikköjä, ostetaanko ne valmiina, olen yritellyt vähän kaikenlaisia versioita mänty ja balsa tavarasta, jos mittakaavaa ajattelee ei kovin suuria aukkoja voi tehdä, etenkin kun laivan keulassa on suhtkot suuret säleiköt. On hienoa, että tälläinen sivusto on olemassa ja sieltä saa hyviä ohjeita,
Terveisin Heikki
ps. olenkin ihaillut em. kolvia, Harrasteen vastaava jää sanalla sanoen pieneksi.
Viimeksi muokattu 20.2.2015 20:03
Googlasin Jyllandin: Savupiipun teet sopivasta muoviputkesta. Muovista myös piipun takana oleva ohuempi venttiiliputki. Säleiköt tekisin itse ohuesta puulistasta. Se sun mainitsema balsa käy hyvin. 1mm paksuista tai mielummin ohuempaa. Kaavio- tai mattoveitsellä vedät viivotinta apuna käyttäen balsalevystä sopivat rimat. Balsahan lohkeaa helposti jos leikkaa "syiden" vastaisesti. Eli leikkaa levyn pitkittäissuuntaisesti. Tylsällä veitsellä ei kannata omaa malliaan pilata. Kaavioveitsi hyvä yleisveitsi. Mattoveitsi joskus hyvä kun on niin raskas. Se pieni paino auttaa yllättävän paljon. Liimaus on tässä tärkein kohta. Mahdollisimman vähän liimaa. Ihan pieni tippa pikaliimaa ehkä paras?

Puisissa malleissa on se kiva puoli, että ei välttämättä tarvitse maalata. Petsaamalla saa "aidompaa" jälkeä.
Silloin puun syyt jää näkyviin, ja jopa korostuu. Mutta aina kannattaa jotenkin käsitellä.
Vaikka olisi mahonkia, tiikkiä, irokota, niin kuitenkin. Tulee esiin se syvyys. Monet petsit tosin kalliita. Itse pintakäsittelen monesti puun silkkimaaleilla. Ne on tarkoitettu vaatteisiin, tai kankaisiin yleensäkin. Mutta vaikkapa balsan käsittely sillä tuo hienon ja aidon pinnan. Siihen vain lakka päälle. Ne on vesiliukoisia eli siveltimet voi huuhdella puhtaaksi kraanan alla. Niillä voi myös värjätä vaikkapa purjeet. Ja vesiliukoisina tummaa voi vaalentaa vedellä. Muoviset jääpala-astiat, jotka on tarkoitettu pakastimeen on oivia sekoitusastioita. Käytön jälkeen vain pesee puhtaaksi. Silkkimaaleja myydään yleisesti askartelukaupoissa. Hobby Pointissa ne on siinä kassaa vastapäätä. Ja kun olet siinä itseksesi miettimässä mitä sävyä ostat, niin pokkana vaan korkki auki ja sormella pieni veto kämmenselkään. Se väri on aika täsmälleen sama kuin vetäisit sen puupintaan ;)

Noista petseistä kannattaa tehdä balsalevyyn kartta. Värilliset maalit omana, vihreät, sininiset, harmaat jne. Ruskeat eli eri puulajeja kuvaavat omalle. Ensin ylhäältä alas. Kun on kuivunut, niin muutama poikittainen veto. Näkee miten värit näyttävät päällekkäin. Kannattaa myös heti merkitä ylös mikä väri missäkin kohtaa. Vuoden päästä kun sitä katsoo, ei muista enää juuri mitään. Silkkimaalien huono puoli on etteivät tartu vaikkapa kuivuneeseen liimaan. Jos liimaa on joutunut puupinnalle näkyvään kohtaan, niin silloin pitää valita joku toinen pintakäsittely tapa. Ja aina ensin pieni mallikappale mihin kokeilee. Vaikka postimerkin kokoinen.

Tältä foorumilta voit kysyä melkein mitä vain. Aina löytyy joku asiasta tietävä. Ihme velhoja :D Samalla muutkin saavat tietoa. Itse olen oivaltanut tosi monta asiaa lukemalla keskusteluita ja katsomalla kuvia. Mua kun kiinnostaa kaikki mallit mitkä on hyvin tehty.
Viimeksi muokattu 20.2.2015 21:02
Säleikkömateriaalia on muistaakseni joissakin harrasteen osapusseissa ja varmaankin Hobbypointissakin eri mittakaavoihin, about veposen kappale.Itsellänikin on sellaisia lovettuja rimoja tusinoittain jostain 90 luvulta.mahonkia ja pähkinää. On jäänyt käyttämättä kun olen tehnyt säleiköt juuri St Jukan mainitsemalla tavalla.Itse vain käytän erittäin paljon sähköviilaa,tunnetumpi "raspiroopena" jolla ohennan melkein kaiken puutavaran,milleistä koko runkoon.Heheh.Stadin Jukka ihmettelee hyviä asiantuntijoita,muka "velhoina".Itse ilmestyy palstalle tosi GuruVelhona.Aivan varmasti moni laivamallin rakentaja on kaivannutkin tuollaista "gurua"palstalle.Ei se Myllyrenki ainakaan pahaa ole tehnyt.itsekin siellä 84-94. asuneena tiedän,yläkiventie 8.se matala kasi.

Marko
Moi Marko. Vai "Guru" Kivasti sanottu, kiitos! Vielä sinulta, jolla käsittämätön määrä tehtyjä aluksia…! Kumpi se Guru on :D Tässä vain yritän antaa pieniä vinkkejä, ettei puumallin teko ainakaan siihen hyydy, kun ei auteta. Lisäsin äsken kirjoituksen, kannen lankutuksesta.

Yläkiventie 8. Joo, tiedän tiedän :) Asuin aikoinaan Alakiventie 5. Se talo missä oli myllikän posti alakerrassa. Enää ei ole Myllyrenkiä, eikä koko ostariakaan. Purettu ja uusi ostari noussut tilalle.

Jukka
Viimeksi muokattu 21.2.2015 23:31
Jyllandin rakentaminen etenee, olen saanut rakennettua paasutuslaitteen siten kuin edellä kerroin. Hyvin toimii, 15 min paasutusta ja lankku on hyvin kuuma ja märkä, sitten vain rungon päälle kuivumaan. Biltemasta löysin parilla eurolla pussillisen metallisia puristimia, tiukka on puristus ja hyvin pitää lankut paikoillaan. Samoin rakensin "Micro-Markin" Plank forming Jigin vastaavan laiteen joka on sellainen kuin edellä kerroin tiukasti pysyy lankut paikoillaan ja hinnaksi tuli 5€. Sitten kysymys, pitääkö kannen olla paikoillaan vai voiko lankuttaa ilman sitä kunhan tekee molempia puolia samanaikaisesti. Stadin Jukka mainitsit, että voisi lankuttaa myös ylhäältä alaspäin, muuten asia toimisi mutta kannen alapuoliset tykit puuttuvat eikä HobbyPointin tilauksestakaan kuulu mitään, tykit olisi helpompi laittaa samanaikaisesti lankutuksen kanssa.
kyselen lisää sitten kun kysymyksiä vastaan tulee. Model Expossa ajattelin käydä, ehkä sieltä saa hyviä vinkkejä, myyvätkö paikalla olevat hobbykauppiaat työkaluja siellä, kun tuo naileri puuttuu.

Heikki